×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
چگونه از بانک، دسته چک صیادی بگیریم؟

 به گزارش تجارت گردان به نقل از ایبِنا؛ در سال های اخیر با وجود جایگاه و نقش مهم چک در مبادلات خرد و کلان اقتصادی، وجود مشکلاتی همچون چک‌های برگشتی به عنوان یکی از موانع جدی در فضای کسب و کار، همواره مورد نقد فعالان اقتصادی بوده است. معضلی که ریشه در عدم امکان استعلام از اعتبار صادرکننده چک در زمان صدور چک و نبود نظارت دقیق و شفاف در فرآیند مبادله چک داشته است. بنابراین سیاست گذاران این حوزه به فکر ایجاد تغییراتی در قانون چک افتادند تا بتوانند اعتبار چک را به معنای واقعی همچون گذشته به آن بازگردانند.

بر این اساس قانون جدید چک از ابتدای آذرماه ۱۳۹۹ در تمام بانک‌های کشور اجرایی شد. در این قانون، سعی بر آن شد تا افزایش اعتبار چک در دستور کار قرار گیرد. به گونه‌ای که در جهت رفع مشکلات قبلی به نحوی برنامه‌ریزی شد تا صدور دسته چک از حیطه اختیار بانک‌های تجاری خارج و در سامانه صدر یکپارچه چک (صیاد) نزد بانک مرکزی متمرکز شود. بر این اساس بانک عامل مکلف شد تا برای ارائه دسته چک به مشتریان خود، صرفا از طریق سامانه صدور یکپارچه چک (صیاد) نزد بانک مرکزی اقدام کند.

سازوکار کلی این سامانه به گونه‌ای است که پس از اطمینان از صحت مشخصات متقاضی و احراز نبود ممنوعیت قانونی، نسبت به دریافت گزارش اعتباری از سامانه‌های اعتبارسنجی اقدام کرده و متناسب با نتایج دریافتی، سقف اعتبار مجاز متقاضی را محاسبه و به هر برگه شناسه یکتا اختصاص می‌دهد. به این صورت افراد بدحساب و کلاه‌بردار امکان تبانی با بانک‌ها جهت دریافت دسته‌چک را نخواهند داشت. بنابراین سازوکار ایجاد شده در قانون جدید چک، باعث افزایش اعتبار واقعی چک شده است.

از سوی دیگر، در بستر قانون جدید چک و همچنین سامانه صیاد، ضرورت ثبت الکترونیکی چک باعث شده است تا نگرانی‌های گذشته در خصوص احتمال جعل یا کلاهبرداری از فیزیک چک، برطرف شود. به عبارت دیگر چنانچه فیزیک چک مفقود شود، با توجه به ثبت سیستمی اطلاعات چک توسط صادرکننده، پیگیری روند قضایی آن ساده‌تر از گذشته است. همچنین از دیگر مزایای سازوکار جدید ثبت چک در سامانه صیاد می‌توان به ایجاد شفافیت اطلاعاتی در زمینه مبارزه با پولشویی اشاره کرد که اقدامی موثر در نظام بانکی محسوب می‌شود.

اما سوالی که برای بسیاری ممکن است مطرح باشد، چگونگی دریافت چک صیادی از شبکه بانکی است؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید به ویژگی‌های ظاهری و امنیتی چک‌های جدید صیادی اشاره داشت. بر این اساس چک‌های جدید صیادی دارای ویژگی های زیر است:

۱. رنگ چک‌های جدید بنفش است؛

۲. در بالا و سمت چپ هر برگ چک یک شناسه یکتای ۱۶ رقمی درج شده است؛

۳. عبـارت «کارسـازی ایـن چـک منـوط بـه ثبـت صـدور، دریافـت و انتقـال آن در سـامانه صیـاد اسـت.» روی ایــن چک‌هــا مشــاهده می‌شــود.

حال برای دریافت دسته چک صیادی، فرد متقاضی می‌تواند با مراجعه به شعب بانک‌های عامل در سراسر کشور و افتتاح حساب جاری با دسته چک و ارائه مدارک مورد نیاز، تقاضای دریافت دسته چک را از بانک عامل داشته باشید. در این میان بانک عامل نیز پس از بررسی های قانونی و استعلام از بانک مرکزی به جهت عدم داشتن چک برگشتی و اعتبارسنجی‌های مورد نیاز، مراحل صدور فیزیک دسته چک را پیش خواهد برد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.