×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
ژئوپارک ارس نقشی تاثیرگذار در توانمندسازی جامعه محلی و ایجاد توسعه متوازن دارد

 مجید کیانی در نشست با ارزیابان رسمی شورای عالی ژئوپارک های جهانی یونسکوو مشاور ژئوپارک ارس با تاکید بر اینکه هدف یونسکو از ثبت ژئوپارک ها تنها حفظ میراث زمین شناختی نیست، افزود: مهم ترین هدف ما از ثبت جهانی ژئوپارک ارس، توانمندسازی مردم محلی از طریق آموزش و نیز حفظ و نگهداری ژئوسایت ها و ایجاد کسب و کارهای محلی است.وجود ژئوپارک در محدوده منطقه آزاد ارس علاوه بر ایجاد جاذبه های گردشگری و ژئوتوریستی، نقشی تاثیرگذار برای توانمندسازی جامعه محلی و ایجاد توسعه پایدار دارد.

 رئیس شورای راهبردی ژئوپارک ارس گفت: ژئوپارک ارس در کنار جنبه های علمی و تخصصی ضمن کمک به توسعه اقتصاد و تجارت، با درگیر کردن جامعه محلی آن‌ها در امور مربوط به حفاظت و بهره‌برداری صحیح از میراث، به توسعه کسب‌وکار و ارتقای سطح معیشت آن‌ها کمک کند.

 کیانی اضافه کرد: ژئوپارک ارس یک ظرفیت خدادادی و میراث زمین شناختی و جهانی ارزشمند است که تاکنون برای حفظ و معرفی آن از سوی سازمان اقدامات خوبی انجام گرفته است. لازمه حفظ زیرساخت ها تعامل مناسب بین مردم و مسئولین است و نیاز است با همکاری مردم این ظرفیت ها و زیرساخت ها حفظ شود.

 وی ادامه داد: از بین ۱۷۷ ژئوپارک دنیا، چهار ژئوپارک بین کشوری وجود دارد. ژئوپارک ارس پس از ثبت جهانی این قابلیت را دارد که برای اولین بار در تاریخ بعنوان یک ژئوپارک بین سه کشور ایران آذربایجان و ارمنستان شود و پنجمین ژئوپارک بین کشوری دنیا معرفی شود. با توجه به اینکه گستره این ژئوپارک در هر دو طرف رود ارس است این ژئوپارک ظرفیت تبدیل شدن به یک ژئوپارک بین المللی را دارد و امیدواریم بر اساس هدف گذاری هایی که کرده ایم در آینده نزدیک در تعاملات بین المللی این موضوع محقق شود.

 وی با ابراز امیدواری نسبت به ارزیابی مثبت ارزیابان یونسکو از وضعیت ژئوپارک ارس، تصریح کرد: امیدواریم این بازدید و ارزیابی منجر به نتایجی خوب برای ارس شود و بتوانیم با برنامه‌ریزی صحیح برای حفظ و معرفی آن، شاهد رشد و رونق صنعت گردشگری در منطقه و بهبود وضعیت معیشت فعالان این حوزه باشیم و در آینده نزدیک ژئوپارک ارس بعنوان الگویی موفق در توسعه پایدار و رشد اقتصاد جامعه محلی برای جهانیان معرفی شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.