×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کارگروه ارائه راهکارهای تأمین مالی طرح‌های گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با بانک‌ها تشکیل می‌شود/ تجربه موفق انتشار اوراق مرابحه ارزی از سوی بیدبلند خلیج‌فارس، الگوی تأمین مالی می‌شود

به گزارش تجارت گردان به نقل از ستاد خبری رویداد بین‌المللی ایران‌پتروکم، حمید فدایی، مدیر طرح‌های شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس ابتدا در این نشست از مدیران ارشد بانک‌های کشور خواست که صریح و شفاف سخن بگویند زیرا کُندی در تخصیص منابع مالی به شرکت‌های گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس وجود دارد.
رضا بزرگ، معاون مدیرعامل بانک تجارت در این نشست با تشریح مشکلات پیشروی بانک‌ها در تخصیص منابع مالی به طرح‌های پتروشیمی بر تشکیل صندوق تخصصی برای حضور سرمایه‌گذاران با سرمایه بالا تأکید کرد و گفت: این بانک آمادگی کامل برای مشارکت در این نوع صندوق به‌منظور تأمین مالی طرح‌ها را دارد.
در ادامه نشست، عزیزاللهی، مدیر شعب بانک صادرات استان خوزستان با بیان اینکه بانک‌ها تمایل دارند که تا ۷۵ درصد پرتفوی خود را به سمت پتروشیمی‌ها بیاورند، اظهار داشت: تکالیف متعدد، محدودیت‌ها در افزایش دارایی‌ها، لزوم پاسخگویی به موکلین و سهام‌داران در بورس و تصمیمات خاص و غیرمترقبه از مواردی است که چالش‌هایی برای تأمین مالی از سوی بانک‌ها ایجاد کرده است.
افشار سرکانیان، مدیرعامل تأمین سرمایه بانک ملت نیز در ادامه این نشست با اشاره به اینکه بالغ بر ۸۵ درصد منابع مالی سرمایه‌گذاری‌ها وابسته به سیستم بانکی است، گفت: باید محدودیت‌ها را به فرصت تبدیل کرد و در این مسیر استفاده از ال‌سی روش مناسبی است که پیشنهاد می‌شود بانک‌ها از این روش استفاده کنند.
وی تأکید کرد: انتشار اوراق مرابحه ارزی که در خردادماه با پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج‌فارس آغاز شد، از بهترین ابزارهای تأمین مالی در چند سال اخیر است که برای طرح‌های پتروشیمی که صادرات محور هستند و از توجیه اقتصادی بالایی برخوردارند، بسیار مفید است.
مدیرعامل تأمین سرمایه بانک ملت از گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس خواست که از حاکمیت درخواست داشته باشد که پروژه‌های اولویت‌دار به بانک‌ها سپرده شود.
سرکانیان ادامه داد: سیستم بانکی می‌داند که بهترین محل برای ارائه تسهیلات، صنعت پتروشیمی است.
در ادامه رضا ساعدی فر، معاون اعتبارات بانک توسعه صادرات به طرح‌هایی که این بانک در طول فعال خود در حوزه پتروشیمی تأمین مالی کرده است، اشاره کرد و گفت: اگر به موضوع رفع محدودیت افزایش سرمایه بانک‌ها توجه شود، تأمین مالی بیشتری در طرح‌های پتروشیمی خواهند داشت.

*تجربه موفق انتشار اوراق مرابحه ارزی از سوی بیدبلند خلیج‌فارس
محمود امین‌نژاد، مدیرعامل پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج‌فارس نیز در این نشست انتشار نخستین اوراق مرابحه ارزی از سوی این شرکت را به‌عنوان یک تجربه موفق تشریح کرد و افزود: پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج‌فارس طرحی ۳.۵ میلیارددلاری بود که حدود ۱۷ سال به دلیل کمبود منابع ناتمام مانده بود؛ اما پس از واگذاری به گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در مدت ۳۶ ماه، ۸۰ درصد پیشرفت داشت.
وی با بیان اینکه ۲.۲ میلیارد دلار از سرمایه بیدبلند خلیج‌فارس با مشارکت ۵ بانک ایرانی و عاملیت بانک سپه از سوی صندوق توسعه ملی تأمین شده است، ادامه داد: این شرکت که از بهمن‌ماه سال ۱۳۹۹ در مدار تولید است، خوش‌حساب‌ترین شرکت در بازپرداخت اقساط به صندوق توسعه ملی است و در کمتر از ۱۴ ماه ۱.۱ میلیارد دلار قسط پرداخت کرده است.
مدیرعامل پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج‌فارس با اشاره به گستردگی جغرافیایی اجرای این طرح در چهار استان کشور، گفت: این شرکت برای تأمین منابع ریالی از بانک‌ها مشکلی ندارد؛ اما برای تأمین منابع ارزی طرح جمع‌آوری گازهای همراه نفت شرق کارون که از سوی این شرکت به‌عنوان سرمایه‌گذار در حال اجراست، راهکار انتشار اوراق مرابحه ارزی در نظر گرفته شد.
امین‌نژاد اظهار داشت: مجوز ۲۰۰ میلیون یورو اوراق مرابحه ارزی صادر و تاکنون ۱۰۰ میلیون یورو به فروش رفته است که محرک خوبی برای تأمین منابع ارزی شرکت شد.
به گفته وی، رفع نیازهای ارزی پروژه‌های اولویت‌دار و صادرات محور صنایع کلیدی کشور، افزایش صادرات و درآمدهای ارزی شرکت‌ها از طریق تکمیل و راه‌اندازی پروژه‌های صادرات محور، تأمین منابع ارزی متناسب با جریان نقدینگی موردنیاز دوره ساخت و راه‌اندازی پروژه‌ها، جذب بخشی از منابع ارزی غیرمولد و راکد در پروژه‌های صادرات محور و با سودآوری و توجیه اقتصادی بالا، جذب حداکثری منابع ارزی سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی از اهداف شرکت‌ها از انتشار اوراق مرابحه ارزی است.
مدیرعامل پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج‌فارس تصریح کرد: اوراق مرابحه ارزی برای نخستین‌بار در نظام بانکی کشور به‌عنوان یک روش جدید تأمین منابع ارزی انجام شده است.
در ادامه نشست، محمد شکری، مدیرعامل شرکت پتروشیمی دهدشت با تشریح چالش‌های تأمین مالی طرح اظهار داشت: مهم‌ترین موضوع در اجرای طرح زمان است و ازآنجاکه تأمین تسهیلات بسیار زمان‌بر است؛ بنابراین در مدت‌زمان تکمیل طرح تأثیر زیادی دارد.
وی با بیان اینکه بر اساس چالش‌های موجود از جمله تحریم و جنگ روسیه و اوکراین، هزینه ارزی تأمین تجهیزات این طرح ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است، ادامه داد: اگر بانک‌ها چابک‌تر در پروژه‌ها عمل کنند، سرعت اجرای طرح‌ها نیز افزایش می‌یابد.
حمید فدایی، مدیر طرح‌های شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در پایان در جمع‌بندی این نشست تصریح کرد: طرح‌هایی با پیشرفت بالای ۸۰ درصد به هر ترتیب با کمک بانک‌ها حل می‌شود؛ اما پروژه‌هایی در گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس وجود دارد که با ۵ درصد پیشرفت به سرمایه‌گذاری بالایی نیاز دارند و همسو با توسعه زنجیره ارزش هستند. یا پروژه‌هایی کوچک با پیشرفت کم در تکمیل زنجیره ارزش هستند که نمی‌توان توسعه را متوقف کرد.
وی در پایان از بانک‌ها خواست که در کارگروهی برای ارائه پیشنهادها و انتخاب راهکارهای مناسب برای تأمین مالی پروژه‌ها برای بررسی روش‌های مختلف شرکت کنند تا استمرار توسعه صنعت پتروشیمی ادامه داشته باشد.
نخستین همایش و نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پتروکم ۱۴۰۲ با شعار حمایت از تولید دانش‌بنیان در صنعت پتروشیمی، پالایش و پترو پالایش به همت شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس از ۲۴ تا ۲۶ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ در مرکز بین‌المللی همایش‌ها و نمایشگاه‌های جزیره کیش برگزار شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.