×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کارگروه فرش استان همدان با حضور رئیس مرکز ملی فرش کشور برگزار شد

به گزارش تجارت گردان به نقل از روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران، فرحناز رافع چهارشنبه ۱۹ خرداد ماه در جلسه کمیته فرش استان همدان، اظهار کرد: هزینه تمام شده فرش دستباف در همه استان‌ها بالاست و ما در رقابتی نفس‌گیر از زنجیره ارزش تولید فرش که دچار مشکل اساسی شده، عقب ماندیم.
وی با بیان این موضوع که تشکیل کارگروه فرش به صورت مصوب انجام شده است، اضافه کرد: در برخی استان‌ها کمیته فرش تشکیل شده است و در زیر مجموعه شورای برنامه ریزی قرار گرفته تا بتوانیم از تسهیلات کم بهره استفاده کنیم.
رافع با بیان این که حدود دو میلیون نفر در هنر- صنعت فرش فعالیت دارند و بیش از ۱۱۵ هنرستان فرش در مدارس کار و دانش هستند که ۵۵۰۰ دانش‌آموخته دارند، گفت:حاکمیت توجه ویژه‌ای به فرش نداشته اما در این ۱۵ ماه، اقداماتی برای حل مشکلات انجام دادیم ما به صورت میدانی و حضوری از استان ها بازدید کردیم تا فرصت‌ها و تهدیدهای هر استان را بدانیم.
وی گفت: سه هدف اساسی در مرکز ملی فرش داریم: تولید، صادرات و کارآفرینی و برای رسیدن به این اهداف استارتاپ ها را راه اندازه کردیم تا صدای رسای بافنده‌ها باشند.
رئیس مرکز ملی فرش ایران خاطرنشان کرد: برای توسعه بازار و ارتقاء جایگاه فرش دستباف با صندوق کارآفرینی امید تفاهم‌نامه امضاء کردیم و چند استان را به عنوان پایلوت این طرح انتخاب کردیم که یکی از این پایلوت‌ها استان همدان است. این طرح در ابتدا برای حامیان سلامت، کارکنان استانداری، کارکنان اداره صمت و کارکنان صندوق کارآفرینی امید است تا فروش اقساطی در استان را داشته باشند.
رافع تشریح کرد: در حوزه هویت فرش دستباف ایران اقداماتی  انجام دادیم و این امر با هماهنگی قوه قضائیه و وزارت دادگستری صورت پذیرفته است در حقیقت علامت تأییدی برای فرش دستباف از گل شاه عباسی سرو به نشانه ی صلح و دوستی تشکیل شده‌ است.
وی  افزود: ما روی برند فرش کار نکردیم ولی  آن قدر گذشتگان کار خوب ارائه دادند که این مسئله به هویت ما تبدیل شده است
وی گفت: روی مارکتینگ و برندینگ کار جدی انجام نشده، به همین منظور در بحث هویت فرش دستباف، پروژه شناسنامه دار کردن فرش‌ها را داریم و مجوز کارگزاری را به بعضی از استان‌ها خواهیم داد.
رئیس مرکز ملی فرش ایران ادامه داد: ما باید به جوانان کمک کنیم و خانه‌های خلاق، مراکز شتاب دهنده و مرکز رشد راه‌اندازی و از کسب و کارهای نوپا حمایت کنیم.
رافع با بیان این که می‌خواهیم تجارب و تاریخ شفاهی را به صورت مکتوب منتشر کنیم، خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۰ جلد کتاب جمع‌آوری شده اما این تعداد کم است و ما لازم داریم تا برای جمع‌آوری تاریخ فرش همدان به ما کمک کنید.
وی با طرح این موضوع که تمامی وظایف حوزه فرش به عهده مرکز ملی فرش است، اظهار کرد: تمامی نهادهایی که قبلاً در این حوزه فعالیت کردند مانند جهادکشاورزی باید اموال این حوزه را به نام مرکز ملی فرش کنند.
رئیس مرکز ملی فرش ایران مطرح کرد: بیش از شش سال بود که حوزه فرش تسهیلاتی دریافت نکرده بود اما ما این تسهیلات را زنده کردیم و در حال حاضر آماده هستیم تا تسهیلات بدون سقف ارائه دهیم.
وی  در ادامه با اظهار این که ستاد عالی راهبردی فرش دستباف راه اندازی شده است، گفت: هشت نفر از بخش خصوصی و هفت نفر هم از بخش دولتی در این شورا حضور دارند که پنج کمیسیون تخصصی در این شورا تشکیل شده که اگر مشکلات موجود در این کمیسیون حل نشد، ستاد عالی که معاون اول رئیس جمهور در آن حضور دارد، برای حل مشکلات ورود می‌کنند.
رئیس مرکز ملی فرش ایران در پایان خاطر نشان کرد: در بودجه ۱۴۰۰ برای بیمه گروهی که فرش‌بافان هم جزء این گروه هستند مشکلاتی ایجاد شده که قابل حل است و به دنبال رفع این موارد هستیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان نیز در این جلسه گفت: در استان کارهای خوبی انجام و انجمن فرش ذیل اتاق بازگانی فعال شد و مصوبه‌ای از شورای برنامه‌ریزی استان گرفت و مطمئن هستم اگر کار کارشناسی انجام شود، شورای برنامه‌ریزی استان مسائل را با نگاه ویژه پیگیری می‌کنند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: تغییرات زیاد در سیاست‌گذاری حوزه فرش گرفتاری‌هایی ایجاد کرده است و ما باید برای استفاده از بازار خارجی، ثبات قوانین داشته باشیم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: در حال حاضر چهار برند ثبت شده بین‌المللی فرش در استان داریم و ثبت سه برند دیگر را در دستور کار قرار دادیم و امیدواریم تا پایان سال ثبت بین‌المللی شوند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گفت: فرش دستباف به عنوان یک صنعت، نقش پررنگی در توسعه صادرات دارد و باید مورد توجه قرار گیرد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان یادآور شد: فرش دستباف همدان در جهان جایگاه ارزنده ای دارد و باید با ساماندهی بافندگان و طرح های حمایتی نوین برای رونق این محصول صادراتی تلاش خواهد شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: در حال حاضر چهار برند ثبت شده بین‌المللی فرش در استان داریم و ثبت سه برند دیگر را در دستور کار قرار دادیم و امیدواریم تا پایان سال ثبت بین‌المللی شوند.
حمیدرضا متین اظهار کرد: در حال حاضر ۵۰ هزار بافنده فرش و ۱۶ هزار بیمه شده در استان وجود دارد که تاکنون ۲۲ هزار کارت برای این افراد صادر شده است‪.‬
وی خاطرنشان کرد: ۱۵۰ واحد پشتیبان و سه مجتمع تولیدی دارای مجوز، یک اتحادیه استانی، هفت اتحادیه فراگیر و یک انجمن فرش در استان همدان داریم‪.‬
متین با بیان این که در استان همدان چهار برند ثبت شده بین‌المللی در حوزه فرش داریم، توضیح داد: برند جوزان، مهربان، سالاری و عشوند ثبت جهانی شدند و ثبت سه برند دیگر را در دستور کار قرار دادیم و امیدواریم با پیگیری همکاران بنده تا پایان سال ثبت بین‌المللی شوند‪.‬
وی تصریح کرد: با توجه به این که فرش دست‌باف ایرانی از تب و تاب افتاده، باز هم بازارهای استان همدان بارانداز فرش است و در حال حاضر دادوستد انجام می‌شود البته وضعیت موجود هنوز به مطلوبیت نهایی نرسیده چراکه ما استعداد و پتانسیل بیشتری را در استان همدان داریم‪.‬
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه وضعیت صادرات خیلی خوب نیست، گفت: امیدواریم تمهیداتی اندیشه شود تا از نظر صادرات و واردات مواد اولیه مشکلات حل شود‪.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.