×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کار پدافندی با روحیه جهادی عجین است

به گزارش تجارت گردان به نقل از روابط عمومی ایمپاسکو، علی اصغر جوکاریان دبیر کمیته پدافند غیرعامل ایمپاسکو در گفت‌وگویی به مناسبت هفته پدافند غیرعامل عنوان کرد: مبارزه صرفاً در عرصه نظامی نیست، در تمامی عرصه‌های علمی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و غیره، همیشه برای رسیدن به اهداف راهبردی و کلان به شکل غیرنظامی در مبارزه هستیم، مبارزه با کم‌کاری و یأس، مبارزه با خودخواهی و منفعت طلبی، مبارزه با تکبر و حسادت و .. لذا داشتن روحیه جهادی لازمه موفقیت در هر کاری خصوصا کارهای مرتبط با پدافند غیرعامل است.

وی با بیان اینکه وزارت صمت و به تبع آن ایمیدرو و ایمپاسکو در راهبرد‌های سازمان پدافند غیرعامل یا دارای مسئولیت مستقیم هستند و یا به عنوان دستگاه‌های مشارکت کننده و حمایت کننده ایفای نقش می‌کنند، تصریح کرد: طی سال‌های اخیر شاهد این هستیم که اهمیت نقش و کارکرد پدافند غیرعامل در بین همکاران عزیز در ستاد و واحدها نهادینه شده و همکاران شرکت، پدافند غیرعامل را به عنوان یک موضوع اصلی و همیشگی پذیرفته‌اند و این پذیرش به لطف اطلاع رسانی عمومی توسط سازمان پدافند غیرعامل کشور و متناظرهای آن در وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌ها، استان‌ها و شهرها روند رو به رشدی دارد و هدف این است که صرفنظر از شرایط، پدافند غیرعامل در اذهان آحاد جامعه در همه مراحل پذیرش داشته باشد و این همان نهادینه شدن است.

جوکاریان درباره اقدامات سال گذشته ایمپاسکو در راستای نهادینه سازی فرهنگ پدافند غیرعامل و اشراف کمیته‌های پدافند زیرمجموعه ایمپاسکو توضیح داد: با هماهنگی سازمان پدافند غیرعامل کشور اسناد راهبردی پدافند غیرعامل کشور در حوزه‌های سایبری، پرتوی، زیستی، شیمیایی، الکترونیک، منابع و ذخایر ژنتیک، حوزه فضایی کشور و حوزه شهری، نظام‌های عملیاتی، دستورالعمل‌ها، آیین نامه‌ها و مبانی استنادی تحت عنوان مجموعه مصوبات کمیته دائمی پدافند غیرعامل کشور برای تمامی مجموعه‌ها ارسال شد و بازخورد آن در برنامه‌های مجموعه‌ها کاملا نمود داشت که اقدامات زیرمجموعه‌ها در حوزه پدافند غیرعامل جای تقدیر دارد و امسال هم این روند ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: همانطور که رهبر فرزانه انقلاب فرمودند دفاع جزئی از هویت یک ملت زنده است هر ملتی که آماده دفاع از خود نباشد و به فکر دفاع از خودش نباشد زنده نیست، این دفاع خصوصا در جنگ به اصطلاح بی قاعده، نامنظم و غیرمستقیم که اخیرا با هدف اثرگذاری بر مردم و به دست آوردن مشروعیت در بین مردم ایجاد شده نمود بیشتری دارد و لازم است این آمادگی، همیشگی باشد و منوط به زمان خاصی نیست.

جنگ اقتصادی دشمن

دبیر کمیته پدافند غیرعامل در مورد جنگ اقتصادی در کشور بیان کرد: تحریم تنها یکی از مولفه‌های جنگ اقتصادی است که سالها دشمنان به ملت بزرگ و مقاوم ایران تحمیل کرده‌اند. هدف اصلی آنها تضعیف نظام سیاسی و اجتماعی و نظامی است که برای مقابله با آن باید به توانمندی‌های درون کشور اتکا کرد و از نخبگان عرصه علم و فناوری بهره گرفت وگرنه دل بستن صرف به بیرون کشور نتیجه بخش نخواهد بود. البته استفاده از توانمندی داخلی نقض کننده فناوری روز دنیا وکسب و بهره برداری از آن، نیست.

وی درباره نقش و تفکر بسیج در پدافند غیرعامل توضیح داد: بسیج مستضعفین با سازماندهی نیروهای مردمی و استفاده از توان مردم در زمینه‌های آموزش مردمی، امدادرسانی به مصدومین، اسکان آسیب دیدگان و تامین مایحتاج مردم در مواقع بحرانی نقش بسیار مهمی دارد و یکی از بازوان اصلی اجرای دستورالعمل‌های پدافند غیرعامل در کشور است.

جوکاریان افزود: فرهنگ و تفکر بسیجی در واقع چیزی جز ولایت مداری، عدالت خواهی، ظلم ستیزی و شهادت طلبی نیست که این روحیه و تفکر بسیجی در بحران‌ها کارآمد بوده و نمی‌توان منکر نقش بسیج در تمام بحران‌های کشور شد.

اهمیت پدافند سایبری

دبیر کمیته پدافند غیرعامل ایمپاسکو تاکید کرد: جنگ  اصلی در فضای سایبری سال‌هاست شروع شده و ابزار تهاجم آن یک سلاح سایبری است که خطرات آن حتی ممکن است تا سطح امنیت ملی یک کشور پیشروی کند.

وی ادامه داد: رایانه و شبکه‌های رایانه‌ای و اینترنت و فضای مجازی یکی از مهمترین ابزار نفوذ و ایجاد اختلال در جامعه است که در راستای مقابله با این تهدیدات سایبری در سطح ایمپاسکو اقدامات خوبی صورت گرفته که بخشی از آیین نامه صیانت و حفاظت از اطلاعات اسناد و مدارک پدافند غیرعامل محسوب می‌شود.

جوکاریان توضیح داد: در جهت کاهش آسیب پذیری های سایبری، جلوگیری از غافلگیری سایبری، اتکا به توان داخلی محصولات بومی و عدم اعتماد به سامانه‌ها و خدمات خارجی، تمرکز بر اولویت پیشگیرانه و حفاظت و صیانت از دارایی‌های شرکت، گام‌های خوبی برداشته شده است.

وی افزود: خوشبختانه با لطف خدا و پیشگیری‌ها و پیش بینی‌های به موقع و تصمیمات عقلایی تیم مدیریتی و با همکاری همه ارکان ایمپاسکو در سال گذشته، در شرکت با شرایط غیرقابل کنترل و ناگهانی ناشی از حوادث طبیعی یا انسانی که باعث ایجاد مشقت و سختی به مجموعه و پرسنل شود و برطرف کردن آن نیاز به اقدامات ضروری فوری و فوق العاده داشته باشد روبرو نشدیم که این در راستای تحقق اهداف پدافند غیرعامل نکته قابل ذکری است.

اهمیت آرامش بخشی و اقناع افکار عمومی

دبیر کمیته پدافند غیرعامل ایمپاسکو درباره اطلاع رسانی، توجیه و اقناع افکار عمومی، اطمینان بخشی به مردم، آرامش بخشی نسبت به تهدیدها و آسیب‌ها توضیح داد: با استفاده از ابزار رسانه می‌توان اطمینان مردم را افزایش داد و اعتماد ملی را ارتقاء بخشید و در واقع با این کارها آرامش بخشی عمومی را می‌توان افزایش داد.

جوکاریان ادامه داد: سیاست تداوم تولید و سرلوحه قرار دادن شعار سال رهبر عزیز انقلاب در محیطی عاری از اضطراب و محیطی ایمن و آرام و توجه عملی به درخواست‌های کارکنان خدوم در ایمپاسکو و توابع نیز در دستور کار مدیریت ارشد شرکت قرار داشته و به عنوان یک کار پدافندی در ایمپاسکو قابل تقدیر است.

وی درباره برنامه‌های در دست اقدام به مناسبت هفته پدافند غیرعامل در سال جاری گفت: امسال دستورالعمل نکوداشت هفته برای تمامی کمیته‌های زیر مجموعه ارسال شده و کمیته پدافند شرکت‌ها و مجتمع‌های زیرمجموعه در حوزه‌های تخصصی پدافند سایبری، پدافند زیستی، پدافند شهری، تهدیدات نوظهور و حفاظت از زیرساخت‌ها و جنگ ترکیبی میزبان برنامه‌های آموزشی برای کلیه کمیته‌های پدافند غیرعامل ایمپاسکو هستند.

دبیر کمیته پدافند غیرعامل ایمپاسکو افزود: این برنامه‌ها به صورت غیرحضوری و ویدیوکنفرانسی برگزار می‌شود و کمیته پدافند غیرعامل مجتمع سنگ آهن فلات مرکزی، مجتمع سرب و روی مهدی آباد، شرکت زغالسنگ البرز مرکزی شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی زرشوران مجتمع انگوران، مجتمع طلای موته و ستاد ایمپاسکو از سوم لغایت دهم آبان به تبیین موضوعات پدافندی خواهند پرداخت.

جوکاریان در پایان خاطرنشان کرد: هدف اصلی پدافند غیرعامل چیزی جز حفظ جان و مال و اعتقاد مردم عزیز کشور نیست و مصداق این آیه شریفه است که خداوند در قرآن کریم در سوره مبارکه مائده آیه ۳۲ می‌فرماید هر کس انسانی را حیات بخشد و از مرگ نجات دهد مثل آن است که همه مردم را حیات بخشیده است. هدف نهایی دست یافتن به ایرانی امن، مستقل، مقتدر، پیوستگی مردم و حکومت، جامعه متکی بر مردم، متکی بر اصول اخلاقی و ارزش‌های دینی ملی، همراه با پاسداری از آزادی‌های مشروع است که ان شا ا.. به یاری خدا و وعده الهی اهداف پدافند غیرعامل محقق خواهد شد و کمیته پدافند غیر عامل ایمپاسکو نیز در این راستا از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.