×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
کاهش التهاب بازار اجاره/ پیروی موجران از مصوبه تعیین سقف ستاد کرونا

تجارت گردان | کاهش التهاب بازار اجاره/ پیروی موجران از مصوبه تعیین سقف ستاد کرونا

 به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از بانک مسکن – هیبنا، از مصوبه ۸ تیر ماه ستاد ملی مبارزه با کرونا کمتر از یک ماه می گذرد. در آن مصوبه مقرر شده بود نرخ اجاره ‌بهای مسکن در تهران بیش از ۲۵ درصد، در کلانشهرها ۲۰ درصد و در سایر شهرها ۱۵ درصد نسبت به سال قبل نمی تواند بیشتر افزایش یابد.
آنطور که محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی بارها به آن تاکید داشت این بود که وضعیت لجام گسیخته قیمت مسکن و اجاره بها هیچ منطقی ندارد و به نظر می رسد با گذشت کمتر از یک ماه از مصوبه مزبور می توان گفت که این بازار دیگر آن التهاب گذشته را ندارد.
وزیر راه و شهرسازی در تازه ترین اظهارنظر خود نسبت به بازار مسکن و تعیین سقف برای اجاره بها گفته است که این مصوبه بازار پرالتهاب اجاره مسکن را کنترل کرده است. در همین زمینه و بر اساس گزارش‌های روزانه، تاکنون آژانس‌های املاک در همه مناطق از این مصوبه تبعیت کرده اند و طبق رصدهای انجام گرفته معاملاتی که در آژانس‌ها ثبت شده، نشان دهنده کنترل و ایجاد ثبات در این بازار است.
گزارش خبرنگار هیبنا از بازار مسکن و مشاوران املاک سطح شهر تهران حاکی از این است که اکثر مالکان و موجران با تعیین سقف ۲۵ درصد برای تهران کنار آمده و املاکی ها نیز به دلیل ابلاغ بخشنامه آنرا اجرایی کرده اند.
مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه املاک در گفت و گو با خبرنگار هیبنا با اشاره به اینکه مصوبه ستاد کرونا برای تعیین سقف در همان روزها به املاکی ها بخشنامه شد گفت: در این مدت گذشته از مصوبه ستاد کرونا که هنوز یک ماه هم نشده است، گزارشی به آن شکل که بخواهد نشان دهد موجران از این مصوبه ناراضی هستند و خواسته اند که بیشتر از تعیین سقف اجاره دریافت کنند نداشته ایم.
وی افزود: این مصوبه کارگشا بوده است و همچنین بر اساس اطلاعاتی که داریم مردم را آرام کرده و جامعه به یک ثباتی رسیده و از آن وضعیت لجام گسیختگی رها شده است.
رییس اتحادیه مشاوران املاک خاطر نشان کرد: به هر حال در کنار این مصوبه ستاد کرونا می توان به پرداخت ودیعه مسکن نیز که گفته شده از ماه مرداد ماه اجرایی و پرداخت خواهد شد اشاره کرد. این اقدام نیز ما را به کاهش بیشتر التهاب امیدوارتر خواهد کرد.
افشین پروین پور کارشناس اقتصاد مسکن نیز در گفت و گویی کوتاه با خبرنگار هیبنا با اشاره به اینکه با آغاز به کار شناسایی واحدهای خالی از سکنه و اخذ مالیات از این واحدها، بار روانی اجرای آن می تواند نقش مثبتی هم بر بازار مسکن و هم بر بازار اجاره داشته باشد گفت: قطعا برای سرعت بیشتر تعیین سقف اجاره بها اگر مالیات از خانه های خالی از سکنه نیز آغاز شود کاهش التهاب بازار اجاره بها بیش از پیش قابل لمس خواهد بود.
وی افزود: برای تاکید بر این موضوع باید گفت که وقتی موجران بدانند که اگر واحد مسکونی آنها خالی بماند و مالیات از آن دریافت خواهد شد سقف ۲۵ درصد برای اجاره بها را به خوبی رعایت خواهند کرد.
برخی از املاکی های سطح شهر تهران نیز بر این موضوع تاکید دارند که اگر مصوبه تعیین سقف اجاره بها نبود قطعا شاهد التهاب بیشتر بازار اجاره بها نسبت به سال گذشته بودیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.