×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کاهش تقاضای برنج وارداتی/ واردات ۲۰۰ هزار تُن برنج به کشور

به گزارش تجارت گردان ، مسیح کشاورز در گفت‌وگو با میزان، درباره وضعیت واردات برنج گفت: در حال حاضر ۲۰۰ هزار تُن برنج وارد کشور شده که نسبت به سال ۹۸، ۷۰ درصد کاهش واردات داشته‌ایم.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: چون سال ۹۹ ارز نیمایی شد و تغییر گروه کالایی پیدا کرد بنابراین واردات برنج در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸، ۵۰ درصد کاهش داشته و مقایسه واردات برنج را با روند عددی که در سال ۹۸ بوده انجام می‌دهیم.

وی اظهار کرد: دوره مأموریت فصلی واردات برنج نیز در پیش است که از ۳۱ تیر شروع می‌شود، ولی وزارت جهاد کشاورزی و تنظیم بازار با این دوره مخالفت کرده و دلیل مخالفت نیز این بوده که واردات تهدیدی برای تولید داخل است درصورتی‌که واردات برنج تهدیدی برای تولیدات داخل نیست.

کشاورز بیان کرد: با توجه به اینکه فصل کم‌آبی است ممکن است برنج ایرانی در شهریورماه به بازار عرضه نشود و به دلیل اینکه قبل از شهریورماه محرم است برای اینکه دچار کمبود و گرانی برنج خارجی نشویم و خود این مسئله نیز باعث گران شدن بیشتر برنج ایرانی می‌شود و به علت اینکه مسئولیت مستقیم این موضوع به جهاد کشاورزی برمی‌گردد تا به امروز هیچ نظری برخلاف نظر قبلی خود نداده است و همچنان مأموریت فصلی را برقرار کرده و این باعث می‌شود هم قیمت‌ها افزایش پیدا کند و هم شاهد کمبود برنج باشیم.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: قیمت برنج‌های مرغوب هندی و پاکستانی از ۲۰ هزار تومان به بالا است. وقتی قبلاً به اقشار آسیب‌پذیر کشور برنج ۴ هزارتومانی و ۷ هزارتومانی تحویل می‌دادیم ولی در حال حاضر قیمت برنج وارداتی ۴ الی ۵ برابر شده بنابراین برنج از سفره مردم کنار گذاشته و تقاضا نیز کاهش پیدا می‌کند، چون قیمت آن به برنج ایرانی نزدیک شده و اگر این اقشار توان خرید برنج ایرانی را داشتند از ابتدا همان را مصرف می‌کردند و تقاضا برای برنج وارداتی به آن معنا وجود ندارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.