×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

به گزارش تجارت گردان به نقل از ایرنا، سید احسان خاندوزی روز سه شنبه در ششمین نشست خبری خود با رسانه ها با ارایه آمارهایی از وضعیت تورم ، تاکید کرد: همانطور که در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت نیز رئیس جمهور تاکید کرد، تا پایان امسال اولویت دولت در بخش اقتصاد کلان، ثبات اقتصادی و مهار تورم خواهد بود.

وی افزود: تلاش دولت این بوده است که بتواند از طریق موتورهای خلق تورم چه در طرف نوسانات ارزی یا نوسانات در حوزه حامل‌های انرژی و چه از طرف بی‌انضباطی مالی دولت و چه از طریق بی‌انضباطی پولی شبکه بانکی، همه موتورهای خلق تورم را مهار کند. ثمراتی که تاکنون حاصل شده این آمارها را برای نخستین بار می‌شنوید.

سخنگوی اقتصادی دولت عنوان کرد: نقدینگی پایان شهریور ۱۴۰۱ به ۳۵.۳ کاهش پیدا کرده که البته بعد از حذف بانک مهر اقتصاد است. از آنجایی که می‌خواهم با سال گذشته مقایسه کنیم ناچار هستیم که یکسان‌سازی مبدا را انجام دهد. رشد نقدینگی سال گذشته ۴۰.۵ درصد بوده است و همین نقدینگی شهریورماه در مقایسه با مردادماه ۰.۳ درصد کاهش پیدا کرده است.

خاندوزی تاکید کرد: اینها شواهدی است مبنی بر اینکه حرکت و اراده دولت برای کنترل تورم حرف نیست و با جدیت از طریق همه دستگاه‌هایی که در کنترل تورم موثر هستند پیگیری می‌شود.

خاندوزی خاطرنشان کرد: در شهریور ۱۴۰۰ تورم ماهانه ۳.۹ بود که در شهریور ۱۴۰۱، ۲.۲ درصد است؛ تورم بخش خوراکی و آشامیدنی سال گذشته در شهریورماه ۵.۱ درصد بود که ۲.۲ درصد کاهش در ۱۴۰۱ پیدا کرده است. در مهرماه توم ۲.۲ درصدی بخش خوراکی و آشامیدنی ادامه داشته و مجموع تورم مهرماه ۳ درصد افزاییش تورم داشته‌ایم که بخشی از آن ناشی از افزایش اجاره بها و برخی از اقلامی هم که در حوزه کالایی وجود داشته بوده است.

وی تصریح کرد: وضعیت تورمی همچنان از نظر دولت مقبول نیست و در جلسه هماهنگی اقتصادی که این آمار را به اطلاع رئیس جمهور رساندیم، رئیس جمهور تاکید کردند که تا پایان سال اولویت اقتصاد کلان دولت مساله ثبات اقتصاد کلان و مهار تورم باید باقی بماند و هر دستگاهی هم که برنامه رشد غیرتورمی تخلف می‌کند به شکل جدی از طریق جلساتی که معاون اول یا معاونت اقتصادی دولت باید پاسخگو باشند که چرا در این زمینه تخلف داشته‌اند.

سخنگوی دولت اظهار داشت: دولت سیزدهم در کنار اصلاح سیاستهای اقتصادی از تصمیمات اقتصادی شتابزده پرهیز کرد و براساس برآوردهای اولیه کارشناسان اقتصادی امیدواریم در تابستان ۱۴۰۱ شاهد افزایش رشد تولید باشیم.

خاندوزی ادامه داد: نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت در ماشین آلات، بهار پارسال ۳.۸ بود که بهار امسال ۵.۸ افزایش یافت‌.

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه کاهش نرخ بیکاری ناشی از تحولات مثبت و روشن بود، خاطر نشان کرد: اما در اواخر شهریور به دلیل فضای ایجاد شده آشوبگران، درآمد در حوزه کسب و ‌کارهای فضای مجازی به شکل منفی تحت تاثیر قرار گرفت که دولت پشت کسب و کارهای اینترنتی را خالی نمی کند و وظیفه خود را حمایت از این افراد می داند.

وی افزود: وزیر ارتباطات جزییات مصوبات در حمایت از این کسب و کارها را امشب اعلام می کند.

خاندوزی با اشاره به اینکه در حوزه حذف ارز نتایج آن آرام آرام درحال بروز است و این تکلیف دولت بود، از افزایش خرید گندم از گنوم کاران خبر داد و گفت: ۳۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش تولید گندم و ۲ و نیم میلیون تن کاهش واردات داشتیم و دولت به جای یارانه دادن به کشاورزان خارجی به کشاورزان خود یارانه پرداخت کرد و یارانه خرید گندم در سال زراعی جدید به ۸۱ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.