×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

تجارت گردان | کاهش صادرات نفت ایران به زیر 300 هزار بشکه در ماه جاری

خبرگزاری رویترز با استناد به منابع صنعتی و شرکتهای ردیابی نفتکش‌ها مدعی شد صادرات روزانه نفت ایران در سه هفته ابتدایی ماه ژوئن، احتمالا به ۳۰۰ هزار بشکه یا زیر این رقم تنزل کرده است. اما وزارت نفت ایران این اخبار را «مطلقاً دروغ» می‌داند.

ایران پیش از تحریم‌های آمریکا روزانه ۲.۵ میلیون بشکه صادرات نفت داشت.

رویترز به نقل از منابع صنعتی گزارش داد به رغم تحریم آمریکا ایران در سه هفته ابتدایی ماه ژوئن روزانه به‌طور متوسط ۳۰۰ هزار بشکه، یا کمتر از آن، نفت راهی بازار کرده است. شرکت ردیابی نفتکش‌ها، رفینیتو، نیز میزان بارگیری نفت ایران در ۲۴ روز ماه ژوئن را زیر ۲۴۰ هزار بشکه ارزیابی کرده است.

بر اساس ارزیابی «کپلر»، شرکت دیگر ردیابی نفتکش‌ها، میزان بارگیری نفت ایران در نیمه اول ماه جاری ۶۴۵ هزار بشکه بود، اما ۸۲ درصد آن صرفا در نفتکش‌های لنگر انداخته در خلیج فارس ذخیره شده و راهی بازار نشده است.

به ادعای رویترز، صادرات نفت ایران در ماه گذشته نیز ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه برآورد می‌شود.

با این‌حال، ردیابی نفتکش‌های ایران پس از تحریم‌های آمریکا بسیار دشوار شده است. برای نمونه، اطلاعات شرکت رفینیتو نشان می‌دهد نفتکش‌های ایران طی ۲۴ روز ماه ژوئن، در مجموع با ۵.۷ میلیون بشکه محموله نفت (حدود ۲۳۷ هزار و ۵۰۰ بشکه در روز) راهی مسیر امارات، ترکیه، سنگاپور و سوریه شده‌اند، اما دقیقا نمی‌توان گفت مقصد نهایی این محموله‌ها کجاست.

نفتکش‌های ایران مدتی پس از آغاز به حرکت، سامانه ارسال سیگنال خود را خاموش می‌کنند و دیگر نمی‌توان به آسانی مسیر و مقصد آنها را پیدا کرد. همچنین ایران ماه‌هاست میزان تولید نفت خود را به اوپک گزارش نمی‌دهد و در گزارشهای ماهانه اوپک نیز تنها برآوردِ خودِ این سازمان منعکس می‌شود.

اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه قرار است تا یک هفته دیگر موضوع تمدید توافق کاهش تولید نفت را به بحث بگذارند و درباره آن تصمیم بگیرند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.