×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
کاهش فرار مالیاتی مشاغل خاص با سامانه مودیان مالیاتی

کیومرث سرمدی واله عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با مهر، درباره تأثیر راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی بر ایجاد عدالت و شفافیت مالیاتی در کشور گفت: یکی از اهداف مجلس و دولت شفافیت و به طور کلی شفاف سازی امور و دوم تعریف ساز و کارهایی در قالب سامانه مودیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی برای جلوگیری از فرار مالیاتی است.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: مجلس با تصویب برخی از قوانین درصدد بود که بتوانیم ساختار اخذ مالیات را کشور شفاف و عادلانه کنیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: با هوشمند شدن سامانه مودیان مالیاتی می‌توانیم با فرار مالیاتی مبارزه کنیم و با استفاده از درآمدهای جدید مالیاتی بتوانیم منابع دولت را به روز کنیم و از کسری بودجه دولت نیز جلوگیری کنیم.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: سامانه مودیان مالیاتی هم به عدالت مالیاتی و هم به شفافیت مالیاتی کمک می‌کند و موجب می‌شود که ظلمی به هیچیک از افراد جامعه که فعالیت اقتصادی دارند، نشود.

سرمدی واله در ادامه خاطرنشان کرد: با سامانه مودیان مالیاتی فرآیند اخذ مالیات‌ها در کشور شفاف می‌شود و بی عدالتی که هم اکنون به طبقات پایین و شفاف جامعه می‌شود از بین می‌رود، زیرا عمدتاً طبقات پایین و شفاف جامعه هستند که در اولین مرحله مالیات خود را به موقع پرداخت می‌کنند. با این اقدام گروه‌هایی که هیچ‌گونه مالیات نمی‌پردازند شناسایی و از آنها مالیات اخذ می‌شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: اگر راه‌های فرار و تخلفات مختلف را بررسی کنیم متوجه می‌شویم که در هیچ جای دنیا راه‌های فرار مالیاتی به صفر نرسیده است، اما متصل شدن صنوف مختلف و مشاغل خاص به سامانه مودیان مالیاتی می‌تواند به میزان قابل قبولی جلوی فرار مالیاتی را بگیرد و درآمدی که باید برای دولت وصول شود را تأمین خواهد.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: بر اساس برآوردها سرانه پرداخت مالیات در کشور در بین کارمندان دولت در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۳ میلیون بوده است و مالیات مشاغل خاص مثل پزشکان، آرایشگران، طلافروشان از این میزان کمتر بوده است که این مسئله نشان دهنده فرار مالیاتی بالا و فرآیند اخذ ناعادلانه مالیات در کشور است، با سامانه مودیان مالیاتی می‌توان این بی عدالتی را از بین برد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.