×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کاهش نرخ تورم، هدف اصلی بانک مرکزی در تثبیت نرخ ارز

حمیدرضا صالحی؛ عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درگفت‌وگو با ایبنا درباره عوامل تاثیرگذار بر نرخ ارز به‌ویژه بعد از وقوع عملیات طوفان الاقصی گفت: در این موضوع تردیدی نیست که اخبار سیاسی همواره روی نرخ ارز تاثیر گذار بوده‌اند؛ به این دلیل هم نرخ ارز و تورم با هم بالا می‌روند و روی سایر شاخص‌های اقتصادی تاثیر می‌گذارند.

وی در این باره افزود: برهمین اساس بانک مرکزی به دنبال کاهش تنش در بازار ارز است؛ چرا که افزایش نرخ ارز مساوی با بالا رفتن انتظارات تورمی در جامعه است و به این دلیل باید روی ثبات ارزی بیشتر کار شود تا از مسائل سیاسی و بحران‌هایی که در عرصه منطقه یا بین الملل به وقوع می‌پیوندد کمتر تاثیر بگیرد.

عضو اتاق بازرگانی و فعال تجاری تاکید کرد: اصولا اقتصاد‌های وابسته به درآمد‌های نفتی با کاهش یا افزایش نرخ ارز دچار نوسان می‌شوند که اقتصاد ما نیز از این موضوع مستثنی نیست؛ اما افزایش نرخ ارز در روز‌های گذشته ناشی از مسائل سیاسی بوده که همواره کلید انتظارات تورمی را می‌زند.

وی با تاکید بر اینکه بار‌ها بعد از توافق یا تنش‌های سیاسی شاهد کاهش یا افزایش نرخ ارز بوده‌ایم، تصریح کرد: آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده نشان داد افزایش عرضه ارز در بازار زمینه ساز کاهش انتظارات تورمی است؛ بنابراین افزایش نرخ ارز در مدت گذشته بنا به دلایل اقتصادی نبوده است.

حمید صالحی در این باره معتقد است: تا زمانی که شاخص‌های موثر بر افزایش تورم به صورت اساسی حل نشود، نمی‌توان انتظار داشت نرخ ارز همواره ثابت بماند یا نوسان‌های بزرگی را تجربه نکند؛ چرا که نرخ تورم و نرخ ارز تابع بکدیگر هستند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: این موضوع فقط روی نرخ دلار نیست، بلکه روی نرخ تمام ارز‌ها اعم از دینار تا روپیه نیز تاثیر می‌گذارد. مساله اصلی این است که تورم قدرت پول ملی را کاهش می‌دهد اما منجر به بالا رفتن قدرت پول خارجی می‌شود؛ بنابراین برای مصون ماندن از تلاطمات نرخ ارز باید بر امنیت اقتصادی وکاهش نرخ تورم به عنوان زیرساخت‌های اصلی این موضوع تمرکز کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.