×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کاهش ٩.٧ میلیون بشکه‌ای تولید نفت اوپک پلاس/ایران از کاهش تولید معاف است

تجارت گردان | کاهش ٩.٧ میلیون بشکه‌ای تولید نفت اوپک پلاس/ایران از کاهش تولید معاف است

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، زنگنه وزیر نفت در گفت و گوی تلویزیونی شبکه خبر در خصوص توافق کاهش تولید نفت در نشست اوپک پلاس تصریح کرد: این جلسه در ادامه جلسات ۵ شنبه و جمعه هفته گذشته بود که توافق برای کاهش ۱۰ میلیون بشکه اعضای اوپک شده بود فقط مشکلی با مکزیک وجود داشت و قرار بود مکزیک ۴۰۰ هزار بشکه تولید را کم کند و وزیر نفت این کشور قبول نکرد.

او ادامه داد: با مذاکراتی که با مکزیک انجام شد قبول کرد که برای ماه‌های مه و ژوئن ۱۰۰ هزار بشکه تولید را کم کند و مابقی آن را آمریکا از طرف مکزیک قول داده که کم کند. این توافق نهایی شده و از اول ماه مه اجرایی می شود.

زنگنه در خصوص جزئیات اجرای این توافق گفت: برای دو ماه ۱۰ میلیون بشکه و ۶ ماه بعد از آن ۸ میلیون بشکه در روز تولید نفت کاهش پیدا می‎کند.

او افزود: وزیر انرژی عربستان اعلام کرد این کشور در کنار امارات و کویت افزون بر کاهش توافق شده ۲ میلیون بشکه دیگر هم داوطلبانه کاهش می‌دهند.

زنگنه بیان کرد: امیدواریم بازار نفت با این تصمیم‌ها و به مرور زمان به حالت متعادل بازگردد و آثارش از فردا صبح که بازارها باز می‌شوند، دیده شود.

او تاکید کرد: ایران، ونزوئلا و لیبی از کاهش تولید معاف هستند.

وزیر نفت درباره اینکه آیا با این تصمیم اوپک قیمت نفت به سطح ۴۰ دلار می‌رسد، گفت: باید منتظر باز شدن بازارهای جهانی نفت خام ماند.

بر اساس این گزارش وزیران نفت و انرژی کشور‌های عضو و غیر عضو سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) در دهمین نشست فوق‌العاده خود از طریق وبینار سرانجام پس از پذیرفتن گزینه کاهش تولید روزانه ۱۰۰ هزار بشکه‌ای مکزیک و موافقت این کشور آمریکای شمالی برای حضور در این توافق، بر سر کاهش تولید روزانه ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ای در ماه‌های مه و ژوئن به توافق نظر رسیدند.

خط پایه و مبنای محاسبه تولید برای همه کشور‌های حاضر در این توافق به جز عربستان و روسیه ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی تعیین شده است، در حالی که مبنای محاسبه تولید برای روسیه و عربستان روزانه ۱۱ میلیون بشکه در نظر گرفته شده است.

مکزیک تنها مخالف این نشست به نحوه تخصیص میزان کاهش تولید معترض بود.

توافق کشور‌های عضو و غیرعضو اوپک برای مجموع کاهش تولید روزانه ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ای از یکم ماه مه سال ۲۰۲۰ میلادی برای یک بازه زمانی اولیه به‌مدت دو ماه آغاز می‌شود و پایان این بازه ۳۰ ژوئن امسال خواهد بود.

کشور‌های تولیدکننده نفت حاضر در توافقنامه همکاری سپس برای یک بازه زمانی ۶ ماهه دیگر از یکم ژوئیه تا ۳۱ دسامبر سال ۲۰۲۰ روزانه ۸ میلیون بشکه کاهش عرضه خواهند داشت، همچنین در بازه زمانی سوم از یکم ژانویه ۲۰۲۱ تا ۳۰ آوریل ۲۰۲۲ به‌مدت ۱۶ ماه نیز کاهش عرضه روزانه ۶ میلیون بشکه می‌شود.

پایان هفته گذشته وزیران انرژی G۲۰ از طریق وبینار با یکدیگر مذاکره کردند و در بیانیه پایانی خود متعهد شدند برای اطمینان از ثبات بازار انرژی و رفع چالش‌های پیش‌رو، همه اقدام‌های لازم و فوری را انجام دهند و با اشاره به تعهد برخی تولیدکنندگان برای تثبیت بازار‌های انرژی، بر اهمیت همکاری‌های بین‌المللی به‌منظور دستیابی به تاب‌آوریسیستم‌های انرژی تأکید کردند.

پیش بینی می‌شود با اجرایی شدن توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک، قیمت نفت بار دیگر وارد کانال ۴۰ دلار برای هر بشکه شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.