×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
کاهش ۱۵ درصدی تولید دامداری‌ها در صورت تداوم قطعی برق

به گزارش تجارت گردان ، حسین نعمتی در گفت وگو با ایلنا با تاکید بر اینکه اثر قطعی برق بر دامداری‌ها خود را با کاهش تولید نشان می‌دهد، اظهار کرد: حفظ جریان مداوم برق در دامداری‌ها اهمیت زیادی دارد، چراکه در دامداری‌ها از تامین خوراک تا تولید شیر نیاز به انرژی برق است.

وی ادامه داد: در بخش تامین خوراک به ویژه در دامداری‌های صنعتی تهیه و خوراک دهی تماما با دستگاه‌های انجام می‌شود که نیاز به انرژی برق دارند.

نعمتی با بیان اینکه برای تولید مناسب، تغذیه دام‌ها باید بر اساس برنامه زمان‌بندی شده انجام شود، افزود: تاخیر در خوراک‌ دهی دام‌ها می‌تواند بر تولید آن‌ها موثر باشد و کاهش شیردهی را به دنبال داشته باشد.

وی تصریح کرد: بخش مهم دیگری که در دامداری‌ها وابستگی مستقیم به برق دارد بخش شیردوشی است، دستگاه‌های شیردوشی در دامداری‌ها با برق کار می‌کنند و قطعی برق به معنی توقف کار آن‌ها است.

به گفته نعمتی؛ شاید بشود در خوراک دهی تاخیر را تا حدودی مدیریت کرد و دام‌ها را ساعاتی گرسنه نگه داشت، اما شیردوشی آن‌ها را نمی‌توان به تعویق انداخت.

وی گفت: اگر در ساعت مشخص هر روزه دام دوشیده نشود، کاهش تولید و بیماری دام‌ها را در پی خواهد داشت.

نعمتی برآورد کرد که در صورت تدوام قطعی برق حداقل ۱۵ درصد تولید در دامداری‌ها کاهش یابد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دامداری‌ها مجهز به ژنراتور برق برای جبران قطعی‌ها نیستند، گفت: برآورد ما این است که از بین دامداری‌های صنعتی کشور حداکثر ۲۰ درصد از آن‌ها مجهز به ژنراتور باشند و مابقی فاقد آن هستند.

عضو هیات مدیره اتحادیه مرکزی دامداران ایران تاکید کرد: بر اساس همین برآورد آمار دستگاه‌های ژنراتور در دامداری‌های نیمه صنعتی و سنتی تقریبا صفر است.

نعمتی خواستار برنامه‌ریزی ادارات برق منطقه برای عدم قطعی برق برای دامداری‌ها شد.

وی یادآور شد: دامداری‌ها با موجودات زنده سروکار دارند، مسئولان باید این موضوع را در تمامی تصمیمات خود مورد توجه قرار دهند و مبنای تصمیم آن‌ها باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.