×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
کاهش ۳۵ درصدی تقاضای مواد غذایی نسبت به محرم گذشته/ افزایش ۹۰ درصدی شکر از ابتدای سال/ حبوبات بیشترین کاهش تقاضا را دارد

به گزارش تجارت گردان ، قاسمعلی حسنی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد بازار مواد غذایی اظهار کرد: قیمت شکر از ابتدای سال دچار نوسانات بوده است، در ابتدای سال برای شکر ۵ نرخ وجود داشت. ۶ هزار و ۶۵۰ تومان برای صنعت و صنف با حواله، ۸۷۰۰ تومان برای مصرف‌کننده، ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان با حواله، ۱۳ هزار تومان قیمت آزاد و ۱۵ هزار تومان قیمت آزاد برای مصرف کننده بود.

وی ادامه داد: دولت در دو مرحله یک بار ۷۲ درصد و یک بار ۱۸ درصد و در مجموع ۹۰ درصد افزایش قیمت داد. ۶ هزار و ۶۵۰ تومان به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و ۸۷۰۰ تومان به ۱۵ هزار تومان رسید که با همین قیمت هم الان در بازار به صورت محدود است اما با نرخ ۱۳ هزار تومان به میزان که خریدار بخواهد وجود دارد. در چند وقت اخیر در بازار شاهد رشد در قیمت شکر نبودیم حتی از کیلویی ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۳ هزار تومان در کاهش پیدا کرده که به دست مصرف‌کننده به قیمت ۱۳ هزار ۴۰۰ تومان می‌رسد.

وی افزود: قیمت چای نیز تغییراتی نداشته است. قیمت حبوبات از ابتدای سال حدود ۳۰ درصد و در بعضی موارد بیشتر افزایش قیمت داشته است. پیک مصرف حبوبات از آبان ماه تا اسفند است چراکه در تابستان نگهداری آن سخت است. امیدواریم با نزدیکی به فصل برداشت کمی شاهد آرامش در قیمت‌ها باشیم. همه اینها بستگی به سیاست‌های دولت آینده دارد که چه برخوردی با بازار داشته باشد. امیدواریم یک مرکز پژوهش‌ها در حوزه بازار مواد غذایی داشته باشند و دعوت کنند، ما نیز در کنار دولت برای فراوانی کالا، ثبات قیمت‌ها و… خواهیم بود.

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی با تاکید بر وجود رکود در بازار گفت: در هیچ کالایی در بازار با کمبود مواجه نیستیم، گرانی و گران‌فروشی است اما کمبودی وجود ندارد. بازار همچنان در رکود هستند، مردم منتظر هستند تا مشخص شود سیاست دولت و وزیر جدید چیست؟ آیا بازهم سهمیه‌بندی‌ها وجود دارد؟ آیا باز هم مشکلات ارزی خواهد بود؟ یا اینکه می‌خواهند اجازه دهند بازار کار خود را انجام دهد؟

وی اضافه کرد: هرساله یک ماه مانده به محرم اوج و پیک تقاضا بود، امسال هیچ هیجانی در بازار نداشتیم. بخشی از آن به خاطر وجود بیماری کرونا و نبود مراسم‌ها بود اما بخشی از آن هم به این خاطر است که بسیاری از کسانی که سال‌های گذشته نذری می‌دادند دیگر قدرت خرید و نذری دادن ندارند.

این مسئول صنفی یادآور شد: روغن ۳۵ درصد، برنج ۳۸ درصد، شکر ۹۰ درصد و حبوبات بین ۱۰ تا ۳۸ درصد افزایش قیمت داشته که این عوامل باعث کاهش مصرف خانواده‌ها شده است.

حسنی در انتها خاطرنشان کرد: با بررسی ۳۰ قلم کالای مواد غذایی در ایام محرم، نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۵ درصد کاهش فروش در مواد غذایی داشته‌ایم. مواد غذایی به قدر کافی در کشور وجود دارد اما خریداری نیست؛ بیشترین کاهش تقاضا نیز برای حبوبات بوده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.