×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
کتاب‌فروشان از معافیت مالیاتی اطلاع ندارند

مسعود درودی درباره تفاهم‌نامه‌ای که برای معافیت مالیاتی کتاب‌فروشان میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان امور مالیاتی امضا شده‌است، به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: فروردین ۱۳۹۴ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان امور مالیاتی با هم تفاهم‌نامه امضا کردند. در این تفاهم‌نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که جواز کسب کتاب‌فروشی را قبول کرده‌است. در نتیجه لازم نیست برای معافیت مالیاتی کتاب‌فروش از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز مستقیم دریافت کند.

کتاب‌فروشان اگر دقت داشته‌باشند از پرداخت مالیات معاف‌اند

مدیر کتاب‌فروشی دانشمند سنندج با بیان اینکه هر سال باید نام کتاب‌فروشی توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ و شهرستان به سازمان امور مالیاتی اعلام شود، ادامه داد: قرار است هر سال اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ و شهرستان فهرست کتاب‌فروشی‌های مورد تایید خود را به ادارات دارایی اعلام کنند و به این شکل کتاب‌فروشی‌ها هم می‌توانند از بند ل ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم که مربوط به مالیات‌های فرهنگی است، استفاده کنند.

کتاب‌فروشان درباره تفاهم‌نامه مالیاتی اطلاع ندارند

او درباره لزوم پرداخت مالیات توسط کتاب‌فروشان و اعتراض و گفت‌وگوهایی که در این حوزه میان فعالان صنف شکل گرفته‌است، گفت: این تفاهم‌نامه نوشته و امضا شده و مورد قبول سازمان امور مالیاتی قرار گرفته‌است؛ اما همکاران کتاب‌فروش درباره آن اطلاع ندارند. سال گذشته از همین بند استفاده کردم و مالیات من صفر شد، این در حالی است که در سال‌های ۹۷ و ۹۸ مالیات پرداخته بودم اما در سال ۹۹ از بند ل ماده ۱۳۹ قانون استفاده کردم و در این روزها بدهی مالیاتی من صفر است.

به گفته درودی سال‌های گذشته به این دلیل که کتاب‌فروشان معافیت رقمی مالیاتی داشتند پیگیر مسائل نبودند. خیلی دنبال این مسائل نرفتند اما امسال که ارقام درآمد کتاب‌فروشان بزرگتر می‌شود، مسائل مالیاتی را پیگیری می‌کنند.

(مالیات ماده ۱۰۰ درواقع امکانی است که سازمان امور مالیاتی برای اصناف کوچک قرار داده‌است، در واقع اداره دارایی از میانگین سود انواع مشاغل در شهرهای مختلف اطلاع دارد، از این رو سازمان امور مالیاتی برای مودیانی که از مبلغ فروش کمی در سال (۳۰ برابر ماده ۸۴ ق.م.م معادل است با ۴۸ میلیارد ریال) برخوردار هستند بتوانند با تکمیل فرم ماده ۱۰۰ و با پرداخت مالیات مقطوعی که سازمان اعلام کرده‌است، مالیات خود را تسویه کنند و دیگر نیاز به نگهداری اسناد و مدارک نباشند).

هر شهری نمی‌تواند اتحادیه کتاب‌فروشان جداگانه داشته‌باشد

مدیر کتاب‌فروشی دانشمند سنندج با تاکید بر اینکه مهم نیست کتاب‌فروشان شهرهای مختلف جواز کار خود را از کدام نهاد و سازمان دریافت کرده‌باشند، افزود: کتاب‌فروش ممکن است در تهران یا قم از اتحادیه‌ناشران و کتاب‌فروشان مجوز دریافت کرده‌باشد یا در شهرهای دیگر از اتحادیه کتاب‌فروشان و فروشندگان لوازم‌التحریر یا در شهرهای دیگر از سایر اتحادیه‌ها مجوز دریافت کرده‌باشد. در شهرهای کوچک سرانه پایین است و به نسبت سرانه در آن شهر کتاب‌فروشی وجود دارد. ۱۰ کتاب‌فروشی نمی‌توانند یک اتحادیه تاسیس کنند. در هر صورت اتحادیه نیاز به منشی، بازرس و افرادی که آن را بگردانند، دارد.

او ادامه داد: بنابر این اصناف در شهرهای کوچک مجبور می‌شوند با صنف‌های دیگر ادغام شوند و اتحادیه تاسیس کنند. این روزها در سنندج اتحادیه ناشران، کتاب‌فروشان، عکاسان و کانون‌های تبلیغاتی همه در یک مجموعه است. به این دلیل که تعداد ناشران کتاب‌فروشان، عکاسان و … کم است، اتحادیه به شکل مجموعه فعالیت می‌کند، اما در آن اتحادیه جواز رسته به شکل مشخص نوشته می‌شود؛ مثلا می‌نویسند اتحادیه ناشران، کتاب‌فروشان، رسته کتاب‌فروش.

باید مساله معافیت مالیاتی کتاب‌فروشان را تثبیت کنیم

درودی درباره مشکلاتی که کتاب‌فروشان پیش از امضای تفاهم‌نامه میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان امور مالیاتی با آن درگیر بودند، بیان کرد: در بخشی از قانون نوشته شده‌است مجموعه فعالیت‌هایی که دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشند. سال‌های گذشته وقتی به عنوان کتاب‌فروش به سازمان امور مالیات می‌رفتم، با توضیح به ممیز مالیاتی (ماموری که مسئول رسیدگی به اظهارنامه مالیاتی و تشخیص و تعیین میزان مالیات قابل دریافت در حوزه مالیاتی می‌شود) شرایط کتاب‌فروشی را توضیح می‌دادم. ممیز مالیاتی می‌گفت باید مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت شده‌باشد تا کتاب‌فروشی از پرداخت مالیات معاف شود در حالی که من مجوزی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نداشتم. این مساله به شکلی نبود که در سطح استان و شهرستان حل شود. در نهایت تفاهم‌نامه امضا شد و سازمان امور مالیاتی آن را قبول کرد.

حتی اگر مالیات کتاب‌فروشان صفر است باید از اظهارنامه استفاده کنند تا تفاهم‌نامه و معافیت کتاب‌فروشان تثبیت شود. کتاب‌فروشان باید درباره این تفاهم نامه اطلاع داشته‌باشند

به گفته او کتاب‌فروشان دنبال راه آسان هستند و متوجه نیستند اگر امسال بتوانند از راه‌های دیگر مالیات را صفر کنند، در سال‌های آینده با مشکل مواجه خواهندشد. این در حالی است که پارسال مالیات یک کتاب‌فروش صفر بود وامسال برای او رقم ۲۶ میلیون تومان به عنوان مالیات درنظر گرفته شده‌است.

مدیر کتاب‌فروشی دانشمند سنندج ادامه داد: باید مساله معافیت مالیاتی کتاب‌فروشان را تثبیت کنیم؛ زیرا بعد از آن حتی اگر کتاب‌فروش ۱۰۰ میلیارد تومان هم فروش داشته‌باشد، از پرداخت مالیات معاف است. این در حالی است که این روزها برخی از کتاب‌فروشان از معافیت مالیاتی رقمی استفاده می‌کنند.

کتاب‌فروشان باید درباره این تفاهم‌نامه اطلاع داشته‌باشند

درودی درباره نکته‌ای که در تفاهم‌نامه میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان امور مالیاتی وجود دارد، توضیح داد: این تفاهم‌نامه یک پرانتز هم دارد، تفاهم‌نامه با این شرط است که در کتاب‌فروشی فقط کتاب‌ فروخته شود؛ برای مثال نوشت افزار و دیگر مسائل نباید در کتاب‌فروش فروخته‌شود. یکی از ویژگی‌های نوشتن اظهارنامه این است که اگر مشکلی پیش آید، کارشناسان می‌توانند مساله را بررسی کنند. برای مثال تعیین کنند چند درصد از فروش برای لوازم‌التحریر است و بر اساس آن برای کتاب‌فروشی مالیات در نظر بگیرند.

او افزود: در حالی که اگر کتاب‌فروشان ماده ۱۰۰ را قبول کنند، مساله قطعی است و جای بحث ندارد. اما افراد از ماده ۱۰۰ استفاده می‌کنند به این دلیل که از تفاهم‌نامه اطلاع ندارند یا می‌خواهند کارشان با سرعت انجام شود. حتی اگر مالیات کتاب‌فروشان صفر است باید از اظهارنامه استفاده کنند تا تفاهم‌نامه و معافیت کتاب‌فروشان تثبیت شود. کتاب‌فروشان باید درباره این تفاهم نامه اطلاع داشته‌باشند. حتی اگر فروش پایین دارند، باید این روند را تثبیت کنند تا مشمول معافیت مالیات شوند. زیرا ممکن است چند سال دیگر درآمد هر کتاب‌فروشی افزایش پیدا کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.