×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کتاب‌ها از کتاب می‌گویند

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، هفته کتاب بیست و چهارم آبان تا یک آذر ماه در سراسر کشور برگزار شد و در میانه راه آن، پاییزه کتاب از ۲۹ آبان تا ۳ آذر ماه در شهرهای بزرگ، فرصتی برای تهیه کتاب‌های جدید بود، پاییزه کتاب در برخی شهرها همچنان ادامه دارد و تا هشتم آذر ماه، مخاطبان می توانند از این طرح بهره بگیرند.

همه این رویدادهای فرهنگی، فرصتی است که کتاب‌ها از کتاب بگویند.

راه‌های خواندن ادبیات

کتاب‌های کلاسیک ادبیات، در دورانی که تولید محتوا، مهمترین راه مطالعه مخاطبان شده است، به غریبه‌های آشنا تبدیل شده‌اند، غریبه‌هایی که مشخص نیست جایگاه‌شان کجاست اما منتقدان ادبی، برای مطالعه این گنجینه‌ها راه‌هایی را پیشنهاد می‌کنند تا بهتر بتوان ادبیات را درک کرد.

یکی از این منتقدان، تری ایگلتون، منتقد نامدار انگلیسی است که در کتابی با عنوان آثار ادبی را چگونه باید خواند درباره این که چگونه می توان ادبیات را مطالعه کرد و مفاهیم آن را دریافت، توضیح داده است.

او کتاب خود را در پنج فصل نوشته است و در آن موضوعات مختلفی را به بحث گذاشته و از روایت در آثار ادبی گرفته تا ارزش این آثار صحبت می‌کند و برای کسانی که آشنایی چندانی با نویسندگان و جریان‌های ادبی، مانند کلاسیسیسم، رمانتیسم، مدرنیسم و رئالیسم، ندارند، نکات مهم و مفیدی را مطرح می‌کند. عنوان پنج فصل کتاب عبارت است از آغاز آثار ادبی، شخصیت، روایت، تفسیر و ارزش.

فصل اول کتاب به بحث پیرامون شروع اثر ادبی می‌پردازد، اینکه آیا نویسنده باید تلاش کند که خواننده سر به هوا را جذب کند و یا فقط باید مقدار کمی از خلاقیت خود استفاده کند. شروع یک اثر ادبی چه چیزی در اختیار ما قرار می‌دهد؟ و چگونه باید با آن روبه‌رو شد؟ این مسئله که با شروع یک اثر ادبی نباید درباره آن قضاوت کرد چطور؟ آیا این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد؟

در فصل بعد شخصیت‌های آثار ادبی، بررسی می‌شوند. شخصیت‌هایی که می‌شود گفت اساس هر اثر ادبی هستند. تری ایگلتون در این فصل از خواننده می‌خواهد که به شخصیت‌های ادبی مانند افراد واقعی نگاه نکند! چون هر نویسنده متناسب با اثری که خلق می‌کند، ویژگی‌های مختلفی به شخصیت داستان می‌دهد.

فصل سوم درباره روایت است که در دنیای ادبیات از جمله مهم‌ترین ویژگی‌هایی به شمار می‌آید که باید به آن توجه کرد. نویسنده در این فصل اشاره می‌کند در برخی از آثار ادبی ما به راحتی نمی‌توانیم خودمان را در اختیار دانای کل قرار بدهیم، چون ممکن است او قابل اطمینان نباشد، چیزی که به آن راوی نامطمئن می‌گوییم. در ادامه کتاب، دیگر شیوه‌های روایت مانند جریان سیال ذهن نیز تحلیل می‌شود.

فصل بعدی تفسیر آثار ادبی است و به چگونگی تحلیل آن می‌پردازد. فصل آخر کتاب، به ارزش اثر ادبی می‌پردازد. اینکه چه اتفاقی می‌افتد که یک اثر ادبی شاهکار نامیده می‌شود و اثر دیگر بد دانسته می‌شود.

کتاب آثار ادبی را چگونه باید خواند، نوشته تری ایگلتون، با ترجمه محسن ملکی و بهزاد صادقی، در ۲۷۰ صفحه توسط نشر هرمس منتشر شده است.

کتاب‌ها از کتاب می‌گویند

یک کتابخوان معمولی که زندگی‌اش با کتاب‌ها پیوند خورده است

زندگی یک خوره کتاب چگونه است؟ کتابخوان‌ها به چه چیزهایی اهمیت می‌دهند و چه موضوعاتی برایشان اولویت دارد؟

آنه فدیمن، نویسنده آمریکایی به روش خودش به این سوال پاسخ می‌دهد. کتاب اعترافات یک کتاب خوان معمولی، اثری نوشته او است که اولین بار در سال ۱۹۹۸ منتشر شد.

این کتاب شامل ۱۸ یادداشت درباره تجربیات شخصی نویسنده در حوزه کتاب است و به موضوعاتی چون علاقه به کتاب‌های قدیمی، ساختار کتابخانه‌های شخصی، تجربیات مشترک در حوزه کتاب‌خوانی و… می‌پردازد.  برای فدیمن، مانند بسیاری از دوستداران مطالعه، کتاب هایی که عاشقشان است به فصل هایی از زندگی خودش تبدیل شده اند.

فدیمن نخستین سرویراستار مجله کتابخانه کنگره ملی آمریکا بوده است و از پرسابقه ترین و موفق‌ترین ویراستارهای آمریکا محسوب می شود، کتاب اعترافات یک کتابخوان معمولی مجموعه‌ای از یادداشت‌های او در این مجله است.

او در سال ۱۹۹۷ برای کتاب به چنگ روح می افتی و از پا در می آیی، برنده جایزه حلقه منتقدان کتاب ملی آمریکا و همچنین جایزه کتاب لس‌آنجلس تایمز شد و آثار و یادداشت‌های متعددی از او در رسانه‌های متفاوت منتشر شده است.

کتاب اعترافات یک کتاب خوان معمولی، با ترجمه محمد معماریان، در ۱۸۴ صفحه توسط انتشارات ترجمان به چاپ رسیده است.

کتاب‌ها از کتاب می‌گویند

بچه‌ها کتاب می‌خوانند یا کتاب می‌خورند؟

 برای آشنا کردن کودکان با کتاب و مطالعه‌ راه‌های زیادی وجود دارد اما خود کتاب‌ها راه‌حل‌های مناسبی برای این کار پیشنهاد می‌کنند.

این پسر چقدر کتاب می‌خورد، داستان کوتاه فانتزی درباره پسربچه‌ای به نام هنری است.

هنری عاشق کتاب است اما دوست دارد به جای خواندن، آن‌ها را ببلعد! هنری هر چقدر بیشتر کتاب می‌خورد باسوادتر می‌شود اما زیاده روی در این کار سرانجام هنری را به دردسر می‌اندازد. او دیگر نمی‌تواند کتاب‌ها را هضم کند و چیزهایی که یاد گرفته است با هم قاطی می‌شوند. در نتیجه او ناچار می‌شود خوردن کتاب‌ها را کنار بگذارد و شروع به خواندن آن‌ها کند.  

محوریت کتاب این پسر چه قدر کتاب می‌خورد، تصویر است و متن کمتری دارد تا مخاطب آن بتواند با تصاویر ارتباط برقرار کند و در ذهنش داستان‌سازی کند.

الیور جفرز در تصویرگری این کتاب از مواد مختلف استفاده کرده و تصویرهایش در ظرافت و لطافت در قصه‌پردازی شهرت دارد. او به خاطر خلق کتاب‌هایش تاکنون چندین جایزه دریافت کرده است. کتاب این پسر چه قدر کتاب می‌خورد نیز بهترین کتاب کودک سال ۲۰۰۷ ایرلند شده است.

این کتاب با ترجمه شراره وظیفه شناس، در ۳۲ صفحه توسط انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، منتشر شده است.

کتاب‌ها از کتاب می‌گویند

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.