×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
کتاب «مجموعه شعر فخر ایران» رونمایی شد/ روایت شاعران از فخری‌زاده

به گزارش خبرنگار مهر، همایش ادبی فخر ایران (بزرگداشت شهید دانشمند محسن فخری زاده) به مناسبت چهلمین روز درگذشت این شهید، عصر امروز در تالار اندیشه حوزه هنری آغاز شد و هم اکنون در حال برگزاری است.

حجت‌الاسلام آقاجانپور رئیس سازمان عقیدتی، سیاسی وزارت دفاع در ابتدای این مراسم گفت: بنده به واسطه اینکه سالیان متوالی در وزارت دفاع مشغول به کار بودم ایشان را می‌شناختم و لازم است بگویم ایشان حقیقتاً فخر ایران و فخر امت اسلامی است. بنده بیش از ۲۰ سال است که این شهید بزرگوار را می‌شناختم و به عقیده من شهید فخری زاده مجاهد فی سبیل الله است. مقام معظم رهبری در سخنرانی امروز خود درباره قیام ۱۹ دی ماه سال ۵۶ که در قم اتفاق افتاد، سخن گفتند. شهید فخری زاده هم فرزند قم هستند و بنده در واقعه قیام ۱۹ دی ماه سال ۵۶ حضور داشتم. شعار مردم در آن سال «تشکیل حاکمیت اسلامی» بود. از این جهت شهید فخری زاده که خود دانش آموخته مدرسه حکیم نظامی قم بودند در جریان پیروزی انقلاب اسلامی نقش داشتند. در نظام و حاکمیت اسلامی یعنی همه چیز اسلام پیاده شود.

وی افزود: بخش‌های مهمی از زندگی این بزرگوار هنوز برای مردم تبیین و روشن نشده است. مثلاً اینکه به نقش ایشان در پیروزی انقلاب اسلامی خیلی توجه نشده است در حالی که شهید فخری زاده هر جایی که انقلاب و اسلام به وجود او نیاز داشت، حضور پیدا می‌کرد. ایشان هم در عرصه جهاد علمی و هم میدان رزم حضور داشتند.

آقاجانپور تصریح کرد: شهید فخری زاده با قرآن و ائمه اطهار بسیار مأنوس بود و با اینکه مسئولیت مدیریتی داشت، خیلی به قرآن و حدیث توجه داشت به طوری که به گفته این خانواده شهید، هر شب قبل از نماز صبح بیدار می‌شد و عبادت می‌کرد و به گفته همسایگان این شهید، هر روز صبح نمازش را جماعت می‌خواند و قطع به یقین عنایت پروردگار به ایشان و شب زنده داری‌هایشان بود که شهید شد.

رئیس سازمان عقیدتی، سیاسی وزارت دفاع ادامه داد: شهید فخری زاده، ادیب، شاعر و مولوی شناس بود. در عین اینکه دانشمند بود و روحیه متواضعی داشتند در زندگی شخصی هم بسیار ساده زیست بود. از این منظر مسئولیت شاعران و ادیبان در این باره بسیار مهم است.

پس از آقاجانپور، سعید بیابانکی از شاعران کشورمان سخنرانی کرد و گفت: بنده از مجموع شاعرانی هستم که دو مرحله از نزدیک ایشان را دیدم. یک بار در عصر شعری که سال گذشته در آستانه اربعین برگزار شد و به ابتکار شهید فخری‌زاده بود که در آن مراسم فقط من و اسماعیل امینی حضور داشتیم. امسال هم یک روز پیش از اربعین به چنین مراسمی دعوت شدم و در تما این دوباری که بنده ایشان را دیدم مثل همه مردم ایران چیزی از جایگاه علمی ایشان نمی‌دانستم. بعد از تمام شدن برنامه‌ای که امسال برگزار شد، شهید فخری‌زاده مرا برای ناهار دعوت کردند که بنده به دلیل بیماری‌ای که داشتم قبول نکردم و به یک چای خوردن و گپ زدن بسنده کردم. در این گپ و گفت دوستانه با هم صحبت کردیم و ایشان درباره شاعرانی چون سید حسن حسینی، قیصر امین پور، سلمان هراتی و ابوالقاسم ژرفا صحبت کردند و از اینجا مشخص می‌شود که ایشان چقدر خوب شاعران را می‌شناختند و همانجا به من گفتند که تمام جلسات شعر حوزه هنری را شرکت می‌کردند و همیشه از علاقه مندان به شعر بودند و هستند و فرزندان هم این ذوق را از من به ارث برده‌اند. نکته‌ای که برای من جالب بود این بود که شاعرانی که شهید فخری‌زاده نام بردند مانند خود ایشان اهل جلوه‌گری نبودند و بسیار شباهت به ایشان داشتند.

بیابانکی پس از یک سخنرانی کوتاه شعری را که برای شهید فخری زاده سروده بود را خواند.

در ادامه این مراسم شاعرانی چون محمدرضا طهماسبی، ناصر فیض، فاطمه نانی زاد و علی داودی اشعاری را که برای این شهید سروده بودند، خواندند و با حضور دادامان، رئیس حوزه هنری و شاعران برجسته این جلسه از کتاب «مجموعه شعر فخر ایران» رونمایی شد.

پس از رونمایی از این اثر، حامد فخری‌زاده فرزند شهید فخری‌زاده، چندین شعر در رثای پدر خواند. وی گفت: قصیده‌ای که می‌خوانم را از یکی از اشعار هوشنگ ابتهاج که از همان ابتدای درگذشت پدر در ذهن من بود الهام گرفتم. شعری که ایشان گفته: ای کوه تو فریاد من امروز شنیدی. دردی‌ست درین سینه که همزاد جهان است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.