×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کتمان کرونا زیر سایه ترس از انگ بی‌مسئولیتی اجتماعی

قطع زنجیره مرگ روزانه بیش از ۴۰۰ نفر از مبتلایان به کرونا، به گفته صاحبنظران موضوعات اجتماعی، مستلزم رعایت الزامات بهداشتی به عنوان یگانه سپر محافظتی است. درباره چگونگی ترغیب جامعه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا با دکتر سهیلا میرشمس شهشهانی انسان‌شناس و استاد برجسته جامعه‌شناسی گفت وگو کرده‌ایم.
ایرنا: اکنون باتوجه به بروز موج سوم کرونا در کشور چگونه می‌توان جامعه را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی ترغیب کرد؟ 
شهشهانی: یکی از اقدامات موثر در این زمینه به اعتقاد من استفاده از اخبار محلی هر منطقه است. بررسی، انتشار و اشاعه اخبار مربوط به کرونا همچون شمار مبتلایان، جانباختگان، شرح دوران گذار از بیماری و نمایش درد و رنج اطرافیان و بازماندگان قربانیان کرونا در هر منطقه به صورت مجزا می‌تواند مردم را وادار به مواجهه جدی با این مساله کند.
در واقع آثار و تبعات این بیماری باید از مثال‌های نزدیک آغاز شود. شرح و توضیح مصادیق همجوار و بررسی نتایج روانی و اجتماعی این مساله در سطح خرد. جامعه همچنین باید به صورت روزمره اقدامات شهروندان را دنبال و بررسی کند. 
در حال حاضر برخی اقشار جامعه به مانند گذشته (دوران قبل از کرونا) به زندگی خود ادامه می‌دهد. حضور گسترده مردم و تردد وسائل نقلیه شخصی در برخی مراکز تجاری و تفریحی این موضع را اثبات می‌کند. برای اقدامات جزئی هم از منزل خارج می‌شوند و گاه حتی برای اعمال روزمره عجله‌ای برای ترک محیط‌های اجتماعی ندارند.
ایرنا: به اعتقاد شما علل تمسخر رعایت این ضوابط بهداشتی توسط برخی شهروندان باوجود شیوع گسترده این بیماری در حال حاضر، چیست؟
شهشهانی: گاه اصل برابری توسط بعضی از انسان‌ها پذیرفته نمی‌شود. خودبرتری، غره شدن بر خرد و تعقل، توان و قدرت بدنی در این شرایط می‌تواند آدمی را به سمت برخی باورهای غلط همچون «من بیمار نمی‌شوم» سوق ‌دهد. نمایش ابتلای برخی چهره‌های مشهور برای این اشخاص به ویژه ورزشکاران و قهرمانان (باتوجه به قدرت بدنی) به این بیماری، می‌تواند این باورهای غلط ذهنی را تغییر دهد.
شهروندان هر جامعه عمدتا از هنرمندان و… هم الگوبرداری می‌کنند. بنابراین با نمایش رعایت اصول بهداشتی توسط این الگوها نیز می‌توان مردم را به رعایت این ضوابط تشویق کرد.
ایرنا: چرا برخی بیماران مبتلا به کرونا، گاها این بیماری را حتی از نزدیکان نیز پنهان می‌کنند؟
شهشهانی: ابتلا به کرونا شاید نشان دهنده نوعی ضعف باشد؛ ناشی از عدم رعایت ضوابط بهداشتی، پزشکی و بی‌مسئولیتی اجتماعی که سبب تضییع حقوق دیگران نیز می‌شود.
به عبارت دیگر ابتلا به کرونا با انتقال و سرایت بیماری به دیگران همراه است و بر این اساس فقدان پذیرش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حقیقت عدم پذیرش مسئولیت و تعهدات اجتماعی است.
شهروندان باید اصل برابری را بپذیرند؛ خودبرتری را کنار گذارند و با قواعد زندگی در جامعه شهری آشنا شوند. در زیست شهری قوانین و مقررات، عرف و وظایف اجتماعی مسبب برابری انسان‌ها است و باید برای زندگی جمعی پذیرفته شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.