×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کدال ۳۶۰ مصون از تحریم، بی نیاز از اینترنت جهانی

تجارت گردان | کدال ۳۶۰ مصون از تحریم، بی نیاز از اینترنت جهانی

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، علی قبادی، مدیرعامل شرکت رایان بورس ضمن بیان مطلب فوق به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: بر اساس نظر سازمان بورس و اوراق بهادار، طراحی و توسعه سامانه‌های نرم‌افزاری سازمان همچنان اولویت اصلی شرکت در برنامه پنج‌ساله پیش‌رو خواهد بود، ضمن اینکه ارائه خدمات نرم‌افزاری و فناورانه به شرکت‌هایی همچون سپرده‌گذاری مرکزی و سایر نهادهای زیرمجموعه بازار سرمایه در دستور کار رایان بورس قرار دارد.

مدیرعامل رایان بورس ادامه داد: نیاز اول سازمان، ارائه سرویس‌های نظارتی در راستای افزایش روزافزون شفافیت در بازار سرمایه است که در این میان توسعه «کدال» در رأس فعالیت‌های شرکت قرار دارد.

رایان بورس فقط کدال نیست

وی با بیان اینکه معمولاً رایان بورس را به اسم “کدال” می‌شناسند، افزود: باید گفت که این شرکت علاوه بر کدال خدمات متعدد دیگری دارد که بنا به ماهیت‌شان چندان شناخته‌شده نیستند زیرا مخاطب آنها عموم مردم نیست. از آن جمله می‌توان به سامانه “سنم” اشاره کرد که سامانه‌ای قوی در حوزه نظارت آنلاین بر صندوق‌ها بوده و به صورت لحظه‌ای عملکرد صندوق‌ها را رصد می‌کند.

علی قبادی با اشاره به سامانه “رَمیس” به عنوان خدمت دیگر غیرکدالی شرکت رایان بورس عنوان کرد: رَمیس، سامانه‌ای برای صدور گواهی الکترونیک یا توکن‌های دیجیتالی است که از آن برای ارائه خدمات به ناشران، کارگزاری‌ها و همه کسانی که بایستی امضاء دیجیتالی داشته باشند استفاده می‌شود. این سامانه، کامل و جامع است و از تمامی قابلیت‌های ارائه خدمات صدور گواهی الکترونیک یا امضای دیجیتال به هر نهادی برخوردار است.

وی افزود: رایان بورس بیش از ۱۰ محصول نرم‌افزاری دارد، بنابراین یکی از مهمترین مسائلی که باید در برنامه راهبردی این شرکت لحاظ شود، به‌روزرسانی یا بهبود این نرم‌افزارها متناسب با درخواست‌ها و نیازهای روز کاربران است.

کدال ۳۶۰ در مسیر تکامل

مدیرعامل رایان بورس به بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز دنیا در سامانه‌های این شرکت اشاره کرد و گفت: کدال سامانه مهمی است که باید براساس تکنولوژی‌های روز دنیا بازطراحی شود در حال حاضر قابلیت‌های قسمت‌هایی از کدال که سهامداران (سرمایه گذاران) از آن استفاده می‌کنند تغییر کرده و در تلاش هستیم تا در سمت ناشران (شرکت‌ها) نیز بهبودهایی اعمال کنیم.

قبادی یادآور شد: در عرصه جهانی ابزارهای مختلفی به بازار ارائه شده که قابلیت‌های زیادی در اختیار کاربران قرار می‌دهند و ما نیز باید همگام با تکنولوژی‌های جدید حرکت کنیم.

مدیرعامل شرکت رایان بورس به زمان جایگزینی کدال و کدال ۳۶۰ اشاره کرد و افزود: به طور کلی در دنیای نرم‌افزار وقتی محصول جدیدی تولید می‌شود بخشی از کار مربوط به توسعه و دغدغه‌های فنی و بخش دیگر کار مربوط به عملیاتی‌کردن و چالش‌های مدیریتی، قانونی و حاکمیتی است. چنانچه بتوانیم بُعد فنی کدال ۳۶۰ را به پایان برسانیم، باید مسائل استقراری آن را نیز حل‌وفصل کنیم. در مجموع برآورد من این است که اواخر سال آینده، مهاجرت از کدال قدیم به کدال ۳۶۰ اجرایی شود.

کاربران اصلی کدال ۳۶۰ سهامداران هستند

مدیرعامل رایان بورس در خصوص دسته‌بندی کاربران کدال ۳۶۰ گفت: کاربران کدال ۳۶۰ سهامداران و عموم مردم هستند که با استفاده از خدمات ارزشمند سامانه می‌توانند در امر سرمایه گذاری آگاهانه‌تر تصمیم بگیرند. دسته دوم کاربران، ناشران یا شرکت‌های بورسی هستند که برای انتشار اطلاعات خویش و پایش اطلاعات رقبا از سامانه بهره می‌برند.

وی افزود: کاربران همیشه به دنبال ویژگی‌های خاص و کاربردی سامانه‌ها و اپلیکیشن‌ها هستند؛ بر این اساس (User friendly) بودن، یک معیار تعیین‌کننده و برای کاربر بسیار مهم است. یعنی این که کاربر بتواند سامانه مورد نظر خود را با کمترین دردسر و بیشترین راحتی توسط انواع دستگاه‌ها همچون گوشی، تبلت و لپ تاپ به کار گیرد.

قبادی ضمن اشاره به قابلیت‌های کدال ۳۶۰ و مزیت‌های این سامانه نسبت به نسخه قدیمی آن خاطرنشان شد: در کدال قدیمی دسته‌بندی‌های مورد نیاز کاربر وجود نداشت، اما در سامانه جدید کاربر می‌تواند با دسته‌بندی‌های متفاوت، اطلاعات همه گروه‌های صنعت و نمادها را ببیند. همچنین یک قابلیت ویژه که در کدال وجود نداشت و در کدال ۳۶۰ تعبیه شده این است که کاربر پنل دارد و از طریق آن می‌تواند نمادهایی را در لیست علاقه‌مندی خویش قرار دهد تا فقط اطلاعیه‌های مربوط به آن نمادها را مشاهده کند. در واقع مانند شبکه‌های اجتماعی امکان دنبال کردن نمادها و پیگیری اخبار مربوط به آنها در کدال ۳۶۰ وجود دارد.

دستیابی سریع به اطلاعات با سرویس جدید

علی قبادی از ایجاد سرویس جدیدی با عنوان «سرویس گوش به زنگ» در سامانه کدال ۳۶۰ خبر داد و گفت: شما به عنوان کاربر کدال ۳۶۰ همیشه از سیستم استفاده نمی‌کنید؛ به همین دلیل، هر زمان اطلاعیه نمادی که شما در لیست علاقه‌مندی خود گذاشته یا فالو کرده‌اید به سامانه اضافه شود، از طریق پیامک و ایمیل به شما اطلاع داده خواهد شد. البته این سرویس مشمول هزینه است. هرچند که به دنبال درآمدزایی نیستیم و تنها هزینه پیامک از کاربر اخذ می‌شود. مدیرعامل شرکت رایان بورس افزود: پیامک از هر شبکه اجتماعی به لحاظ مطلع کردن کاربر کارآمدتر است؛ چراکه ممکن است شبکه‌های اجتماعی در طول روز توسط کاربر چک نشوند.

حرکت کدال ۳۶۰ به سمت شخصی‌سازی

مدیرعامل رایان بورس با بیان اینکه کدال ۳۶۰ راهی طولانی در پیش‌رو دارد، افزود: روزانه اطلاعیه‌های متعددی روی کدال منتشر می‌شوند که اهمیت آنها برای کاربران متفاوت است. به طور مثال وقتی صورت مالی در کدال گذاشته می‌شود خیلی مهم‌تر از تغییر در اعضای هیئت مدیره است. لذا کدال ۳۶۰ به سمتی پیش می‌رود که به کاربر این امکان را بدهد تا اطلاعیه‌های مورد نیاز خود را انتخاب ‌کند. این نمونه‌ای از شخصی‌سازی خدمات است که در کدال قدیمی وجود نداشت.

پایداری سامانه‌های شرکت در هر شرایط بحرانی

علی قبادی با تاکید بر مصون بودن سامانه‌های رایان بورس از تحریم یا قطعی اینترنت جهانی گفت: این سامانه‌ها  ساخت داخل و از تحریم فنی در امان هستند. همچنین این سامانه‌ها روی بستر شبکه ملی اطلاعات کشور بنا شده‌ و کوچکترین وابستگی به خارج از کشور ندارند. ضمن این که از لحاظ تولید و استحکام داخلی نیز مطلوبیت کافی را دارا هستند.

وی ادامه داد: هر زمان چه با اینترنت جهانی و چه با شبکه ملی اطلاعات کانکشن داشته باشید سرویس‌های رایان بورس در دسترس هستند.

قبادی به تکنولوژی‌های مورد استفاده در سامانه‌های شرکت رایان بورس اشاره کرد و یادآور شد: این تکنولوژی‌ها عمدتاً متن‌باز (Open Source) و فارغ از حق امتیاز استفاده (License) بوده و مصون از هرگونه تحریم هستند.

توان طراحی سامانه معاملات را داریم

مدیرعامل شرکت رایان بورس با بیان این که همواره یکی از موضوعات ثابت مورد بحث در شورای فناوری اطلاعات سازمان بورس “دستیابی به توانایی نوشتن سامانه معاملات” است، گفت: در این شورا که با حضور رئیس سازمان به عنوان رئیس شورا، مدیران عامل شرکت‌های تابعه، معاونین، اعضای هیئت مدیره، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد، و همچنین معاون دولت اکترونیک سازمان فناوری اطلاعات برگزار می‌شود موضوع توسعه سامانه معاملات جایگزین همواره مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: توسعه داخلی سامانه معاملات، پیچیدگی فنی چندانی نداشته و رایان بورس از این توانایی برخوردار است. در دانشگاه تهران نیز بخش‌هایی از این سامانه تولید شده که در مواردی از سامانه فعلی قوی‌تر است و عملکرد بهتری دارد. اما مساله اصلی این است که معمولاً “توسعه” در کنترل ما و “استقرار” خارج از کنترل ما است. به ویژه در مراحل ابتدایی فعال‌سازی سامانه معاملات جدید امکان بروز اختلال وجود دارد که یکی از موانع اصلی جایگزینی سامانه فعلی بوده و نیازمند اقدامات گسترده‌ای است. به هرحال با لحاظ کردن تمامی موانع، نسبت به طراحی و اجرای سامانه معاملات جدید نگرانی فنی بی‌پاسخی وجود ندارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.