×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
کدام مشتریان به رمز دوم ثابت نیاز دارند؟

تجارت گردان | کدام مشتریان به رمز دوم ثابت نیاز دارند؟

 به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از بانک مسکن – هیبنا، راه‌اندازی رمز دوم پویا با هدف پیشگیری از کلاهبرداری‌های اینترنتی و فیشینگ در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت و از زمستان سال گذشته استفاده از آن اجباری شد.
بر اساس اعلام پلیس فتا در سال ۱۳۹۷، بیش از ۲۰ هزار پرونده فیشینگ ثبت شده و به باور عده‌ای از کارشناسان، جایگزین کردن رمز پویا به جای رمز ایستا می‌تواند حجم این پرونده‌ها را کاهش دهد. کارشناسان معتقدند استفاده از رمزهای یک بار مصرف می‌تواند تا میزان ۹۰ درصد احتمال کلاهبردای‌های اینترنتی را کاهش دهد.
هر چند بانک‌ها از عموم مشتریان خود می‌خواهند برای کارت‌های بانکی خود رمز دوم یکبار مصرف را فعال کنند، اما فقط کسانی نیاز به دریافت رمز دوم پویا دارند که مشتری خریدهای اینترنتی و پرداخت‌کنندگان قبوض و اقساط در بستر الکترونیک محسوب می‌شوند و فعال کردن این رمز تنها برای کارت‌هایی ضروری است که با آن پرداخت‌های غیرحضوری صورت می‌گیرد. بنابراین الزامی وجود ندارد که رمز پویا برای تمام کارت‌های بانکی فعال شود.
در عین حال با تصمیم بانک مرکزی مقرر شد برای تراکنش‌های خرد بانکی به مبلغ زیر ۱۰۰ هزار تومان، همچنان امکان استفاده از رمز دوم ثابت وجود داشته باشد.
این روزها که استفاده از درگاه‌های پرداخت الکترونیک برای پرداخت‌های جزئی روزانه بابت اموری مثل هزینه تاکسی‌هاس اینترنتی رواج زیادی پیدا کرده است، یک گروه از مشتریان بانکی که اهل خریدهای اینترنتی نیستند اما از خدماتی مثل تاکسی اینترنتی استفاده می‌کنند، می‌توانند برای رفاه حال خود نسبت به فعال‌سازی رمز دوم ثابت خود اقدام کنند.
در حال حاضر در بانک مسکن نیز مانند سایر بانک‌ها امکان فعال‌سازی رمز دوم ثابت برای انجام تراکنش‌های بانکی بدون حضور کارت و با استفاده از رمز دوم ثابت، در مبالغ زیر ۱۰۰ هزار تومان همچنان امکانپذیر است. برای استفاده از این قابلیت لازم است که مشتریان رمز دوم ثابت خود را فعال کنند.
برای فعال‌سازی رمز دوم ثابت، مشتری باید در گام اول به خودپردازهای بانک مسکن مراجعه و گزینه «فعال سازی رمز دوم ثابت» را انتخاب کند. راه دیگری که وجود دارد این است که به یکی از شعب بانک مسکن مراجعه و درخواست فعال‌سازی رمز دوم ثابت را به متصدی امور بانکی ارائه کنند.
به گزارش هیبنا، مشتریان باید در نظر داشته باشند که رمز دوم ثابت صرفا برای تراکنش‌های مجموعا زیر ۱۰۰ هزار تومان در یک روز قابل استفاده است.
صدور رمز دوم کارت‌های بانکی چه از نوع پویا و چه ثابت برای تراکنش‌های زیر ۱۰۰ هزار تومان نیز فقط توسط بانک‌های صادر‌کننده کارت صورت می‌پذیرد و هیچگونه هزینه‌ای برای مشتریان در بر ندارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.