×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
کرونا، سوغاتی که مسافران با خود می‌آورند/ رشد مرگ‌های کرونایی با افزایش مسافرت‌ها

تجارت گردان | کرونا، سوغاتی که مسافران با خود می‌آورند/ رشد مرگ‌های کرونایی با افزایش مسافرت‌ها

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان،  ۱۰ استان کشور در شرایط قرمز کرونایی هستند، با این حال برخی بار سفر بسته اند تا خستگی‌های ۲ و ۲۰ روزه پس از شیوع کرونا را از تن به در کنند چرا که فکر می‌کنند پس از بازگشایی‌ها کرونا تمام شده است و اکنون می‌توانند در خانه ماندن و سختی‌های آن را با سفر و خوش گذرانی به پایان برسانند، اما غافل از اینکه کرونا سوغاتی سفر به نقاط مختلف کشور است.

این در حالی است که برخلاف تصور کسانی که راهی جاده‌ها شده اند و فکر می‌کنند، ویروس نوپدید کرونا ناپدید شده است، کووید ۱۹ در جاده ها، شهرها، اماکن بین راهی و هرجایی که تصور ش را می‌کنید، کمین کرده است تا با ابتلای افراد جدید به حیات خود ادامه دهد و قربانی بگیرد.

به دلیل اینکه درمان قطعی و واکسن برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کشنده کرونا تاکنون یافت نشده است، متخصصان، محققان و وزارت بهداشت ار مردم درخواست دارند که در خانه بمانند، به سفر نروند و در موارد غیر ضروری تردد نکنند.

هشدار کرونایی وزیر بهداشت درباره سفر و ابتلا به کرونا

پیش  از این تعطیلات عید فطر را در پیش داشتیم و وزیر بهداشت درباره سفر و افزایش موارد ابتلا به کرونا هشدار داده بود.

نمکی با هشدار درباره افزایش موارد ابتلا با سفرهای بین استانی اظهار کرد: باید توجه داشت، سفر‌های جدید به معنی ابتلای جدید به کروناست، در بسیاری از مناطق بیش از ۹۰ درصد جمعیت به کرونا مبتلا نشده اند و اگر اتفاق جدید رخ دهد، رفتارها باعث خیز جدید بیماری می شود و مهار آن برای ما و همکارانم سخت و نفس گیر خواهد بود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: کسانی که برای خوشگذرانی به سفر می‌روند، مدت طولانی گرفتار بیماری خواهند بود و باید توجه داشت که تعداد قابل توجهی از مبتلایان به کرونا را از دست دادیم.

نمکی  تاکید کرد: از مردم درخواست دارم فعلا سفر نروند و در استان های قرمز که در حال حاضر برای ما مشکل ساز هستند، تردد نکنند.

 شرایط جنگی با ویروس کرونا تا اطلاع ثانوی

به گفته حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در شرایط جنگی با ویروس کرونا تا اطلاع ثانوی هستیم و همه کشورهای دنیا تا زمان کشف داروی ویروس کرونا باید با این ویروس رفتار تهاجمی داشته باشند.

او ادامه داد: میزان رعایت اصول فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی مرتبط با کرونا از سوی مردم و در اصناف و اماکن عمومی از حدود ۸۰ درصد به ۱۰ تا ۲۰ درصد و در تهران به ۹ درصد کاهش پیدا کرده است.

به خودتان رحم نمی‌کنید، به کادر پزشکی رحم کنید

از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۱۰ هزار کادر درمان به کرونا مبتلا شده اند و ۱۱۰ نفر برای نجات جان بیماران کرونایی جان خود را از دست داده و به درجه شهادت نائل شدند.

معاون وزیر بهداشت خطاب به کسانی که اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، بیان کرد: اگر به خودتان رحم نمی‌کنید به کادر پزشکی رحم کنید، با کرونا شوخی نکنید. ریه فردی که به علت کرونا در آی‌سی‌یو بستری می‌شود دیگر مانند ریه سالم عمل نمی‌کند.

سفر به مناطق ساحلی

خطر موج دوم و سخت تر کرونا در ایران و جهان

ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و عضو کمیته اجرایی پژوهش بزرگ بین المللی Solidarity clinical trial for COVID-19 treatments سازمان جهانی بهداشت گفت: بر اساس آمار رو به افزایش ابتلا و مرگ ها، احتمال وقوع موج دوم و حتی سوم کرونا در جهان و از جمله در ایران به طور جدی مطرح است و با هر موج، تلفات انسانی روی می دهد.

او با اشاره به اینکه موج دوم شیوع همه‌ گیری بیماری های عفونی به آن معناست که پس از کاهش موارد جدید بیماری، تعداد مبتلایان دوباره افزایش پیدا کند، افزود: همچنین، موج های بعدی همه گیری کووید ۱۹ می تواند سخت ‌تر باشد و ممکن است، افزایش ابتلا در گروه های سنی یا جمعیتی خاص یا در مناطق بخصوصی در هر کشور یا مانند موج اول همه‌ گیری باشد.

خطرات سفر در روزهای کرونایی

حریرچی درباره خطرات سفر در روزهای کرونایی گفت: فعل سفر درباره انتقال ویروس کرونا خطرناک است و موجب افزایش تماس اجتماعی و کاهش فاصله‌گذاری اجتماعی می‌شود، باید توجه داشت افراد یا با وسایل عمومی مانند هواپیما، قطار و اتوبوس سفر می‌کنند یا با ماشین شخصی که در این صورت بین راه توقف دارند. در عین حال در سفر از اماکن عمومی مانند پمپ بنزین، نمازخانه و دستشویی استفاده می‌کنیم که همه این موارد احتمال انتقال ویروس را بالا می‌برد.

او ادامه داد: در افراد مسن به یک نوع و در افراد جوان به نوع دیگری سفر احتمال ناقل شدن را بالا می‌برد. اگر افراد در مقصد در جای عمومی مثل هتل‌ها، مراکز بوم‌گردی وخانه‌هایی که اجاره داده می‌شود، توقف کنند، خطر انتقال ویروس بالا می‌رود و روش‌هایی مانند چادر زدن در فضا‌های پارک و عمومی فاجعه و مضر است. شاید کم خطرترین حالت سفر این باشد که برخی افراد که ویلا یا باغی دارند و بین راه هم توقف نمی‌کنند و جای دیگری نمی‌روند به سفر بروند که این اقدام هم دو خطر دارد؛ یکی اینکه ممکن است افراد از جا‌های کمتر آلوده به جا‌های آلوده‌تر روند و ویروس را برگردانند یا ممکن است افراد از مناطق آلوده به مناطق کمتر آلوده روند.

سفر

هشدار؛ سفر بروید، کرونا می‌گیرید

ملک زاده گفت: آمار‌های جهانی نشان می‌دهد شوک کرونا به نظام‌های سلامت کشور‌ها با روند کاملا صعودی همچنان ادامه دارد. در حالیکه ماه‌ها پس از موج اول اپیدمی کرونا، چشم‌ها به نقطه کاهش موارد ابتلا دوخته شده بود، اما باز شدن درب‌های قرنطینه، شروع کسب و کارها، برداشته شدن محدودیت‌های رفت و آمدی قبلی، افزایش تست‌های آزمایشگاهی و شناسایی ناقلان جدید، آمار مبتلایان بیماری کووید ۱۹ در جهان را به مرز ۸ میلیون نفر نزدیک کرده و تعداد مرگ‌ها را به بیش از ۴۰۰ هزار نفر افزایش داده است.

او ادامه داد: یکی از دلایل مهم کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تصور بسیار اشتباه «توقف موج شیوع ویروس کرونا» است. همین تصور اشتباه، همچنین سبب شده است شمار زیادی از مردم در تعطیلات، مسافرت کرده و راهی شهر‌های مختلف شوند و علیرغم تلاش شبانه روزی و پرفشار کادر درمانی کشور و نیرو‌های سایر بخش‌های امدادی، امروز شاهد قرار گرفتن تعدادی از استان‌ها در وضعیت هشدار هستیم.

توصیه های کرونایی برای سفرهای ضروری

در این روزهای کرونایی فقط سفرهای ضروری باید انجام شود و افرادی که به ضرورت مجبور به سفر هستند باید برخی نکات را رعایت کنند.

اگر خود یا یکی از اعضای خانواده تب داشتید، اصلا سفر نروید، به همراه داشتن ماسک و دستکش را فراموش نکنید، در کیف خود ژل و مایع ضدعفونی کننده داشته باشید، به صورت و چشم‌های خود دست نزنید، از دست دادن با دیگران خودداری کرده و فاصله اجتماعی را رعایت کنید، در مسافرت با وسیله نقلیه عمومی حتما ماسک بزنید، غذایی را مصرف کنید که خودتان درست کرده باشید، مواد غذایی بسته بندی شده مصرف کنید.

قبل از خوردن و مصرف کردن غذا حتما دستانتان را بشویید، بطری آب مخصوص به خود را داشت باشید، تا حد امکان از پول نقد استفاده نکنید، هنگام کار کردن با عابربانک از دستکش یا دستمال استفاده کنید، کارت بانکی خود را بعد از استفاده ضدعفونی یا داخل دستمال بگذارید، از افرادی که سرفه می‌کنند، فاصله بگیرید، در پمپ بنزین از دستکش استفاده کنید.

متاسفانه برخی به هشدارهای کرونایی وزارت بهداشت برای پرهیز از سفر توجه نکردند و اکنون شاهد افزایش موارد ابتلا و فوتی های کرونا در کشور هستیم، همه اینها در حالی است که هیچ راه درمان یا پیشگیری به جز رعایت نکات بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و پرهیز از حضور در اجتماعات و در خانه ماندن برای مقابله با ویروس کرونا نیست.

همه ما باید ویروس کرونا را جدی بگیریم و برای نجات جان خود، عزیزانمان و هموطنان از سفر خودداری و نکات بهداشتی را رعایت کنیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.