×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کسب رکورد تولید ۹۱۲۰۰ تن فولاد ویژه با فرایند گاززدایی

پس از ثبت این رکورد ارزشمند، خبرنگار فولاد در مصاحبه با مدیر متالورژی ثانویه و رئیس تولید عملیات ثانویه، اهمیت ثبت این رکورد را جویا شده است. ماحصل این گفت‌وگوها را در ادامه می‌خوانید.

پدرام فتاح المنان، مدیر متالورژی ثانویه:

یکی از نیازهای روزافزون بازار فولاد داخل کشور طی چند سال اخیر، فولادهای کم‌کربن LC و بسیار کم‌کربن ULC و همچنین فولادهای با هیدروژن بسیار پایین است که لازمه تولید همه این گریدها به‌کارگیری تجهیز و طی فرایند گاززدایی تحت خلأ مربوط به آن است. سفارش تولید گریدهای فوق از ظرفیت تولید کارگاه RH1 فراتر رفته بود و شرکت فولاد مبارکه از چند سال پیش در این زمینه پروژه‌های بلندمدت و کوتاه‌مدتی را تعریف کرده و در دست اجرا دارد. پروژه‌های خرید و نصب کارگاه‌های گاززدایی تحت خلأ RH2 و VOD از پروژه‌های بلندمدت در دست اجرا به شمار می‌آیند.

تا زمان عملیاتی شدن این پروژه‌ها، پروژه دیگری در ناحیه فولادسازی تعریف شد که با اصلاح و بهبود فرایندها، کاهش زمان‌های آماده‌سازی کارگاه بین سکوئنسها و زمان‌های تعویض وِسِل، افزایش طول عمر نسوز و افزایش تعداد ذوب با سیکل گاززدایی در یک سکوئنس، بتوانیم ظرفیت تولید کارگاه گاززدایی موجود را افزایش دهیم. در دی‌ماه ۱۴۰۲ نتیجه اقدامات فوق منجر به رکورد تولید ۹۱۲۰۰ تن تختال با سیکل گاززدایی شد که نسبت به رکورد قبلی که در آبان‌ماه سال ۱۳۹۹ به میزان ۸۶۶۵۰ تن به دست آمده بود، اختلاف قابل‌توجهی داشت. در اینجا لازم است از تمامی همکاران در واحدهای تولید، تعمیرات، نسوز و دفاتر فنی تولید و تعمیرات و واحدهای پشتیبانی که هریک به‌نوبه خود نقش مؤثری در تحقق این رکورد داشتند تشکر و قدردانی کنیم.

دانیال نظری، رئیس تولید عملیات ثانویه:

کارگاه گاززدایی در راستای افزایش تنوع سبد محصولات فولاد مبارکه راه‌اندازی شد و با گذشت زمان توانایی خود در تولید گریدهای خاص خصوصاً API را بهبود بخشید.

در شروع تولید گریدهای خاص، کارگاه گاززدایی توانایی تولید و آماده‌سازی ۸ ذوب به‌صورت متداول را داشت و این امر باعث کاهش سکوئنسهای ریخته‌گری و متعاقباً کاهش روند فروش می‌شد. با توجه به درخواست زیاد بازار، لازم بود تحولی در راستای افزایش تعداد ذوب‌های سکوئنس صورت گیرد.

در همین راستا، واحد متالورژی ثانویه با برگزاری جلسات پیوسته و بررسی تمامی جوانب و راههای بهبود فرایند با دقت و به‌صورت پیوسته با تست راهکارهای بهینه در ابتدا تعداد ذوب را به ۱۴ و سپس به ۲۰ عدد در یک سکوئنس افزایش داد و تولید واحد با رشد ۲.۵ برابری به رکورد ۹۱۲۰۰ تن تختال افزایش یافت.

شایسته است از تلاش همکاران در واحدهای تعمیرات، تعمیرات نسوز، ریخته‌گری، برنامه‌ریزی تولید و دفتر فنی تولید قدردانی کنیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.