×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

تجارت گردان | کسری بودجه امسال حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان است / درآمدهای نفتی تکیه گاه ما نیست

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی بر پیش‌بینی کسری بودجه ۱۸۵ هزار میلیارد تومانی دولت در سال ۹۹به دلیل کاهش قیمت نفت گفت: براساس گزارش رسمی خزانه‌داری کل کشور ۲۳ درصد از سهم بودجه را درآمدهای نفتی تشکیل می‌دهند که نشان می‌دهد میزان وابستگی بودجه سالانه ما به نفت به شدت در حال کاهش است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: براین اساس کاهش قیمت نفت، کشور ما را مانند اروپا و دیگر کشورها دچار دغدغه جدی نکرد زیرا ما پیش از این به دلیل وجود تحریم‌ها چوب خود را خورده‌ایم.

جعفرزاده‌ایمن‌آبادی با بیان اینکه دغدغه ما در امسال از زوایای دیگر است، تصریح کرد: فرض کنیم ۱۵ درصد بودجه را وابسته به نفت کرده بودیم و حالا ده درصد آن هم محقق نشود، این موضوع آسیبی به ما نمی‌رساند و علی‌القاعده باید بتوانیم این کسری را از جاهای دیگری مانند درآمدهای اختصاصی و مالیاتی جبران کنیم بنابراین اکنون دغدغه ما انصافا نفت نیست.

وی تاکید کرد: عدم فروش نفت، بازنگشتن ارز حاصل از فروش آن به کشور و رکود بازار می‌تواند به ما آسیب بزند اما به دلیل اینکه اکنون بازار خیلی به درآمدهای نفتی تکیه ندارد، پس دغدغه جدی نیست.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید براینکه عمدتا کرونا مانند همه جای دنیا اقتصاد ما را عقب انداخت و آسیب رساند، گفت: ۱۷۵ هزار میلیارد توما ن از بودجه امسال مربوط به بحث مالیات و ۲۰ هزار میلیارد تومان دیگر آن به گمرک مرتبط است که در تحقق این مبالغ شک داریم و در صورت عدم تحقق علاوه بر قسمت‌هایی مانند نیروی انتظامی، گمرک، ثبت اسناد و … بر روی دیگر قسمت‌ها هم تاثیرگذار خواهد بود.

نماینده مردم رشت در مجلس با اشاره به اینکه پیش‌بینی ما این است که درآمدهای نفتی در سال ۹۹ کاهش پیدا می‌کند، بیان کرد: درآمدهای نفتی خیلی تکیه گاه ما نیستند که با این کاهش آسیب ببینیم، مرکز پژوهش‌های مجلس باید این مطلب را هم بگوید که مجلس بودجه را بسیار دست بالا نوشت تا اگر یک بخشی از آن اجرا نشد، مشکلی پیش نیاید.

به شرط کمک همه به دولت کسری بودجه جبران می‌شود

جعفرزاده‌ایمن‌آبادی تاکید کرد: پیش‌بینی من برای امسال ۱۴۰ هزار میلیارد تومان کسری است اما آنچه که ما را اذیت می‌کند تنها بین ۷۰تا ۸۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود که برای این بخش باید فکری کرد.

وی ادامه داد: ۴۰ هزار میلیارد تومان از منابع بودجه را درآمدهای مالیاتی در نظر گرفته‌اند یعنی برای درآمدهای نفتی جانشی‌هایی تعیین شده است تا در صورت عدم دستیابی به آن مشکلی را پیش نیارد، مثلا در تبصره ۱۹ برای پروژه‌های عمرانی بودجه‌هایی تعیین شده است که اگر این پروژه‌ها به بخش خصوصی واگذار شود، بودجه‌های در نظر گرفته شده برای آن باقی خواهد ماند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید براینکه دولت امسال در بحث بودجه دچار مشکل می‌شود اما نه آن عددی که مورد نظر مرکز پژوهش‌های مجلس است، گفت: به شرط کمک همه به دولت می‌توان برای کسری بودجه امسال راهکارهایی را در نظر گرفت.

جعفرزاده‌ایمن‌آبادی تصریح کرد: با ایجاد یک فضای پرتنش سیاسی که با هر اقدام دولت یک مطلبی گفته می‌شود و وجود تحریم‎های ناجوانمردانه هرگونه فعالت دولت سخت خواهد بود، براساس گزارش خزانه داری کل کشور ۹۷ درصد درآمد در سال گذشته کسب شده و ۹۷ درصد منابع هم اختصاص داده شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.