×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کشاورزان ایرانی بدلیل وابستگی به واردات نهاده، برده غرب شده اند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، سردار سعید محمد در استودیو نگاه یک شبکه اول سیما با اشاره به نقل مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم، اظهار داشت: اثبات واژه ما می‌توانیم؛ راه نجات کشور است و امروز قرارگاه خاتم توانسته این واژه را به اثبات رساند و در حوزه‌های تحت فعالیت خود الگوسازی و ظرفیت سازی نماید و از ظرفیت‌های موجود در کشور زنجیره ارزش را در بخش‌های گوناگون تکمیل کند.
وی ادامه داد: در بخش‌هایی که کشورمان در آن به خودکفایی رسیده و قرارگاه خاتم هم در این خودکفایی حضور داشته، دشمن عملاً مأیوس و ناامید است و در آن حوزه‌ها هیچ حرفی از تحریم مطرح نمی‌کند.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء گفت: مردم استان خوزستان حق بزرگی به گردن کشور دارند، اما متاسفانه زیر ساخت های شهری این استان هنوز تکمیل نیست. با گذشت سال های بسیار از جنگ تحمیلی، انتظار می رود که زیرساخت های شهری استان خوزستان تکمیل شده باشد، در این راستا تا صحبت از این استان می شود برخی حرف ازمنابع مالی به میان می آورند در صورتی که منابع مالی، اولویت دوم طرح های سازندگی در این استان بشمار می رود.
سردار محمد تصریح کرد: برای حل مشکلات استان خوزستان در سنوات گذشته شاهد تخصیص منابع مالی از سوی بانک جهانی بوده ایم ولی متاسفانه به اشتباه هزینه شده است. علت اصلی عدم کارآمدی منابع تخصیص یافته به خوزستان، سوء مدیریت مفرط در سطح این استان است که این امر سبب شده تا در بخش های گوناگون مردم به کارآمدی مدیران شک داشته باشند.
۱۵۰ میلیون دلار در خوزستان به اشتباه هزینه شد
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در خصوص یکی از خطاهای صورت گرفته در تخصیص منابع مالی به استان خوزستان، گفت: عددی حول وحوش ۱۵۰ میلیون دلار که قبلاً به بخش سازندگی استان خوزستان تخصیص یافته بود به خوبی در شهر هزینه نشده است زیرا قرار بود سیستم فاضلاب شهری تکمیل گردد. اما به اشتباه در شرق کارون بخش کالکتورهای و لوله ها یا اصلی اجرا شد و در غرب کارون تصفیه خانه ها اجرا شدند و در نهایت عملاً این پروژه فاقد خروجی باقی مانده و فاضلاب شهر اهواز هم بدون بازسازی رها شد.
سردار محمد افزود: نیازمندی های شهر اهواز را عمدتاً دفع فاضلاب و دفع آب های سطحی تشکیل می دهد چون این شهر بسیار مسطح بوده و هر بارشی احتمال جاری شدن باران در شهر را به همراه خواهد داشت. البته این مشکل در بسیاری دیگر از شهرهای استان خوزستان مانند بندر امام خمینی به چشم می خورد.
وی ادامه داد: در بازدید اخیری که از این استان صورت گرفت بخش هایی برای انتقال آب های سطحی به کارون، شناسایی شد حتی با دستگاه های پمپاژ موقتی که در بندر امام خمینی احداث خواهد شد، قابلیت انتقال آب های سطحی به دریا فراهم خواهد آمد اما باز هم این راهکارها، علاج دائمی نیستند و فقط بصورت راه چاره ای اضطراری اجرا خواهد شد وقتی می شود پروژه های راهبردی وکار آمد در راستای آبادانی نیازهای استان خوزستان اجرا کرد تاکی باید هزینه های چند هزار میلیاردی را صرف اقدامات موقت کرد.
پل چمران در نیمه اول سال ۱۴۰۰ آماده بهره برداری خواهد بود
سردار محمد اضافه کرد: مقام معظم رهبری یک سال قبل از صندوق توسعه ملی حدود ۵۰ میلیون یورو برای حل و رفع معظل فاضلاب شهر اهواز تخصیص داده اند که البته ۳ هفته قبل با درخواستی که از قرار گاه به عمل آمد، ما به محل رفته و کلنگی هم برای آغاز این پروژه زدیم در حال حاضر هم منتظر ابلاغ قرارداد و تحویل زمین هستیم تا سیستم فاضلاب شهری را در بخشی از این پروژه برقرار و رفع معضل خواهیم کرد.
وی ادامه داد: قرارگاه در بخش های گوناگونی از استان خوزستان، مشغول انجام پروژه است، مثلاً در بخش های خدمات شهری و حمل و نقل و ترافیک شهری به توافقاتی با شهرداری رسیده ایم تا در این استان اجرای پل هایی را داشته باشیم پل چمران که در نیمه اول سال ۱۴۰۰ آماده بهره برداری خواهد بود از این دست خواهد بود.
سردار محمد به پروژه های در دست انجام قرارگاه در استان خوزستان به پروژه آب غدیر و انتقال آب از کرخه و دز به شادگان، اهواز، آبادان و خرمشهر اشاره کرد و افزود: بخش عمده ای از این پروژه تکمیل شده ما بدنبال تکمیل این طرح و ایجاد خط لوله های جدید هستیم.
وی با بیان اینکه با آغاز پروژه طرح آبرسانی غدیر، از سال گذشته وضع آب شهرهای آبادان، اهواز و خرمشهر از حیث کیفیت بهبود یافته است. پروژه محرومیت زدایی در اهواز مشابه طرح غیزانیه که در شرایطی بحرانی از ما خواسته شد تا به موضوع ورود کنیم ما هم در ۳۰ روز ۳۰ کیلومتر خط لوله احداث کردیم و آب را به همه مردم غیزانیه رساندیم البته سیستم توزیع آب در برخی از روستاهای هنوز دچار مشکل است اما خط لوله اصلی به کل منطقه رسانده شده است.
سردار محمد مشکلات حاشیه ای اهواز را دغدغه همه مدیران استان خواند و ادامه داد: مشکلات حاشیه اهواز همه شهر را دچار بحران کرده است. قرارگاه در این بخش هم برای حل بحران، اقدام به ترمیم معابر و ترمیم آسفالت ها کرده، در آبادان هم اقدامات قرارگاه به همین صورت بوده و هست توافقاتی در راستای ایجاد رفاه حال مردم اروند و آبادان حاصل شده است. پروژه های سنگین نفت و گاز مانند ۳۲۰۰ NCL برای جمع آوری گازهای مضر سرچاهی و تبدیل آن به خوراک پتروشیمی ها در دست اقدام ما است که از روند خوبی هم برخوردار بوده و اوایل سال آینده فاز اول این پروژ وارد مدار خواهد شد.
کارشکنی های آمریکا در راه اندازی راه آهن بصره به شلمچه
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم و الانبیاء در خصوص پروژه ریلی خط خواف – هرات میان ایران و کشور دوست افغانستان افتتاح شد هم گفت: قرار گرفتن در کریدور غرب به شرق، یکی از بزرگترین مزیت های اقلیمی کشور ماست که به نوعی جاده ابریشم قدیم را تداعی می کند به دلیل عدم برنامه ریزی صحیح بر روی محورهای ترانزیتی کشورمان شاهد توطئه هایی توسط کشورهای بزرگ جهان و منطقه هستیم هدف آنها چیزی بجز حذف ایران از این مسیر کوریدور ترانزیتی نیست به این منظور با ایجاد جاده ترانزیتی میان پاکستان و ازبکستان قصد حذف و دور زدن ایران از مسیر جاده ابرایشم را داشتند اما ما با ایجاد خط آهن خواف به هرات اجازه چنین کاری به آنها ندادیم.
سردار محمد کارشکنی های آمریکا در راه اندازی راه آهن بصره به شلمچه را به عنوان نمونه ای از اقدامات ضد ایرانی در راستای حذف ایران از مسیر جاده ابریشم برشمرد و افزود: سال هاست که ایران و عراق برای اتصال خط آهن این دو کشور در تلاشند و آمریکا کارشکنی می کند.
وی به اجرای ۴ هزار کیلومتر خط آهن داخلی توسط قرارگاه خاتم تا به امروز اشاره کرد و افزود: این درحالیست که ظرفیت ریلی کشور ۱۴ هزار کیلومتر است که از این میزان ۴ هزار کیلومتر حاصل تلاش همکاران ما در قرارگاه است.
سردار محمد تصریح کرد: پروژه خط آهن زاهدان – چابهار به طول ۷۰۰ کیلومتر از جمله اقدامات در دست اجرای قرارگاه است این پروژه بسرعت در حال انجام است این مسیر ریلی حلقه مفقوده اتصال و دسترسی کشور به آب های دریای عمان و خلیج فارس را فراهم می آورد. اتصال خط آهن خواف- هرات به نوعی تکمیل کننده خط ریلی زاهدان – چابهار است و از سوی دیگر خط آهن رشت- آستارا هم می تواند در اتصال کشورهای همسایه شمالی به آب های جنوبی و آب های آزاد اقیانوس هند نقش آفرین باشد.
وی ادامه داد: طبق سنوات گذشته قرارگاه وارد پروژه خواف -هرات شده بود این اقدام بعنوان هدیه ای از سوی ایران به افغانستان بود زیرا منابع مالی این پروژه ۲۲۵ کیلومتری توسط ایران تامین شد و در افغانستان هم قرار بود هزینه بخش های افغانستانی این طرح تامین شود تا این لحظه روسازی فاز سو این خط آهن از خواف تا قسمت مرزی شمع تیغ وسپس بخش افغانی روزنک، توسط ایران انجام و آماده بهره برداری است.
سال گذشته حدود ۵۰۰ میلیارد تومان مالیات و حدود ۹۰۰ میلیارد تومان بیمه پرداختیم
سردارمحمد از بازتاب فعالیت های قرارگاه در رسانه های معاند خارجی گفت و افزود: از دیدن چنین واکنش هایی از سوی شبکه های خارجی خوشحال می شوم زیرا پی می بریم که قرارگاه تا چه اندازه توانسته موثر واقع شود و اینکه راه ما راه درستی است که سبب نگرانی شبکه های معاند می شود.
وی ادامه داد: قرارگاه بازوی اجرایی دولت هاست، در همه دولت ها خدمتگذار بوده ایم، هرگاه دولتی ها برای انجام اموری احساس ضعف کنند ما وارد می شویم تا چنین حسی از بین برود به این دلیل امروز قرارگاه در همه عرصه ها حضور دارد و حرف اول را می زند البته با تکیه بر دانش فنی داخلی و استعدادهای داخلی.
سردار محمد سهم پروژه های سازندگی قرارگاه خاتم از بودجه کل کشور که در سال ۹۹ تدوین می شود را ۳,۵۰۰ میلیارد تومان از ۸۳,۰۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و ادامه داد: این نسبت چیزی حدود ۳.۵ درصد است که البته با همین میزان سرجمع بودجه در گردش سالانه قرارگاه در خزانه کشور رقمی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان است که این رقم هم در حساب ۲۵۰ خزانه مستند است. کار کردن قرارگاه خاتم در هر شرایطی سبب شده تا نسبت به سایر پیمانکاران حضوری پررنگ تر داشته باشد زیرا قرار گاه یک ارگان رسالت محور است.
وی ادامه داد: وقتی ورودی قرارگاه از خزانه دولت می باشد وزارت اقتصاد و دارایی هم فردی را بعنوان ذی حساب با حکمی از سوی وزارت اقتصاد در قرارگاه مستقر می کند به این منظور تمام زیر مجموع های قرارگاه هم دارایی ذی حساب هستند، از این رو قرارگاه به صورت ماهانه گزارشی ورودی های و خروجی های دارایی خود را به وزارت اقتصاد و همچنین دیوان محاسبات گزارش می دهد و نظارت این دو ارگان همواره همراه اقدامات قرارگاه خاتم است.
سردار محمد افزود: عده ای عملکرد قرارگاه را غیر شفاف می خوانند. آنها باید بدانند عملکرد قرارگاه نزد دستگاهای رسمی دولتی شفاف است و صحیح نیست که در شرایط تحریمی، دست خود را در هر جا و نزد هر کسی رو کرده و حسابش را نمایان سازد. قرارگاه حتی در بحث مالیات، با وزارت اقتصاد هماهنگی داده شعبه ای خاص برای قرارگاه تخصیص یابد البته با رعایت اصل محرمانگی، زیرا اطلاعات ما باید محرمانه بماند اما برای مثال باید گفت؛ قرارگاه سال گذشته حدود ۵۰۰ میلیارد تومان مالیات و حدود ۹۰۰ میلیارد تومان بیمه پرداخت کرده ایم گفتنی است تمام سیستم های نظارتی وکنترلی بر امور مالی و مالیاتی و بیمه ای قرارگاه خارج از مجموعه سپاه هستند.
کلنگ اولین پتروپالایشگاه را در بندرعباس به زمین زدیم
وی به تعامل قرارگاه و بخش خصوص اشاره کرد و افزود: حدود ۵ هزار شرکت خصوصی اعم از مشاور و پیمانکار و سازنده تجهیزات در بخش های گوناگون با قرارگاه همکاری دارند، جالب اینجاست که از این تعداد شرکت حدود ۵۰۰ شرکت دانش بنیان هستند.
سردار محمد پروژه کنارگذر اتوبان ترانزیتی غدیر را به عنوان دستاوردی عظیم از همکاری قرارگاه و شرکت های خصوصی و وزارت راه و شهرسایز عنوان کرد و افزود: این پروژه ترانزیتی که تهران را به کرج، قزوین و زنجان متصل می سازد حدود ۳,۸۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته که ۳۰ درصد آن را وزارت راه متقبل شده و ۷۰ درصد تامین منابع مالی این پروژه برعهده قرارگاه بوده است باز پرداخت هزینه های این پروژه نیز از محل عوارض جاده ای تامین و پرداخت خواهد شد.
وی به رابطه خوب و نزدیک قرارگاه و دولت دوازدهم اشاره کردو افزود: قرارگاه با دولت ۱۲، مانند سایر دولت ها رابطه خوبی و همکاری نزدیکی دارد و در راستای ارائه پیشنهادات و ارائه راهکارها و انجام تصمیمات به دولت کمک های لازم را انجام می دهد.
سردار محمد قرارگاه خاتم را مجموعه ای نخبه معرفی کرد و ادامه داد: در این مجموعه به طور مستقیم ۴۸۰۰۰ نفر نیرو و در جمعاً ۱۵۰ هزار نفر پرسنل به صورت غیر مستقیم همکاری دارند، متوسط سن همکاران ما در قرارگاه حدود ۳۵ سال است.
وی گفت: زمانی دشمنان در بحث بنزین قصد تحریم ایران را داشتند اما با راه اندازی و افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس، دیدند که ایران تولید کننده بنزین شده و کشتی ها برای خریدن و بردن بنزین ایران صف می کشند.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء گفت: قرارگاه بر اساس تأکیدات مقام معظم رهبری حدود دو سال است که در موضوع ورود به پتروپالایشگاه ها فعال است و از حدود دو ماه گذشته موفق شدیم کلنگ اولین پتروپالایشگاه را در بندرعباس به زمین بزنیم و یک شرکت جدید به نام مهر خلیج فارس توسط قرارگاه تأسیس شده است.
سردار سعید محمد افزود: یکی از کارهایی که طی دو سال گذشته در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء انجام دادیم شناسایی گلوگاه ها و نقاط خطر در کشور است تا بتوانیم کشور را بی نیاز کنیم. وی ادامه داد: در حال حاضر کشور در بخش پایین دستی نفت، گاز و پتروشیمی شدیداً دچار بحران است و اگر می توانستیم نفت خام و میعانات گازی را تبدیل به فراورده کنیم دشمن نمی توانست نفت ما را به این صورت تحریم کند.
در بخش تولید بذر ورود کردیم
سردار محمد افزود: در عرصه کشاورزی؛ مردم امروز دچار مشکلات فراوانی از قبیل گرانی مرغ، گوشت، نهاده ها و غیره هستند چون وابستگی زیادی داریم و امنیت غذایی در کشور ایجاد نشده است.
وی گفت: در قرارگاه این مشکلات رصد شده است و در بعضی از این عرصه ها وارد شدیم و در برخی دیگر پیشنهادهای لازم را داده ایم.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء درباره موضوع امنیت غذایی تصریح کرد: در بخش تولید بذر ورود کردیم و کارهای مطالعاتی شروع شده است و در حال حاضر با سرمایه گذاری در بخش ژنتیک روی بذر؛ فعال هستیم تا تولید را شروع کنیم. در بخش مرغ لاین هم توافقاتی با وزارت جهاد کشاورزی انجام شده است.
وی افزود: در بخش تولید کود که یکی از نیازهای اصلی کشاورزان است؛ قابلیت انجام کارهای بهتر را داریم.
سردار محمد ادامه داد: با عملکرد غربی ها و غفلت در کشور، کشاورزان ما به نوعی برده غربی ها شده اند یعنی زمین و زحمت از کشاورزان ما ولی سود آن در جیب افرادی که کود، بذر و مواد اولیه را به کشور صادر می کنند خواهد رفت.
در خودروسازی نیاز به تغییر ساختاری داریم
وی گفت: ما در هر زمینه ای که ورود می کنیم شاهد این هستیم که زنجیره ارزش تکمیل نیست؛ یعنی حتی در بخش فولاد که سرمایه گذاری سنگین شده ولی امروز یک الکترود گرافیتی را تحریم می کنند و صنعت فولاد کشور با شوک مواجه می شود.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء ادامه داد: تولید الکترود گرافیتی سخت تر از انرژی هسته ای و موشک های سپاه که امنیت کشور را برقرار می کند نخواهد بود.
سردار محمد افزود: موضوع استفاده از نخبگان؛ بسیار جدی و مهم است و هر مجموعه ای که از نخبگان بهره بگیرد، امکان حل مسائل و مشکلات را دارد که این مهم در قرارگاه اتفاق افتاده است و در نیروی هوا فضای سپاه هم با همین روش مسائل را حل می کنند.
وی گفت: در خودروسازی از دانش روز استفاده نمی شود و یکی از مشکلات آنها ساختاری است و یک حلقه در خودروسازی ایجاد شده که یک سری از قطعه سازان مالکیت خودروسازی را گرفته اند که موجب گرانی خودرو شده اند البته در خودروسازی نیاز به تغییر ساختاری داریم.
ما باید تولید فراورده کنیم
سردار محمد درباره صنایع پایین دستی هم افزود: قرارگاه بر اساس تأکیدات مقام معظم رهبری حدود دو سال است که در موضوع ورود به پتروپالایشگاه ها فعال است و از حدود دو ماه گذشته موفق شدیم کلنگ اولین پتروپالایشگاه را در بندرعباس به زمین بزنیم و یک شرکت جدید به نام مهر خلیج فارس توسط قرارگاه تأسیس شده است.
وی ادامه داد: مالکیت شرکت مهر خلیج فارس متعلق به قرارگاه خاتم است و منابع مالی طرح که حدود ۴۶۰ میلیون یورو است توسط قرارگاه تأمین خواهد شد و این طرح ۱۲۰ هزار بشکه میعانات گازی را فراوری می کند و همچنین به سمت پتروپالایشگاه و مواد اولیه صنایع شوینده و نساجی رفتیم و صنعت پت را در آنجا طراحی و با سرعت خوبی در حال فعالیت است که طی دو سال، این طرح تکمیل خواهد شد و ارزش افزوده بسیار بالایی را ایجاد خواهد کرد.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء گفت: کشورهایی مثل ایتالیا، هند و ترکیه نفت ندارند ولی پالایشگاه های زیادی دارند که نشان دهنده ارزش بالای فراوری در این صنعت است ولی ما که مواد اولیه داریم در بخش فراوری ضعیف هستیم که مشخص می شود اشتباه محاسباتی داریم.
سردار محمد ادامه داد: ما باید تولید فراورده کنیم مثلاً در بخش بنزین، کشتی ها در صف هستند و بنزین تولید کشور را خریداری و پول آن را به اشکال مختلف پرداخت می کنند.
وی تصریح کرد: وقتی در بخش پتروپالایشگاه ها محصولات پایین دستی جدید را ایجاد کنیم که به وفور مورد نیاز باشد عملاً تحریم، شکسته و برچیده خواهد شد.
سردار محمد گفت: مردم راه خود را در مسیر انقلاب انتخاب کردند و جا دارد مسئولان هم راه خود را انتخاب کنند و امروز دشمن به تحریم و مسائل موشکی اکتفا نمی کند.
وی با اشاره به اینکه طراحی امروز دشمن برای تجزیه ایران است، افزود: دشمن هر از گاهی در گوشه و کنار کشور موضوعاتی را مطرح می کند و چندی پیش هم رئیس جمهور ترکیه موضوعی را مطرح کرد که نشان می دهد دشمن مانند گرگ هایی هستند که دور کشور عزیز ما خوابیدند و آماده تجزیه ایران هستند و می دانند که تا ایران تجزیه نشود دارای این قدرت هست و موضوع اسلام و ایران مطرح نیست بلکه اسلام؛ ایران و ایران؛ اسلام است و دو قطبی سازی برای کشور زیان آور است.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء گفت: دشمن شاهد اقتدار ایران است و از اهمیت آن با خبر است و می دانند که ایران الگوسازی برای جهان است بنابراین دنبال تجزیه ایران هستند.
سردار محمد ادامه داد: باید با توانمندی داخلی زنجیره ها را تکمیل کنیم و مسائل را از داخل حل کنیم چرا که در داخل کشور استعدادهای درخشان، نیروی انسانی مستعد، مواد اولیه خام، مواد فراوری شده، تکنولوژی، صنعت و دانش بنیادی را در کنار هم داریم و اگر اراده اتفاق بیفتد عقب افتادگی های گذشته را خیلی سریع جبران می کنیم.
وی گفت: تکمیل زنجیره ارزش و امنیت غذایی زمان بر خواهد بود مثلاً در بخش مرغ لاین حدود شش سال زمان لازم است ولی باید امروز شروع کنیم.
باید زنجیره ارزش را به گونه ای تکمیل کنیم تا آسیب پذیر نباشیم
سردار محمد با اشاره به اینکه در بخش دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه غفلت شده است، افزود: امروز قیمت تمام شده محصولات بر اساس توانمندی ها نسبت به قیمت جهانی با توجه به نرخ ارز بسیار پایین است و باید بازارهای جهانی را برای مردم باز کنیم.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری گام دوم توسعه را در پنج اصل درون زایی، برون گرایی، دانش بنیان، عدالت محوری و مردم نهادی برای نجات اقتصادی کشور فرمودند که اگر تمام مسئولان در کنار هم به شکل هماهنگ و همراه؛ این پنج اصل را تحقق بدهند در یک فاصله زمانی کوتاه، کشور تمام تحریم ها را خنثی می کند.
سردار محمد افزود: هر جایی که آمریکا تحریم کرده باید متوجه باشیم در آنجا ضعف داریم که باید آن بخش را تقویت کنیم، البته همه موارد را در داخل نمی توانیم تولید کنیم ولی باید زنجیره ارزش را به گونه ای تکمیل کنیم تا آسیب پذیر نباشیم.
وی درباره عدم ورود قرارگاه به بخش مسکن در کشور هم گفت: در نمونه های ساخت مسکن که در دولت های قبلی به نام مسکن مهر اتفاق افتاد، به گونه ای طراحی شده بود که سازنده با مردم در ارتباط بود و قرارگاه تمایل ندارد که به صورت مستقیم از مردم بابت اجرای کار پول دریافت کند بنابراین این کار در شأن و صلاح قرارگاه نیست و فضا را مهیا ندیدیم لذا بخش خصوصی هم امکان انجام آن را داشت.
سردار محمد ادامه داد: در ۷ تا ۸ سال گذشته غفلت هایی انجام شده است، چون کارهایی که موجب اشتغال، رونق و کاهش قیمت مسکن و همچنین شرایط مناسبی برای خانه دار شدن جوانان بود که طی این سال ها مختل شد و راهکار جدیدی هم ارائه نشد و در حال حاضر مسکن به یک بحران تبدیل شده است.
برای ساخت حدود ۴۵ هزار واحد مسکن ملی با قرارگاه صحبت شده است
وی گفت: قرارگاه؛ در طرح مسکن ملی اعلام آمادگی کرده است که در استان ها و شهرهای مختلف سهمی را برای قرارگاه در نظر بگیرند تا به عنوان یک مجموعه پیمانکاری ذیل وزارت راه و شهرسازی بتوانیم این خدمات را بدهیم.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء افزود: در حال حاضر برای ساخت حدود ۴۵ هزار واحد با قرارگاه صحبت شده ولی هنوز مقدمات و زمین آن حل نشده است اما قرارگاه آماده شروع به کار است.
سردار محمد تصریح کرد: قرارگاه به دنبال صنعتی سازی در بخش مسکن است و کارگاه های مجهزی را آماده کردیم که با بتن های پیش ساخته سبک و سری سازی که موجب کاهش قیمت تمام شده و سرعت نصب می شود آماده ورود به این بخش هستیم.
وی گفت: طرحی را در شهرداری تبریز به صورت نمونه شروع کردیم که زمینی را حدود ۱۰ هکتار در اختیار ما قرار دادند و قرارگاه در آنجا با منابعی که با شهرداری هماهنگ شده، ساخت را انجام می دهد و افرادی که در حاشیه شهر هستند به صورت کلید به کلید جا به جا کنیم یعنی در منزل جدید مستقر شوند و بعد از انتقال آنها، اراضی آزاد خواهد شد و در آنجا با ساخت جدید ادامه می دهیم که قابلیت توسعه را خواهد داشت.
سردار محمد درباره توانمند سازی هم افزود: در این بخش تعدادی فعالیت را داریم مثلاً با بررسی های به عمل آمده در بخش کوت عبدالله در حاشیه اهواز به این نتیجه رسیدیم که کار اصلی مردم در آنجا گاومیش داری است و به واسطه اینکه گاومیش ها هر روز باید به رودخانه کارون بروند که برای ظاهر شهر بسیار زشت است و البته خدمات زیرساختی شهری هم ندارد و مردم در اذیت هستند، لذا یک طرح جامع برای کوت عبدالله آماده کردیم که مردم به راحتی از یک مسیرهای مشخص گاومیش ها را به داخل رودخانه کارون هدایت کنند و در طرف مقابل صنایع مرتبط با لبنیات، کیف، کفش و چرم از اجزای اصلی گاومیش که تجارت اصلی مردم در این شهر می باشد را طراحی کردیم تا مردم به یک شغل پایدار برسند.
وی ادامه داد: این طرح در منطقه کوت عبدالله نیاز به منابع مالی دارد و منابع این طرح ها را می توان از منابع غیرمولد در سطح استان تأمین کرد.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء گفت: یکی از استان هایی که قرارگاه در آن فعال می باشد استان سیستان و بلوچستان است از بندر شهید بهشتی چابهار تا خط راه آهن چابهار- زاهدان به طول ۷۰۰ کیلومتر و همچنین خط انتقال آب زاهدان، خطوط گاز منطقه، بیمارستان چابهار تا طرح های مختلفی که در این استان فعال هستیم.
سردار محمد افزود: تلاش قرارگاه در نقاط محروم و مناطق مرزی، ورود جدی است و البته توافقی هم برای اشتغال زایی با وزارت جهاد کشاورزی داشتیم تا برخی از اراضی بایر را شناسایی و با همکاری وزارت جهاد؛ موضوع آب و غیره را حل کنیم و شرکت های تعاونی متشکل از مردم همان منطقه ایجاد خواهیم کرد و در اختیار شرکت های تعاونی قرار خواهیم داد.
وی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۱۰۸ شرکت تعاونی با ۳۶ هزار عضو تشکیل دادیم و این اراضی را به آنها واگذار کردیم، البته شرکت های تعاونی با همکاری وزارت جهاد به صورت کاملاً مردمی و بومیان منطقه ایجاد می شود.
سردار محمد تصریح کرد: در حال حاضر ۵۰ هزار هکتار از این اراضی سبز شده اند که یکی از بهترین راه های توانمندسازی است.
وی درباره موضوع محرومیت زدایی هم گفت: در بیشتر جاهایی که قرارگاه فعالیت دارد کارگاه های چرخ خیاطی، قالیبافی، میوه خشک کنی، و گلخانه های کوچک را احداث می کنیم و در اختیار سپاه استانی قرار می دهیم که معمولاً زنان بد سرپرست، بی سرپرست و مردمی که نیاز به شغل دارند در این مراکز فعالیت می کنند.
در آینده نزدیک فاز جدید بیمارستان شهدای تجریش بهره برداری خواهد شد
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء درباره اقدامات قرارگاه در شرایط بیماری کرونا هم ادامه داد: قرارگاه در زمینه سخت افزاری، امور مهندسی و بخش کمک به مهار بیماری؛ اقداماتی را داشته است.
سردار محمد افزود: در بخش سخت افزاری از سنوات گذشته با وزارت بهداشت تفاهمنامه ای در جهت توسعه فضاهای بیمارستان و تخت های بیمارستانی امضا کرده ایم چون کشور ما به لحاظ تحت بیمارستانی نسبت به متوسط جهان و منطقه پایین تر است که این عدم توازن در استان های کشور هم برقرار است.
وی گفت: قرارگاه بر اساس تفاهمنامه کلی با وزارت بهداشت در ۱۱ استان کشور شروع به احداث فضاهای بیمارستانی کرده است و حدود ۷۳۰۰ تخت بیمارستانی را قرارداد داریم که حدود هزار تخت بیمارستانی تکمیل و تحویل داده شده و امروز حدود ۶۳۰۰ تخت بیمارستانی را در دست احداث و اجرا داریم که به مرور در حال تکمیل شدن است.
سردار محمد با اشاره به اینکه در آینده نزدیک فاز جدید بیمارستان شهدای تجریش بهره برداری خواهد شد، افزود: در بوشهر یک بیمارستان و در تبریز هم حدود دو ماه دیگر یک بیمارستان راه اندازی می شود که موضوع نقدینگی در این طرحها هم به صورت تهاتری با کمک دانشگاه علوم پزشکی در حال انجام است.
وی با بیان اینکه قرارگاه به موضوع مهار بیماری کرونا هم ورود کرد، گفت: از ابتدا سعی کردیم در توزیع بسته های بهداشتی، ماسک و کاورهای کادر درمان که تعداد بسیار بالایی هم هست در اختیار کادر درمان قرار دهیم و همچنین توزیع بسته های معیشتی برای افرادی که در این شرایط به مشکل برخورد کرده اند را در دستور کار داریم.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء گفت: امیدواریم روحیه خودباوری در مردم تقویت شده باشد و اگر با یک انسجام ملی بتوانیم گره ها را باز کنیم قطعاً افق بسیار روشنی داریم و جمهوری اسلامی ایران به جایگاهی که حق خودش است در منطقه و جهان خواهد رسید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.