×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
کنکور امسال ۲۰ روز پس از امتحانات سال آخر متوسطه برگزار می‌شود

تجارت گردان | کنکور امسال ۲۰ روز پس از امتحانات سال آخر متوسطه برگزار می‌شود

شورای عالی انقلاب فرهنگی، سعیدرضا عاملی در صد و بیست و نهمین جلسه ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور  در سخنانی گفت: با توجه به حضور همۀ نهادهای مسئول در ستاد راهبری اجرای نقشۀ جامع علمی کشور، مصوب شد تا کنکور با ملاحظه و در نظر گرفتن همۀ استاندارد و پروتکل های سلامت برگزار شود.

 وی ادامه داد: طبق مصوبه جلسه ۱۲۸ ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور، بطور حتم کنکور سال ۱۳۹۹ برگزار خواهد شد، منتهی زمان برگزاری منعطف و تابع امتحان سال ششم دبیرستان خواهد بود. لذا هر زمان که امتحان سال آخر متوسطه برگزار شد ۲۰ روز بعد کنکور سراسری برگزار خواهد شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی  اظهار داشت: باید از همۀ ظرفیت‌های ملی یعنی بخش دولتی و خصوصی در زمینۀ آموزش و پرورش و آموزش عالی استفاده شود و شرکت های دانش بنیان در چارچوب استاندارد های کیفی و تربیتی آموزش و پرورش یک ظرفیت بزرگ محسوب می شوند.

وی تاکید کرد: لازم است کمیته مشترک وزارتخانه های علوم، تحقیقات  و فناوری، وزارت بهداشت و درمان، وزارت آموزش و پرورش و همچنین معاونت علم و فنآوری با هدف تصمیم سازی در خصوص پلتفرم ملی سامانه های خدمات آموزش و پژوهشی اقدام کنند تا از اقدامات جزیزه ای و هزینه های موازی در این حوزه پرهیز شود و سرمایه گذاری پیوسته ای در خصوص نرم افزاری های خدمات آموزشی و پژوهشی صورت گیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار امیدواری کرد که سال ۱۳۹۹ سالی سرشار از آرامش و موفقیت برای مردم کشورمان باشد.

عاملی افزود: هم آموزش و پرورش و هم آموزش عالی با همه توان خود تلاش کردند تا عدم برگزاری کلاس‌های آموزشی را جبران و خلاهای آموزشی را برطرف کنند و تلاش های قابل تقدیری در این زمینه انجام شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اما به دلیل اینکه به فضای دوم مانند فضای اول نگاه شد و هر دانشگاه و مرکز آموزشی مستقلا اقدام به ایجاد زیرساخت و نرم افزار کرد و به منطق یک تلاش به منزله بینهایت تولید توجه نشد نشان داده شد که از آمادگی لازم برای انتقال آموزش به فضای دوم را نداریم که باید در این زمینه برنامه ریزی لازم انجام شود.

لزوم طراحی نرم افزارهای ملی در زمینه آموزش 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به لزوم استمرار استفاده از ظرفیت های مجازی در کشور در شرایط پسا کرونا به به منظور کاهش رفت و آمدها، صرفه جویی زمانی، کاهش آلودگی هوا و تسری بیماری ها گفت: ما نیازمند طراحی نرم افزاری ملی در زمینه آموزش هستیم تا بتوانیم از ظرفیت فضای مجازی استفاده بیشتری داشته باشیم و کیفیت و استانداردها را ارتقاء دهیم.

عاملی ادامه داد:این حوزه نیازمند کارها قوی و سرمایه گذاری های جدی است. شما می بینید که سامانه و پلت فرم های بزرگ و جهانی، طی ۲۰ سال گذشته بصورت جدی قدرتمند شده اند، بعنوان مثال آلفابت، که شرکت مادر گوگل است، فقط در سال ۲۰۱۷ حدود ۳۰ میلیارد دلار برای مراکز داده ای خود که حدود ۱۵ مرکز داده است، هزینه کرده است. ما باید به سمت ایجاد یک بستر ملی برای تامین کلیه خدمات آموزشی و پژوهشی باشیم.  

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: اگر نرم افزارهای ملی و یکپارچه مورد توجه قرار نگیرد در بزنگاه هایی مانند کرونا با مشکل مواجه خواهیم شد.

روند شیوع کرونا در کشور به صورت مستمر رصد می‌شود

 معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این نشست ضمن ارائه گزارش تهیه شده درباره تبعات و اثرات بیماری کرونا در نظام علمی و فناوری جهان گفت: در اواخر بهمن ماه، همه گیری کرونا در کشور تشخیص داده شد و از آن تاریخ تا کنون روند شیوع بیماری کرونا به طور مرتب مورد رصد و پایش قرار گرفته است.

علی اکبر حقدوست افزود: از همان روزها مسائل مربوط به کنترل و مدیریت روند شیوع بیماری کرونا از طریق کاهش ورود مسافران از چین و… در دستور کار قرار گرفت.

معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: گام های بعدی در زمینه مقابله با بیماری کرونا از طریق  اقداماتی از جمله تعطیلی همه اماکن اجتماعی برداشته شد.

حقدوست گفت: مرحله بعدی که از اواخر اسفند ماه ۱۳۹۸ آغاز شد حمله و آفند به ویروس کرونا از طریق برنامه های هوشمند و ترسیم برنامه های راهبردی بلند مدت است.

نقشه وضعیت هر استان در زمینه ابتلا به کرونا ترسیم شده است

 معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین گفت:از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور تلاش شد تا مدل های شیوع و همه گیری کرونا با توجه به سناریوهای مختلف فاصله گذاری اجتماعی تعریف شود.

حقدوست افزود: با توجه به مطالعات انجام شده و در نظر گرفتن الگوهای مختلف در زمینه فاصله گذاری اجتماعی و قرنطینه جامعه، ما می دانیم در اواخر بهار با چه تعداد بیمار روبرو خواهیم بود.

وی با بیان اینکه، با توجه به آمارهای موجود، نقشه وضعیت هر استان در زمینه ابتلا به کرونا ترسیم شده است، اضافه کرد: در زمینه کنترل و پیشگیری از کرونا، کاهش ارتباطات انسانی و رعایت فاصله گذاری های فیزیکی از نقش بسیار مهمی برخوردار می باشند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در ۳ سناریو بدبینانه، محتمل و خوشبینانه، گام های آینده کاملا مشخص است و در این مسیر، فاصله گذاری هوشمند باید بیشتر رعایت شود.

حقدوست گفت: امیدواریم با رعایت ضوابط و استاندارد ها بتوانیم تجمعاتی مانند آزمون سراسری را برگزار کنیم.

معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: با توجه به وضعیت موجود حداقل تا اواسط اردیبهشت در تهران قادر به بازگشایی مدارس نخواهیم بود.

دانشگاه‌ها تلاش کردند تا ارتباط آموزشی با دانشجویان حفظ شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست طی سخنانی اظهارکرد: در شرایط فعلی و با توقف آموزش حضوری بر اساس نظرات مدیران بهداشتی کشور، ادامه ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان الزامی است.

منصور غلامی، افزود: با توجه به وضعیت ایجاد شده، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی تلاش کردند تا استمرار خدمات آموزشی و ارتباط آموزشی با دانشجویان حفظ شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: استفاده از فناوری های ارتباطی در فضای مجازی از اهم برنامه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمینه استمرار آموزش در کشور است.

وی بیان کرد: حفظ سلامت دانشجویان، اساتید و کارکنان، سر لوحه برنامه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و با در نظر گرفتن این موضوع مهم، برنامه ها اجرا می شود.

وزیر علوم ادامه داد:باید دستورالعمل‌های صریح و موثر در زمینه برنامه های مورد نظر، هرچه سریع تر تدوین و اجرایی شوند.

۵۰ دانشگاه و مرکز آموزشی آموزش های خود را در فضای مجازی ارائه کرده اند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین اظهارکرد: حدود ۵۰ دانشگاه و مرکز آموزشی توانسته اند تا حدود ۹۰ درصد از آموزش های نظری خود را بر بستر فضای مجازی ارائه کنند.

غلامی گفت: حدود ۶۰ درصد از اساتید توانسته اند تا نیمه فروردین، کلاس های جبرانی خود را در فضای مجازی برگزار کنند.

وی افزود: البته بعضی از دانشجویان و مراکز آموزشی، امکانات و ظرفیت لازم برای برگزاری آموزش مجازی را ندارند ولی با کمک های فناوری اطلاعات سعی شده تا این کمبود ها برطرف شوند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: دانشگاه پیام نور و دانشگاه جامع علمی کاربردی در این زمینه از توفیقات خوبی برخوردار بوده اند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه‌های غیر دولتی و غیر انتفاعی هم توانسته اند در فضای مجازی خدمات خود را ارائه دهند و بعضی از این دانشگاه ها با استفاده از نرم افزارهای مخصوص خود وارد این حوزه شده اند.

وی افزود: با توجه به وضعیت ایجاد شده و با هدف کاهش اضطراب و نگرانی دانشجویان، بخشنامه ها و مقررات لازم تدوین، تصویب و ابلاغ شده است. دکتر ستاری: بیماری کرونا نگرانی ها را نسبت به وضعیت آموزش بیشتر کرد.

رشد استارتاپ های حوزه سلامت کشور

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور نیز در این نشست گفت: بیماری کرونا باعث شده تا نگرانی ها نسبت به وضعیت آموزش کشور بیشتر شود.

سورنا ستاری افزود: البته بر اثر همین وضعیت، استارت آپ ها در عرصه آموزش، سلامت و… با رشد چشمگیری فعال شده اند.

وی با تاکید براینکه، تولید و انتشار محتوای جذاب و قابل استفاده در فضای مجازی بسیار مهم است ادامه داد: رشد استارت آپ های آموزشی می تواند مرجعیت و مدیریت نظام آموزش و پرورش کشور را با تحت تاثیر قرار دهد و باید در این زمینه تدابیر لازم در نظر گرفته شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در کنار ایجاد امکانات سخت افزاری، تولید و انتشار محتوای جذاب و قابل استفاده در فضای مجازی یک موضوع بسیار مهم است.

وی افزود: با توجه به موضوع آموزش در همه زمان ها و همه مکان ها، باید با یک برنامه بلند مدت، حوزه تعلیم و تربیت در کشور متحول شود.

 جهان پس از کرونا با نگرش‌های نوین در حوزه آموزش مواجه خواهد شد

ستاری ادامه داد: پس از رفع محدودیت‌های ناشی از کرونا باید موضوع آموزش از طریق فضای مجازی و استفاده از تفکرات نوین در آموزش و پرورش پی گیری و دنبال شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: در جهان پس از کرونا ما با تفکرات و نگرش های نوین نسبت به مسائل مختلف در همه حوزه ها از جمله آموزش مواجه خواهیم شد.

ستاری ادامه داد: پس از رفع محدودیت‌های ناشی از کرونا، موضوع آموزش از طریق فضای‌ مجازی و استفاده از تفکرات نوین در آموزش و پرورش پیگیری و دنبال شود.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت: در جهان پس از کرونا ما با تفکرات و نگرش‌های نوین نسبت به مسائل مختلف به همۀ حوزه‌ها و ازجمله حوزۀ آموزش مواجهه خواهیم شد.

دانشگاه آزاد از همه گیری شیوع کرونا متحمل آسیب‌های زیادی شده است

رییس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این جلسه گفت: با توجه به نظرات و فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در زمینۀ فضای مجازی، باید نگرش‌ها نسبت به این فضا و برنامه‌ریزی برای استفاده از قابلیت‌های فضای مجازی ایجاد شود.

محمدمهدی طهرانچی با اشاره به این نکته که دانشگاه آزاد اسلامی متولی بخش عظیمی از آموزش عالی کشور است، افزود: دانشگاه آزاد اسلامی از همه‌گیری شیوع کرونا متحمل آسیب‌های زیادی شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: نباید نگاه به آموزش دولتی منحصر شود و حق بخش غیردولتی نادیده انگاشته شود.

برگزاری آزمون‌های کارشناسی‌ارشد، دکتری و دستیاری آموزش پزشکی در خردادماه

 رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز در این نشست طی سخنانی گفت: در مورد آزمون سراسری طبق مصوبات، ۲۰ روز بعد از پایان امتحانات سال ششم متوسطه یعنی کلاس ۱۲ آزمون سراسری باید برگزار شود.

ابراهیم خدایی افزود: بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، آزمون‌های کارشناسی‌ارشد، دکتری و دستیاری آموزش پزشکی در خرداد ماه برگزار می شود.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: سناریوی مبتنی بر حذف فرآیندهای زمان‌بر آزمون سراسری، از جمله مواردی است که برای آن‌ها برنامه‌ریزی شده است.

وی ادامه داد:این فرآیندها بعضاً مربوط به انتخاب رشته و آزمون‌های عملی در برخی رشته‌های هنری، تربیت بدنی و… است.

 رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید براینکه  این فرآیندها بعضاً مربوط به انتخاب رشته و آزمون‌های عملی در برخی رشته‌های هنری، تربیت بدنی و… است، افزود: نباید اظهارنظرها در مورد آزمون سراسری به تشویش اذهان عمومی منجر شود

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: سازمان سنجش آموزش کشور با همۀ دستگاه‌های مسئول در زمینۀ آموزش و پرورش و آموزش عالی، هماهنگی کامل دارد.

پدیدۀ کرونا همۀ برنامه‌ریزی‌ها در زمینه‌های مختلف را به هم ریخته است

وزیر آموزش و پرورش نیز در سخنانی در این نشست اظهار داشت: پدیدۀ کرونا همۀ برنامه‌ریزی‌های ما در زمینه‌های مختلف را به هم ریخته است و نظام آموزشی هم از این درهم‌ریختگی در امان نمانده است.

محسن حاجی‌میرزایی افزود: با توجه به سناریوهای مختلف در زمینۀ شیوع کرونا باید برنامه‌های آموزشی نسبت به این سناریوها توجه داشته باشد.

با توجه به راهبرد فاصله‌گذاری اجتماعی فعلاً امکان بازگشایی مدارس وجود ندارد

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: با توجه به راهبرد فاصله‌گذاری اجتماعی فعلاً امکان بازگشایی مدارس وجود ندارد و به همین دلیل، برنامه‌هایی برای جبران آسیب‌های وارد شده به نظام آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: طبق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، وزارت آموزش و پرورش موظف است تا نسبت به فراهم کردن زمینۀ آموزش الکترونیکی، اقدامات لازم را انجام دهد.

حاجی میرزایی افزود: با توجه به راه‌اندازی شبکۀ اجتماعی دانش‌آموزان(شاد)، امکان برقراری ارتباط میان دانش‌آموزان و معلمان ایجاد شده است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به موضوع آزمون سراسری گفت: بر اساس جلسۀ اخیر شورای عالی آموزش و پرورش باید محتوای آموزشی برای زمان‌بندی مقرر به صورت کامل ارائه شود.

سال تحصیلی جاری به مدت یک ماه تا ۴۵ روز افزایش خواهد یافت  

وزیر آموزش و پرورش همچنین تصریح کرد: بر اساس مصوبۀ ستاد ملی مقابله با کرونا، سال تحصیلی جاری به مدت یک ماه تا ۴۵ روز افزایش خواهد یافت.

حاجی‌میرزایی با اشاره به احتمال شیوع بیماری کرونا در فصل پاییز ادامه داد: با توجه به تجربیات به‌دست‌آمده، باید برای این احتمال هم آمادگی کامل داشته باشیم.

وزیر آموزش و پروش ادامه داد: در مورد دانش‌آموزان پایۀ دوازدهم می‌توانیم پایان اردیبهشت یا اوایل خرداد را پایان سال تحصیلی این دانش‌آموزان اعلام کنیم و پس از برگزاری امتحانات به مدت ۳ هفته، آزمون سراسری برگزار شود. هفتۀ آینده ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد بازگشایی مدارس تصمیم‌گیری خواهد کرد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هفتۀ آینده ستاد ملی مقابله با کرونا با توجه به گزارش‌های ارائه‌شده، در مورد بازگشایی مدارس تصمیم‌گیری خواهد کرد.

وی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) در مورد قدرتمند شدن در فضای مجازی افزود: باید این فرمایش ایشان با جدیت پیگیری شود تا بتوان در موقعیت‌های مشابه از این فضا استفاده بهتری کرد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: البته بعد از بازگشایی مدارس هم فضای مجازی به‌عنوان فضای مکمل در خدمت آموزش و پرورش خواهد بود.

هنوز هم مدرسه از موضوعیت و اهمیت برخوردار است

معاون آموزش متوسطۀ وزیر آموزش و پرورش نیز طی سخنانی گفت: تحولات مفهومی که در حوزۀ آموزش اتفاق افتاده است، می‌تواند موجب تغییرات مهم در نگرش به این موضوع مهم باشد.

علیرضا کمره‌ای تصریح کرد: بیش از ۴ هزار حوزۀ برگزاری آزمون نهایی و ۴۰۰ حوزۀ تصحیح اوراق در کشور برای برگزاری آزمون نهایی مقطع متوسطه در کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: با توجه به نظرات مطرح‌شده در زمینۀ تربیت، هنوز هم مدرسه و کلاس درس از موضوعیت و اهمیت برخوردار است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.