×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

تجارت گردان | کودکان کم‌توان ذهنی «شهید بهشتی» اکثراً مجهول‌الهویتند/این کودکان غالباً در حرم رها شده‌اند

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، محمدرضا اشرافی در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: آسایشگاه شهید بهشتی که یکی از واحدهای زیرمجموعه موسسه خیریه بوستان شکوه مهر است، از ۲ تا ۷۵ ساله، بیمار داریم. در این بین کودک عقب‌افتاده‌ای که کم‌توانی ذهنی‌اش بسیار شدید، زندگی نباتی دارد، غذایش پوره است و کنترل دستگاه تناسلی‌اش را ندارد، حضور دارند تا کودک نابغه‌ای که هوش مرزی دارد. فرزندان ما بر اساس بهره‌ هوشی، سن و معلولیت در مراکز مختلف مجموعه مستقر هستند.

وی افزود: در سنین بچه‌های کوچک‌سال، استقبال خوبی برای سرپرستی داریم. اکثر کودکان را نمی‌توانیم واگذار کنیم؛ به دلیل اینکه خانواده اعتیاد دارد.در این موارد سعی داریم کودکان را به خانواده‌های بستگانشان بدهیم.

مدیر آسایشگاه شهید بهشتی، تصریح کرد: ۱۲۶ نفر از افرادی که سرپرستی‌شان به عهده ما بود، حالا مستقل شده و از سن ۱۸ سال گذشته‌اند. در این موارد، اشتغال، مسکن و ازدواج آنها را پیگیری می‌کنیم تا بتوانند به صورت مستقل در جامعه زندگی کنند. از این افرادی که مستقل شده‌اند، حدود ۳۰۰ نوه داریم!

اشرافی خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلات اقتصادی که در جامعه زیاد شده‌است، متقاضیان ما هم زیاد شده‌ است. از حرم نیز برایمان فرزند می‌آورند. کودکان کم‌توان ذهنی اکثراً مجهول‌الهویه هستند و غالباً از حرم آورده می‌شوند و از شهرهای مختلفی هستند. از طرفی، آمار ما به شکل سرسام‌آوری بالا رفته‌است. هزینه‌هایمان بالا رفته و مشارکت مردم پایین آمده‌است که تقاضا داریم مردم بیشتر به ما کمک کنند تا بتوانیم خدمات بهتری را داشته‌باشیم.

رئیس هیأت‌مدیره مؤسسه خیریه بوستان شکوه مهر با اشاره به اینکه «در حال حاضر حدود هزار نفر در بیرون از مؤسسه در حال نگهداری هستند و ظرفیت پذیرشمان تکمیل است»، ادامه داد: مراکز ما، مراکز معلولین ذهنی است و آنها از لحاظ جسمی، شنوایی یا بینایی دچار مشکل هستند. نزدیک ۲۰۰۰ نفر را تحت پوشش داریم. مراکز شبانه‌روزی ما بیشتر پسران هستند و یک مرکز دختران داریم که بیشتر کودک توانمندند.

اشرافی عنوان کرد: بهزیستی بر مبنای بودجه‌اش به ما پرداختی دارد و بیشتر از این، از دولت انتظار نداریم. به همین جهت از یارانه‌ای که به ما می‌دهد ۱۳ تا ۲۰ درصد نیازهایمان را پوشش می‌دهیم. درواقع بهزیستی در حد اعتباراتی که دارد، کمک می‌کند.

مدیر آسایشگاه شهید بهشتی، اظهار کرد: الان هم در فضای مجازی و در سطح شهر، از طریق مطبوعات، با مردم صحبت می‌کنیم و مراکزمان را معرفی می‌کنیم که در سرپرستی کودکان استقبال بیشتری شود. در بحث خانواده جایگزین، زمانی که فرزند والدینش را از دست داده، سعی می‌کنیم فرزند را به عمه، خاله و دایی بدهیم تا به خانواده منتقل شود.

وی افزود: تا کنون ۱۶۰ نفر را  تحویل خانواده جایگزین داده‌ایم. ما خانواده‌ها را تحت نظر و کنترل داریم و تا مدتی کنترل می‌کنیم، اگر صلاحیت نداشته باشند بچه را بازمی‌گردانیم. از مردم می‌خواهیم که کمک‌مان کنند و این بچه‌ مظلوم نماند. هرچه مردم کمک بیشتری کنند خدمات بیشتری ارائه خواهیم داد. در حال حاضر هزینه‌ها بالا رفته و مشارکت پایین آمده‌‎است. از دارو، درمان تا مواد غذایی و پوشاک گرفته، به کمک مردم نیاز داریم.

مدیر آسایشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه «در حال حاضر ۳ مرکز توانبخشی داریم که خاص معلولین است»، گفت: در آسایشگاه شهید بهشتی معلولین تربیت‌پذیر و آموزش‌پذیر هستند که در حال حاضر تعدادشان ۱۷۰ نفر است و بچه‌هایی که کم‌توانی ذهنی و خفیف دارند و مرزی هستند در خانه پناه‌گاهی مستقرند. این خانه پناه‌گاهی، ظرفیتش حداکثر ۲۰ نفر است.

اشرافی اظهار کرد: کودکان مرزی بهره‌ هوشی بالاتری دارند، ما برای کودکان ضامن آهویمان آموزش‌های خودیاری می‌دهیم و این به این معناست که چطور بتوانند زندگی کنند، غذا بخورند یا کفششان را بپوشند. بچه‌های آسایشگاه شهید بهشتی در رده بالاتری قرار دارند. بچه‌های آموزش پذیری‌هستند که از تربیت‌پذیری بالاتری برخوردارند و بهره هوشی‌شان بین ۴۰ تا ۵۵ است. این بچه‌ها در کلاس‌های حرفه‌آموزی، معرق و کلاس‌های آموزشی دیگر شرکت می‌کنند.

مدیر آسایشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه «در کنار این کلاس‌ها، کلاس‌های گفتاردرمانی را داریم و همچنین در کاردرمانی کار می‌کنند»، ادامه داد: فرزندان مؤسسه کلاس‌های موسیقی درمانی و  قرآن‌درمانی را هم در کنار دیگر کلاس‌ها دارند. در قسمت گل و گیاه، گلخانه و سالن‌های ورزشی هم در حال فعالیت هستند. بچه‌هایی که در حال حاضر داریم، کم‌توان ذهنی‌اند و نیروی کار زیادی می‌برند. پرسنل ما از بچه‌هایی که داریم بیشتر هستند. به دلیل کسالت یکی از فرزندان ۱۰۰ میلیون خرج کردیم و در حالت معمول، هر فرزند ماهانه، بین ۲ میلیون و ۵۰۰ تا ۲ میلیون و ۷۰۰هزار تومان هزینه دارد.

اشرافی خاطرنشان کرد: بهزیستی حدود ۲۰ درصد از هزینه‌های ما را می‌دهد و تنها به تعدادی از بچه‌های ما که خودش به ما معرفی کرده است این هزینه را اختصاص می‌دهد. هزینه مابقی کودکان، به عهده کمک‌های مردمی‌ست. تمام بچه‌های ما بی‌سرپرست هستند. در این میان، حتی فرزندان سالم هم داریم؛ به صورتی که در ۴ مرکزمان بچه‌های سالمی هستند که قوه‌قضاییه و بهزیستی به ما معرفی می‌کنند.

مدیر آسایشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه «ما یک مرکز کودکان ۳ تا ۶ سالِ دختر ۱۵ نفره و ۳ تا ۶ سالِ پسر ۱۵ نفره داریم»، گفت: جدیداً سرپرستی این کودکان را به عهده گرفته‌ایم. یک مرکز ۶ تا ۱۲ و ۱۲ تا ۱۸ سال دیگر پسر هم داریم. سیاست ما این است که تا جایی که امکان‌پذیر است، این کودکان را به خانواده‌ها تحویل دهیم. حدود ۵۰ نفر از این کودکانی که به ما معرفی می‌شوند به خانواده‌ها، به‌عنوان فرزندخوانده می‌دهیم که تا کنون ۱۶۰ نفر را به خانواده جایگزین داده‌ایم و ما ماهیانه به آن‌ها کمک می‌کنیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.