×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
کوچ جوانان کارآفرین تلنگری برای سیاست‌گذاران است/ آستانه تاب‌آوری جامعه به شدت کاهش یافت

 به گزارش تجارت گردان به نقل از ایلنا، مسعود خوانساری در ششمین دوره جشنواره امین الضرب اظهار کرد: طی ۶ سالی که مراسم امین الضرب در حال برگزاری است، نه تنها موانع کسب و کار برداشته نشده بلکه موانع جدید نیز اضافه شده است. این موضوع را از مولفه‌های روشنی همچون تحریم‌های خارجی، سیاست‌های داخلی، خودتحریمی‌ها، سیر افزایشی تورم، بی‌انضباطی‌های مالی، کسری بودجه، حجم زیاد نقدینگی و فضای نامساعد کسب و کار می‌توان دید. هرکدام از این موارد، قدرتی دارد تا اقتصادی سالم و پویا را زمین‌گیر کند اما آنچه بر همه این موارد ارجحیت دارد، حکمرانی نامطلوب است.

وی افزود: وضعیت فعلی نه تنها از نظر اقتصادی بلکه از نظر اجتماعی و سیاسی نیز نگران‌ کننده است. آستانه تاب‌آوری جامعه به شدت کاهش یافته و در این شرایط تاکید همه مدیران تصمیم‌گیر بر این است که اولویت، بازسازی اقتصاد است. حاصل رفتارهای چند دهه گذشته، ریزش سرمایه اجتماعی بوده که باید با تغییر رفتار، جلوی آن را گرفت. مواردی که مطرح می‌شود سیاه‌نمایی نیست و از زبان بیگانه هم گفته نمی‌شود بلکه از زبان کسانی بیان می‌شود  که در فضای کسب و کار کشور کار می‌کنند و خواسته‌ی آنها بازگشت به منطق حکمرانی صحیح و در تراز کشورهای توسعه یافته است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: کشورهایی همچون مالزی، سنگاپور، چین، ترکیه و… چگونه از فقر نجات پیدا کردند و چه کیمیایی را به کار بستند و آیا دسترسی آن برای ما غیرممکن است؟ مسلماً راه چاره، برنامه‌ریزی و عمل به حکمرانی صحیح است. هر وزشی که در این فضا رخ می‌دهد می‌تواند مشکلی ایجاد کند تا دستیابی به توافق و یا عدم آن، برخورد سلیقه‌ای در سازمان‌ها، ناسازگاری‌ها در نهادهایی همچون گمرک، بانک‌ها و تامین اجتماعی، قیمت‌گذاری دستوری و اصرار بر اقتصاد دولتی همه از مواردی است که کارآفرینان هر روز باید با آن دست و پنجه نرم کنند.

خوانساری متذکر شد: در یک سال گذشته در کنار مهاجرت نخبگان علمی، بسیاری از فعالان اقتصادی نیز از کشور خارج شده‌اند و این موج در میان جوانان کارآفرین استارتاپی رو به افزایش است. کافی است که از استارتاپ‌ها بپرسید که چند نفر از نیروهای خود را در یک سال اخیر به علت مهاجرت از دست داده‌اند. کوچ جوانان کارآفرین به خارج از مرزها باید تلنگر جدی برای سیاستگذاران محسوب شود و به جای پرده‌پوشی و انکار، باید آن را پذیرفت و برای آن راه‌حل یافت.

وی در ادامه گفت: هر روز شاهد مانع‌تراشی جدید به جای مانع‌زدایی هستیم. در این شرایط، جوان کارآفرین برای ساخت آینده خود به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کند. طبق نظرسنجی که در مرکز پژوهش‌های مجلس صورت گرفته، مهمترین نارضایتی کارآفرینان، عدم عمل به وعده‌های سیاستگذاران است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: بخش خصوصی متعهد امروز با وجود باران مشکلات از زمین و آسمان حاضر نشدند تا کسب و کار خود را رها کرده و گوشه عافیت طلب کنند. اگر این کارآفرینان در کشور دیگری زندگی می‌کردند و شرایط افرادی همچون بیل گیتس را داشتند از این افراد سرآمد می‌شدند. جامعه کارآفرینی ایران مسائلی همچون قحطی، کودتا، تحریم و… را دیده و پا پس نکشیده است. اگر دولتی‌ها توان همراهی ندارند، مانع نشوند و اجازه دهند بازسازی اقتصاد به دست بخش خصوصی انجام شود.

خوانساری اضافه کرد: هنوز امیدواریم با اصلاح روند حکمرانی، امید به مردم بازگردد و سرمایه اجتماعی زنده شود، نه برای خود بلکه برای ایران به این امیدها زنده‌ایم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.