×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
گاز مشترکان خانگی در ماههای سرد سال ۱۴۰۱ قطع نشد

گزارش کمیسیون انرژی در مورد بررسی عملکرد وزارت نفت در تعرفه گذاری گاز مشترکان خانگی با حضور جواد اوجی وزیر نفت در دستور کار جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

وزیر نفت در این جلسه با ارایه گزارشی اظهار داشت: با وجود سرمایه‌گذاری ناکافی در دوره‌های گذشته برای توسعه صنعت نفت و گاز و ناترازی تولید و مصرف در این بخش، توانستیم با تامین مناسب گاز مشترکان خانگی و نیز سوخت نیروگاهها دوره ماههای سرد سال ۱۴۰۱ را بدون قطع گاز مشترکان خانگی و بدون اعمال خاموشی برق پشت سر بگذاریم.

اوجی در ادامه به افزایش مصرف بنزین در کشور اشاره کرد و افزود: به دنبال افزایش قابل توجه مصرف بنزین در کشور که موجب ناترازی در این بخش شده بود، در روزهای پایانی سال گذشته و با افزایش بی سابقه سغرهای بین شهری، بنزین مورد نیاز کشور تامین شد به گونه ای که در برخی روزها مصرف بنزین به بیش از ۱۴۰ میلیون لیتر در روز رسید اما هیچ جایگاه سوختی با کمبود عرضه روبرو نشد.

وی با اشاره جنگ ترکیبی دشمن و عوامل استکبار در ماه های گذشته برای ایجاد چالش در تامین گاز و بنزین با هدف گسترش نارضایتی عمومی، تاکید کرد: این ترفند دشمنان به لطف پروردگار و همت صنعت نفت خنثی شد.

اوجی در ادامه به موضوع اصلاح الگوی مصرف گاز طبیعی اشاره کرد که در تبصره های ۱ و ۱۵ قانون بودجه ۱۴۰۱ به عنوان تکلیف دولت آمده است تا تعرفه های مصرف گاز در بخش خانگی اصلاح شود.

وی با اشاره به گزارش کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: وزارت نفت در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ قبل از موعد مقرر در قانون، پیش نویس آیین نامه اجرایی این بندهای قانون بودجه را به دفتر هیات دولت ارسال کرد که پس از بررسی در کمیسیون های تخصصی و در نظر گرفتن مصلحت های اجتماعی و اقتصادی کشور، ۱۶ آذر سال گذشته به تصویب دولت رسید.

وزیر نفت توضیح داد: در این آیین نامه تعرفه بخش خانگی در ۱۲ پله مصرف و در ۵ اقلیم آب و هوایی تعریف شده است و در این راستا شرکت ملی گاز، ضمن اطلاع رسانی پیامکی به مشترکین پرمصرف، از ظرفیت سایر رسانه‌ها از جمله صدا و سیما، فضای مجازی و روزنامه ها برای اطلاع رسانی به مشترکان استفاده کرد.

اوجی با یادآوری اینکه در تدوین الگوی مصرف گاز از دو روش مهندسی و توزیع فراوانی صورت حساب‌ها در سال ۱۴۰۰ استفاده شد، افزود: در اجرای بند (م) تبصره یک قانون بودجه ۱۴۰۱، برای موضوع اصلاح الگوی مصرف گاز و تعیین پلکانی مصرف دو روش مورد استفاده قرارگرفت؛  نخست بر مبنای استانداردها و معیارهای مصرف انرژی مندرج در مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان و دوم بررسی توزیع فراوانی صورت حسابهای مشترکین سال ۱۴۰۰ و استخراج مصرف ۷۵ درصد مشترکین گاز .

وزیر نفت با تاکید بر اینکه یکی از اهداف اصلاح الگوی مصرف، رفع مشکل ناترازی بین تولید و مصرف گاز است، گفت: بر این اساس نمی‌توان الگوی مصرف گاز را بر مبنای رفتار مصرفی جامعه قرار داد و بنابراین اصلاح الگوی مصرف گاز بر مبنای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان و در انطباق با توزیع فراوانی گاز ۷۵ درصدی مشترکان به هیات دولت وزیران پیشنهاد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.