×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
گامی موثر برای جلوگیری از رودخانه خواری برداشته شد

تجارت گردان | گامی موثر برای جلوگیری از رودخانه خواری برداشته شد

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از وزارت نیرو، محمد حاج‌رسولی‌ها امروز در نشست مدیران ارشد وزارت نیرو با معاون اول رئیس جمهوری گفت: این رقم، ۷۷ درصد اولویت‌های کاری است که ۲۲ هزار کیلومتر آن یعنی ۳۸ درصد آن فقط در همین دولت انجام شده است. شرایطی که در یکی دو سال اخیر در کشور اتفاق افتاد، بعد از ۱۱ سال خشکسالی پیاپی رخ داد.

حاج‌رسولی‌ها با اشاره به برنامه مدیریت سیلاب و شرایطی که کشور در سال ۹۸ با آن مواجه بود، افزود: حدود ۱۴۶ هزار کیلومتر رودخانه در کشور وجود دارد که ۷۶ هزار هکتار آن رودخانه دائمی و مابقی آن رودخانه فصلی است. ۷۵ هزار کیلومتر از این رودخانه‌ها اولویت اصلی وزارت نیرو در تعیین حد و بستر حریم رودخانه‌ها هستند. تصمیم بر این داریم که باقی‌مانده ۱۷ هزار کیلومتر را تا پایان برنامه چهارم به اتمام برسانیم. هر چند عملکرد در سال‌های گذشته سه هزار کیلومتر و در سال گذشته حدود ۵ هزار کیلومتر بود، امسال و سال آینده این ۱۷ هزار کیلومتر را با اعتبارات مناسبی که دیده شده قطعاً به اتمام خواهیم رساند.

وی درباره نقشه بستر و حریم تالاب‌ها گفت: ۸۵ درصد کار تقریباً انجام شده که ۸۲ درصد آن در این دولت صورت گرفته است. یکی از کارهای بسیار مهم که تمام عملیات آن در این دولت انجام شد، بحث جانمایی حدود و بستر رودخانه‌ها و تالاب‌ها در سامانه کاداستر ملی کشور بود که تقریباً ۳۳ هزار کیلومتر را از آن میزانی که حریم و بستر رودخانه‌ها را رعایت کردیم در این سامانه ثبت شده است.

به گفته این مقام مسؤول ۲ هزار و ۱۷ کیلومتر عملیات ساماندهی انجام دادیم که ۴۸ درصد آن در این دولت انجام شده است. سال گذشته ۲۰۰ کیلومتر ساماندهی انجام شد.. یکی از اقدام‌های شاخص سال گذشته این بود که ۲ هزار کیلومتر لایروبی رودخانه‌ها انجام شد که تقریباً معادل متوسط ۵ برابر عملکرد سال‌های گذشته بوده و این کار، کاری مستمر است که باید هر سال ادامه پیدا کند. ۲۵ هزار هکتار آزادسازی تصرفات داشتیم که ۱۴ هزار هکتار آن در این دولت انجام شده است و این هم ناشی از تغییر رویکردی بود که در قوه قضائیه در هماهنگی با دولت انجام شد.

حاج‌رسولی‌ها همچنین با اشاره به شناسایی ۲ هزار و ۳۰۰ نقطه از نقاط حادثه‌خیز و فاقد آب‌گذری در ابتدای دولت یازدهم گفت: سال گذشته، تمام ۳ هزار و ۵۰۰ نقطه حادثه‌خیز و فاقد آب‌گذری اعم از پل‌ها و تأسیسات روی آنها شناسایی و به مراجع ذی‌ربط منعکس شد.

وی همچنین با اشاره به مطالعه و راه‌اندازی فاز ابتدایی سامانه اطلاعات مکانی رودخانه‌ها (سامیر) گفت: صد درصد آن را تا پایان امسال راه‌اندازی می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران درباره زمین‌خواری و رودخانه‌خواری هم گفت: دستگاه‌ها از خروجی سامانه مزبور می‌توانند به طور مستقیم استفاده کنند و تا سال ۱۴۰۰ که تمام موارد حریم و بستر روخانه‌ها را در سامانه پیاده سازی می‌کنیم این کار در کشور عملیاتی خواهد شد. فاز توسعه‌ای برای استفاده افراد از این سامانه هم دیده شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.