×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
گام بزرگ در نوسازی ناوگان حمل‌ونقل برون‌شهری در سال جهش تولید

تجارت گردان | گام بزرگ در نوسازی ناوگان حمل‌ونقل برون‌شهری در سال جهش تولید

 به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از وزارت راه و شهرسازی روز چهارشنبه ۲۲ مردادماه در بخشی از آیین امضای قرارداد سه‌جانبه نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل برون‌شهری بخش کالا با اشاره به اینکه ۶۵ هزار کامیون برون‌شهری دارای فرسودگی و مشمول طرح نوسازی هستند، گفت: امروز و در سال جهش تولید، گام دیگری را در نوسازی ناوگان فرسوده با تکیه بر توان داخلی بر می‌داریم. 

او با اشاره به اینکه برای نوسازی این ناوگان به ترتیب اولویت کار خواهیم کرد، افزود: در قراردادی که امروز میان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، بانک صادرات و بخش خصوصی به امضاء رسید، اولین قرارداد ساخت داخل طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل برون‌شهری در بخش کالا با محوریت کامیون‌های بالای۵۰ سال به امضاء رسید. بر اساس این قرارداد، پنج هزار دستگاه کامیون با سیستم قوای محرکه مطلوب برای رانندگان در نظر گرفته شده است که دو هزار و ۴۵۰ دستگاه آن در فاز نخست و باقی‌مانده در فازهای بعدی اجرا می‌شود.

اسلامی عنوان کرد: ۲۰ درصد قیمت کامیون از محل آورده متقاضیان و ۸۰ درصد از محل تسهیلات بانک صادرات با کارمزد ۱۸ درصد پرداخت می‌شود که ۹ درصد این کارمزد را سازمان راهداری یارانه پرداخت می‌کند؛ مدت قرارداد نیز ۶ ساله است و اقساط در طول این مدت توسط خریدار پرداخت می‌شود.

او عنوان کرد: متقاضیان باید در سامانه سازمان راهداری ثبت‌نام و خودروی خود را اسقاط کنند. این فرآیند با یک نظام نظارتی مضاعف اجرا خواهد شد و کامیون فرسوده باید کارکرد داشته باشد و بارنامه فعال آن در سازمان راهداری ثبت شده باشد تا مطمئن شویم که از ناوگان فعال، کامیون فرسوده خارج و با کامیون نو جایگزین می‌شود.

در قالب این طرح، کامیون‌های یخچال‌دار و نیز کامیون‌هایی که برای ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی مورد نیاز است، به‌‌‌صورت ترکیبی قابل خریداری از بخش خصوصی است و با استفاده از تسهیلات مناسب، در طی یک فرآیند مشخص به رانندگان کمک می‌کنیم تا کامیون خود را نوسازی کنند. انتظار داریم که کیفیت جابه‌جایی بار با ورود ناوگان جدید افزایش یابد و ضایعات، تلفات و خسارت‌های کمتری در این بخش داشته باشیم.

او افزایش و ارتقای ظرفیت ناوگان حمل بار، بالا رفتن ایمنی و استاندارد در جاده‌ها، کاهش مصرف سوخت و کاهش مخاطرات زیست‌محیطی را از مزایای اجرای این طرح عنوان و اعلام کرد: این طرح همچنین کمک می‌کند که ظرفیت حمل و نقل بین‌المللی کشور نیز افزایش یابد.

وزیر راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرد به زودی اولین سری از کامیون‌های تولید داخل که شامل ۲۰۰ کامیون می‌شود در قالب این طرح به متقاضیان تحویل داده شود. 

او با اشاره به اینکه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به مالکان کامیون های بالای ۵۰ سال برای ثبت‌نام در این طرح پیام فرستاده است، از رانندگان و مالکان این کامیون‌ها خواست تا از این فرصت مناسب استفاده کنند.

اسلامی با بیان اینکه ما از ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و نیز از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه استفاده می‌کنیم، ابراز امیدواری کرد، فاز نوسازی دو هزار و ۴۵۰ دستگاه کامیون برون‌شهری بخش کالا امسال عملیاتی شود تا بتوان به سرعت وارد فاز دوم این طرح شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.