×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
گام جدی وزارت بهداشت با اجرای طرح هرخانه یک پایگاه سلامت

تجارت گردان | گام جدی وزارت بهداشت با اجرای طرح هرخانه یک پایگاه سلامت

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از صدا وسیما ،آقای دکتر سعیدنمکی در آیین اعلام آغاز طرح کشوری هر خانه یک پایگاه سلامت در محل وزارت بهداشت در حال برگزاری است، افزود: این طرح، مهمترین گام وزارت بهداشت پس از اجرای طرح پرونده الکترونیک سلامت است که البته به علت شیوع بیماری کرونا حدود سه ماه به تعویق افتاد و امروز خوشبختانه توانستیم موج سنگین کووید-۱۹ را آبرومندانه پشت سربگذاریم و آن را مهار کنیم.
طرح ”هر خانه، یک پایگاه سلامت“ از زمستان ۹۸ به طور آزمایشی در قزوین، سمنان و کاشان آغاز شد و اجرای آن در همه استان‌های کشور از امروز کلید خورد.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» با آموزش بانوان در خانواده‌ها به عنوان مراقبان سلامت در کشور اجرا می‌شود.
آقای نمکی افزود: ما با ساختار دولتی و بدون جامعه محور کردن نظام ارائه خدمت راه به جایی نمی‌بریم.
وی گفت: ما برای اینکه بتوانیم به مسائل جامعه محور بنگریم باید فردی درون خانواده و از جنس خانواده، یک سطح جلوتر از خانه‌های بهداشت عمل و از درون خانواده یک فرد به عنوان رابط ما عمل کند.
وزیر بهداشت افزود: قرار بود از ۱۲ اسفند پارسال این طرح در سطح ملی آغاز شود، اما طوفان کرونا باعث تاخیر در اجرای آن شد.
دکتر نمکی اضافه کرد: اگر این طرح را قبل از کرونا اجرا می‌کردیم و ۲۰ میلیون سفیر سلامت را قبل کرونا داشتیم، نیازی نبود هر روز وزیر بهداشت التماس کند که مردم نکات بهداشتی را رعایت کنند.
وی ادامه داد: این طرح برای پاییز و بازگشت احتمالی موج بعدی کرونا بسیار کمک کننده خواهد بود.
دکتر نمکی افزود: برای آموزش به عضو خانواده به عنوان سفیر سلامت، عضوی باید انتخاب شود که علاقه‌مند به کسب آموزش‌ها باشد و باهوش‌ترین‌ها را در هر خانواده انتخاب کنیم و از ظرفیت دانشجویان هم در این طرح استفاده شود.
دکتر نمکی گفت: باید با زبان مردم با سفیران سلامت سخن بگوئیم و زبان ما ساده و همه فهم باشد، نباید اینکار در وزارت بهداشت خلاصه شود و از سایر نهاد‌ها و سازمان‌های مردم نهاد باید استفاده کرد.
وی گفت:سازمان صدا و سیما در این ایام خوش درخشید و در ارتقای سطح آگاهی و سلامت مردم کمک‌های بسیاری انجام داد که کمال تشکر را از این سازمان دارم.

در اجرای این طرح سطح اول تماس وزارت بهداشت با جامعه به خانواده منتقل می‌شود و هر خانواده حداقل یک سفیر سلامت خواهد داشت که این فرد رابط خانه بهداشت و خانوادهاست.
در اجرای این طرح یک شبکه گسترده با حداقل ۲۰ میلیون عضو طرح ”هر خانه، یک پایگاه سلامت “ را تشکیل می‌دهند که در شرایط عادی یا همه گیری بیماری‌ها یا بحران ها، می‌توانند به عنوان یک شبکه آموزش دیده در سطح کشور ایفای نقش کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.