×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
گرانی و عدم تهیه مواد اولیه غده سرطانی تولیدکنندگان

تولیدکنندگان کشور همچنان  گرفتار عدم تهیه مواد اولیه و همچنین گرانی غیرمتعارف مواد اولیه هستند عدم تهیه مواد اولیه و یا نگرانی و نوسانات روزانه مواد اولیه دیگر تبدیل به یک غده سرطانی در تولید کشور شده است.

بر اساس گزارش‌های میدانی ایلنا همه تولیدکنندگان در صنف‌های مختلف نسبت به عدم تهیه مواد اولیه و یا گران بودن مواد اولیه و نوسانات قیمت ارز و بی‌ثباتی قیمت‌ها در بازار کلافه و سر در گم شده‌اند تا جایی که بسیاری از تولیدکنندگان عطای کار را به لقای بخشیدند و یا با تعدیل نیروهای خود با حداقل نیرو به سختی امورات می‌گذرانند.

موضوع زمانی دردناک‌تر می‌شود که کارخانه‌های متولی مواد اولیه با بهانه‌هایی چون نبود مواد اولیه مدعی کمبود در بازار می‌شوند این در حالی است که در بازار آزاد به وفور مواد اولیه با قیمت‌های غیرمتعارف وجود داشته و دلالان به هر قیمتی که دوست داشته باشند بدون هیچ مشکلی آنها را به فروش می‌‌رسانند.

مشکلات تولید در طی سال‌هایی که مقام معظم رهبری همواره شعارهای سال را بر حمایت از صنعت تولید و کالاهای ایرانی نامگذاری کردند وجود داشته و این نامگذاری تاکید ایشان برای حل این مشکلات است. اما متاسفانه دست‌های پنهان، قاچاق دلال‌بازی و ضعف مدیریت دولتی هیچ گاه نتوانست تولیدکنندگان را به معنای واقعی تمکین از شعار سال رهبری امیدوار سازد. دولت آ‌ینده از هر جناحی که می‌خواهد باشد باید بداند که مقام معظم رهبری بر مساله اقتصاد تاکید دارد و سخنان ایشان اتمام حجت است.

ایشان جوان بودن انقلابی بودن، متعهد و کاربلد بودن به عنوان شاخصه‌های مهم معرفی کردند و رییس دولت آینده باید بداند که اگر بخواهد مانند دولت فعلی و به همین روال که در پیش است حرکت کند قطعا راه به جایی نخواهد برد امروز نیاز کشور حمایت واقعی از تولیدکنندگان است حذف دلالان در تهیه و توزیع مواد اولیه، برخورد قاطع با قاچاق کالا از مبدا ، حمایت واقعی و رفع مانع‌هایی که خودتحریمی‌ها را به وجود آورده مساله مهمی است امروز تولیدکنندگان از نحوه عملکرد بانک‌ها بیمه‌ها و نوع حمایت آنها گله مند هستند و بزرگترین مانع تولید را باید در سازمان‌ها و ادارات دولتی جستجو کرد.

متاسفانه سازمان‌هایی مانند تامین اجتماعی، اداره مالیات و بانک شرایط کار را برای تولیدکنندگان سخت و طاقت‌فرسا کرده‌اند که باعث یک خودتحریمی شده و عملا چوب لای چرخ تولیدکنندگان قرار داده‌اند. رییس دولت آ‌ینده باید بداند که تبعات ناشی از عدم حمایت از تولید و کارآفرینان و بیکاری کارگران متوجه شخص اوست رییس دولتی که راه نجات را توکل به کدخدا و کشورهای غربی و مذاکرات وین جستجتو کند قطعا موفق نخواهد بود و امیدواریم که هرگز رای نیاورد چرا که کاملا روشن است بسیاری از مشکلات در داخل کشور ارتباطی به خارج ندارد و به دلیل عدم مدیریت و بی‌عرضگی مدیران و حتی خودتحریمی‌ها به وجود آمده است.

چرا باید در کشوری که رهبر بزرگوار آن تمام قد از تولید و رفع مانع‌ها حمایت می‌کند و بر آن تاکید دارد، تولیدکنندگان آن بابت کارآفرینی خود را شماتت کنند و به جای تولید به واردات روی آورند.

زنگ خطر بیکاری و ورشکستگی تولیدکنندگان مدت‌هاست به صدا درآمده و تا مادامی که مشکلات و موانع موجود در تولید حل نشود نمی‌توان به رشد و توسعه تولید و کارآفرینی امیدوار بود مادامی که امور مالیاتی کشور بدون در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور و وضعیت کرونا گرفتن مالیات را در سرلوحه کار خود دارد و در کنار آن تامین اجتماعی، بانک‌ها و سایر دستگاه‌های حمایتی نیز به وظایف خود عمل نمی‌کنند آنها را باید رودرروی تولیدکنندگان حساب کرد. جهش تولید و توسعه اتفاق نخواهد افتاد.

مگر آنکه رییس محترم دولت آینده از شعارهای پوشالی پرهیز کند و به شکل واقعی به داد تولید برسد زیرا حال تولید اصلا خوب نیست.


مرتضی بلوکی کارشناس رسانه 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.