×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
گردهمایی هنرمندان سنتی در نمایشگاهی با کوچ زمان

به گزارش روز جمعه خبرنگار میراث فرهنگی ایرنا، نهم تا دوازهم بهمن جاری پانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و پانزدهمین نمایشگاه ملی فرش در محل دائمی نمایشگاه های تهران برگزار می شود. خبر برگزاری این دوره از نمایشگاه حاشیه های زیادی داشته که از جمله آن می توان به روزهای برگزاری اشاره کرد؛ نمایشگاه قرار است از روز شنبه تا سه شنبه هفته آینده برگزار شود که خود منتقدانی دارد. آنان می گویند برگزاری نمایشگاه در روزهای اول هفته بسیاری را از بازدید باز می دارد. اما برگزارکنندگان نمایشگاه می گویند ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه برگزاری نمایشگاه را در روزهای پایانی هفته را نداده است.

گردهمایی هنرمندان سنتی در نمایشگاهی با کوچ زمان

حضور پُررنگ کشورهای همسایه در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: پانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران با حضور کشورهای همسایه برگزار می شود.

علی‌اصغر شالبافیان به ضرورت برگزاری تخصصی این دوره از نمایشگاه اشاره کرد و افزود: برگزاری نمایشگاه فضای b۲b به صورت مجازی و حضوری از جمله دیگر محورهای این نمایشگاه است. برای جلوگیری از شیوع کرونا سالنی مجزای برای مذاکرات b۲b در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه در خصوص حضور مهمانان خارجی در نمایشگاه گفت: حضور نمایندگانی از کشورهای همسایه در این دوره از نمایشگاه قطعی است.

شالبافیان با اشاره به شیوع سویه جدید کرونا در روزهای اخیر گفت: این دوره از نمایشگاه با رعایت تمام شیوه نامه های بهداشتی برگزار می شود.

وی در خصوص آسیب های جدی ناشی از کرونا که به گردشگری و صنایع دستی وارد کرده است، گفت: در این نمایشگاه رویکردی جدی برای حمایت از گردشگری و صنایع دستی در نظر گرفته شده است. همچنین دیگر برنامه های وزارت، توجه به توسعه گردشگری استان های غرب کشور، گردشگری خوراک، کشاورزی و سلامت از جمله محوری های دیگر جدی در این دوره از نمایشگاه خواهد بود.

شالبافیان درباره بخش بین‌المللی نمایشگاه توضیح داد: هیئت‌های تجاری از کشورهای پاکستان، ترکیه، عراق، افغانستان، تاجیکستان و عمان در نمایشگاه حضور دارند. همچنین برگزاری نشست‌های b۲b نیز با حضور شرکت‌هایی از چین و برخی کشورهای اروپایی به‌خصوص در حوزه گردشگری سلامت برنامه‌ریزی شده است.

وی درباره ادغام همیشگی نمایشگاه دو حوزه صنایع‌دستی و گردشگری بیان کرد: سیاست قطعی وزارتخانه هم‌افزایی و استفاده از ظرفیت‌های مشترک حوزه‌هاست. برگزاری توامان نمایشگاه این دو حوزه، زیرساخت مناسبی برای ایجاد این هم‌افزایی است. تصمیم قطعی برای ادغام همیشگی نیز پس از بررسی و ارزیابی‌ها در پایان برگزاری نمایشگاه گرفته می‌شود.

اختصاص فضای رایگان به هنرمندان ١٢ استان‌ کم‌برخوردار در نمایشگاه صنایع‌دستی تهران

معاون صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: هنرمندان ١٢ استان کمتر برخوردار، پیشکسوتان و نام‌آوران هنرهای سنتی با اختصاص غرفه رایگان در بخش‌ویژه‌ نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تهران، حمایت می‌شوند.

پویا محمودیان اظهار داشت: نمایشگاه استانی، منطقه‌ای و ملی از مهمترین ابزار های بازاریابی محصولات صنایع دستی است و تلاش می شود دو بخش گردشگری و صنایع دستی به عنوان دو بال وزارتخانه باعث رونق بازار این دو حوزه شوند.

وی با بیان اینکه شهرها و روستاهای جهانی و ملی صنایع‌دستی در نمایشگاه تهران معرفی می‌شود، گفت: با تاکید وزیر میراث فرهنگی بر لزوم حمایت از هنرمندان و صنعتگران مناطق و استان های کمتربرخوردار، در نمایشگاه تهران به هنرمندان صنایع‌دستی ١٢ منطقه (شامل ۱۱ استان و مناطق جنوبی دو استان) کمتربرخوردار غرفه رایگان اختصاص داده شده است.

وی توضیح داد: در این بخش فضاهای رایگان ( ۷ غرفه به هریک) از استان های خراسان شمالی، خراسان‌جنوبی، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، لرستان، کردستان، ایلام، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویر احمد، کرمانشاه، هرمزگان و همچنین منطقه ای از جنوب استان های خوزستان و کرمان اختصاص می‌یابد.

گردهمایی هنرمندان سنتی در نمایشگاهی با کوچ زمان

۶ هزار شیء تاریخی و فرهنگی در خوزستان ساماندهی شد 

احمدرضا حسینی بروجنی معاون میراث فرهنگی خوزستان گفت: از ابتدای سال تا کنون بیش از ۶ هزار قلم شیء تاریخی و فرهنگی در خوزستان ساماندهی شده است.

وی با اشاره به وجود محوطه‌های باستانی و بناهای تاریخی متعدد در خوزستان بیان کرد:این اشیاء شامل انواع دست ساخت های فرهنگی تاریخی هستند که اغلب در زیست بوم های تاریخی و یا به صورت گور نهاده در قبرهای تاریخی کشف شده اند.

وی افزود: این اشیاء متعلق به دوره‌ های پیش از تاریخ، دوره تاریخی هخامنشی، سلوکی، اشکانی، ساسانی و دوره اسلامی شامل ظروف مختلف از جنس سفال، سنگ، فلز و قیر، مهر و مهره از سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی همچنین فلزات مختلف از سکه، تندیس، پیکرک، ابزار جنگی، دشنه و خنجر، شمشیر، زوبین و پیکرک های انسانی و حیوانی ازجنس مفرغ. مس. قلع، سیم و زر می باشند.

حسینی بروجنی با اشاره به این که اشیاء تاریخی پس از کشف وضعیت ناپایداری از لحاظ ساختاری و ریختاری دارند بیان کرد: این اشیاء نیازمند آسیب شناسی، حفاظت و مرمت هستند لذا شناسنامه دار کردن اموال و هویت بخشی از مراحل ساماندهی اشیا محسوب می شود.

گردهمایی هنرمندان سنتی در نمایشگاهی با کوچ زمان

منتظر پاسخ روس‌ها برای تشکیل کمیته فنی لغو روادید سفرهای گروهی هستیم

لیلا اژدری مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شیوع کرونا را مانع اصلی اجرای برنامه اقدام مشترک ایران و روسیه برای لغو روادید سفر گروهی دانست و گفت: برای تشکیل کمیته فنی عملیاتی شدن این برنامه با همتایان روسی مکاتبه کردیم، منتظر پاسخ آنها هستیم.

وی درباره برنامه اجرایی اقدام مشترک ایران و روسیه برای لغو روادید سفرهای گروهی اظهار داشت: اجرایی شدن این برنامه و لغو روادید گروهی نیازمند تشکیل کمیته فنی بین دو کشور و بررسی دقیق مسایل و جزییات فنی است که این کمیته هنوز تشکیل نشده است.

‌مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث‌فرهنگی گفت: در مکاتبه با همتایان روسی برای تشکیل کمیته فنی اعلام آمادگی کردیم و منتظر پاسخ طرف روسی برای تشکیل این کمیته هستیم.

وی تصریح کرد: روادید برای سفر شهروندان روسیه به ایران از طریق سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه در حال انجام است و شهروندان ایرانی هم طبق روال قبلی می‌توانند به روسیه سفر کنند.

اژدری به خسارت های اقتصادی شیوع کرونا در دو سال اخیر اشاره کرد و افزود: یکی از مهمترین دلایل تعویق در عملیاتی شدن برنامه اجرایی اقدام مشترک برای لغو روادید سفرهای گروهی ایران و روسیه محدودهای ناشی از اوج گیری های همه گیری در دو کشور است، روسیه محدودیت های سختگیرانه ای برای ورود و خروج گردشگر اعمال کرده است و هنوز هم شرایط گردشگرپذیری و گردشگر فرستی در همه کشور های جهان متاثر از اوج گیری و فروکش کردن سویه های جدید کرونا است.

نمایشگاه «فیتور» فرصت مغتنم برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری ایران است

مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، نمایشگاه فیتور ۲۰۲۲ را فرصتی مغتنم برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری ایران دانست و گفت: رونق صنعت گردشگری در پساکرونا نیازمند همبستگی جهانی، تلاش و همکاری همه فعالان و ذی نفعان این حوزه است.

محمدحسین صوفی که در نمایشگاه فیتور ۲۰۲۲ در مادرید حضور دارد اظهار داشت: چهل و دومین نمایشگاه گردشگری فیتور (FITUR) اسپانیا روز چهارشنبه –۲۹ دی ماه – در مادرید اسپانیا با حضور پادشاه و تعدادی از مقامات و مسئولان اسپانیا گشایش یافت.

مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیل رانی گفت: این نمایشگاه به دلیل شیوع سویه امیکرون نسبت به سال های پیش از شیوع کرونا، محدودتر برگزار می شود، کشورهای مختلف و موسسات و شرکت های مرتبط با صنعت گردشگری در این نمایشگاه حضور دارند و جمهوری اسلامی ایران هم به دلیل اهمیتی که برای توسعه صنعت گردشگری قائل است، در این رویداد حضور فعالی دارد.

صوفی افزود: در پاویون ایران ۱۴ شرکت از بخش خصوصی حوزه صنعت گردشگری، شامل هتلداران، تورگردانان و دفاتر و موسسات خدمات سفر در فیتور ۲۰۲۲ حضور دارند که به معرفی جاذبه ها و ظرفیت های فرهنگی، تاریخی، طبیعی و تمدنی و زیرساخت ها و توانمندی های صنعت گردشگری ایران می پردازند.

گردهمایی هنرمندان سنتی در نمایشگاهی با کوچ زمان

تردد مسافر از مرز بازرگان بیش از دو برابر شد

مدیر پایانه مرزی بازرگان گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون به دلیل رفع محدودیت های کرونایی، تردد مسافر از طریق این مرز به عنوان بزرگترین مرز زمینی آذربایجان غربی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱۳ درصد افزایش یافته است.

جابر اکبرپور بیان کرد: امسال ۳۲۱ هزار و ۴۰۱ نفر مسافر از طریق این مرز تردد داشته اند که سال گذشته این تعداد ۱۵۰ هزار و ۶۸۷ نفر بود.

وی تعداد مسافران ورودی ایرانی را ۱۰۱ هزار و۱۹۲ نفر و مسافران خروجی ایرانی را ۷۸ هزار و ۵۴۲ نفر عنوان کرد و افزود: مسافران ورودی ایرانی نسبت به سال گذشته ۸۱ درصد و خروجی ایرانی نیز ۱۰۰درصد رشد دارد.

مدیر پایانه مرزی بازرگان ادامه داد: شمار ورودی مسافران خارجی نیز در همین مدت ۸۴ هزار و ۵۴۲ نفر و شمار مسافران خروجی نیز ۵۶ هزار و ۷۹۲ نفر می باشد، که به ترتیب ۱۲۵درصد و ۲۱۱درصد رشد داشته است.

وی همچنین با اشاره به اینکه طبق مصوبه ملی ستاد کرونا، این مرز از ۱۶ مهرماه سال‌جاری برای تردد مسافران به شرط داشتن جواب منفی آزمایش پی سی آر بازگشایی شده، ادامه داد: با شیوع بیماری کووید ۱۹ و در جهت کنترل این بیماری و نیز رعایت دستورالعمل های بهداشتی، پایانه های مرزی ایران و ترکیه برای تردد مسافران طی یک سال و نیم گذشته بسته شده بود و تردد صرفا برای ترانزیت کالا و تردد اشخاص مقیم و دارای اقامت ۲ کشور امکان پذیر بود.

گردهمایی هنرمندان سنتی در نمایشگاهی با کوچ زمان

سفر دریایی از بندر شهید باهنر به شارجه بعد از ۲ سال وقفه از سرگرفته شد

حمیدرضا محمد حسینی تختی مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان گفت: به دلیل شرایط متاثر از شیوع ویروس کرونا فعالیت این خط مسافری که پیش از این به صورت پایدار انجام می گرفت از اسفند ماه سال ۹۸ متوقف شده بود.

وی افزود: با بهبود شرایط و گسترش تزریق واکسیناسیون از سرگیری فعالیت این خط در دستور کار قرار گرفت که پس از انجام فرآیند قانونی و دیپلماتیک نخستین شناور روز پنجشنبه هفتم بهمن ماه جاری بندرشهید باهنر را به مقصد شارجه امارات ترک خواهد کرد.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان در این رابطه بر انجام واکسیناسیون کامل و همراه داشتن پاسخ تست Pcr با ۷۲ ساعت اعتبار تاکید کرد و ادامه داد: مسافران باید هنگام حضور در ترمینال و در طول سفر همه شیوه نامه های بهداشتی مانند (زدن ماسک و فاصله گذاری اجتماعی) را رعایت کنند.

محمدی حسینی طول مدت سفر دریایی از بندرشهید باهنر به شارجه را ۶ ساعت در شرایط مطلوب آب و هوایی عنوان کرد و افزود: بر اساس پیش بینی صورت گرفته انجام این سفر دریایی دو بار در هفته و با یک فروند شناور مسافری تندرو به ظرفیت۲۰۰ نفر انجام می شود.

تورهای موتورسواری غیر قانونی به تصادفات زنجیره‌ای مرگبار منجر می‌شود

رئیس کلوپ موتورسواران کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران؛ موتورسواران را به شرکت در تورهای مجوزدار با حمایت پلیس دعوت کرد و گفت: حضور علاقمندان موتورسواری در تورهای غیر قانونی موجب بی‌نظمی، مزاحمت برای شهروندان و تصادفات زنجیره‌ای مرگبار می شود.

سعید باقری در خصوص هشتمین تور رسمی کلوپ موتورسواران که با همکاری حوزه اتومبیلرانی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران امروز پس از یکسال برگزار شد، گفت: این تور با حضور ۱۵۰ موتورسیکلت قانونمند که از گروه های مختلف، شامل موتورهای استریت و ریس بودند، با هدف ارتقای سطح گردشگری و مانور رانندگی ایمن با موتور به مناسبت ولادت حضرت فاطمه (س) برگزار شد.

وی با اشاره به ضرورت اخذ مجوز نیروی انتظامی و راهور برای برگزاری این تور موتور سواری گفت: متاسفانه شاهد هستیم، تعدادی تورهای موتورسواری متفرقه و فاقد مجوز از مبدا بوستان های تهران اقدام به برگزار تور می کنند که به جز ایجاد بی نظمی و ترافیک شهری؛ منجر به مزاحمت شهروندان نیز می شود؛ این روند نادرست موجب حوادث تصادفات منجر به مرگ می شود و عواقب ناگواری هم برای خانواده ها  دارد.

باقری درباره برنامه های تورهای رسمی کلوپ موتور سواران که از سال ۹۹ به وزارت میراث فرهنگی و گردشگری اعلام شده بود، گفت: نخستین تور رسمی موتورسواران در روز رحلت امام خمینی (ره) برگزار شد و مهم ترین نقطه عطف این فعالیت در مورد برگزاری تورها، روزهای ملی و مذهبی برای ارتقای فرهنگ موتور سواری است.
وی از تمام علاقه مندان به این تورها خواست با توجه به اینکه زیرساخت اجرای تورهای رسمی تحت مجوزهای نهادهای انتظامی صورت گرفته است، افراد با شرکت در تورهای فاقد مجوز اسیر عواقب ناخوشایند می شوند و  با تصادفات زنجیره ایی روبرو می شوند.

گردهمایی هنرمندان سنتی در نمایشگاهی با کوچ زمان

سه کلیسا یک آیین

در میان بیش از ۴۰۰ کلیسای ثبت و شناسایی شده در ایران، سه کلیسا و یک آیین زیارتی ثبت جهانی شده اند، عناصر فرهنگی ملموس و ناملموسی که جزو جاذبه‌های گردشگری فرهنگی و مذهبی شمال غرب کشور است و هر ساله گردشگران زیادی برای بازدید این اماکن به آذربایجان‌غربی و شرقی سفر می‌کنند.

از سال ۱۳۵۸ تا کنون در مجموع ۲۶ اثر میراث فرهنگی، طبیعی و تاریخی ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده است، در این میان دو کلیسای تادئوس مقدس(قره کلیسا)  در چالدران و کلیسای مریم مقدس (زور زور)  در ماکو در آذربایجان‌غربی و کلیسای استپانوس مقدس در جلفا در آذربایجان شرقی در سال ۲۰۰۸ (۱۳۸۷) به عنوان نهمین اثر ایران در فهرست آثار جهانی یونسکو قرار گرفت.

این در حالی است که بیش از ۴۰۰ کلیسا در ایران ثبت و شناسایی شده که برخی شهرت ملی و تعدادی هم شهرت ملی و جهانی دارند. کلیسای وانک در اصفهان، کلیسای کانتور (ارتودوکس) در قزوین، کلیسای سرخ‌آباد در مازندران،  کلیسای سرکیس مقدس در تهران، کلیسای گاراپت مقدس در آبادان،  کلیسای مریم مقدس در تبریز و کلیسای ننه مریم در ارومیه از کلیساهای معروف ایران هستند که به لحاظ معماری و قدمت و جایگاه دینی مورد توجه مسیحیان و گردشگران فرهنگی و مذهبی که به این شهر سفر می کنند، قرار داد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.