×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

تجارت گردان | گزارش آژانس حاکی از نصب سانتریفیوژهای جدید در نطنز است

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، کاظم غریب آبادی ادامه داد، بعد از اعلام رییس جمهوری اسلامی ایران مبنی بر کنار گذاشتن تمامی تعهدات ایران در زمینه تحقیق و توسعه هسته ای تحت برجام در پنجشنبه گذشته، مدیرکل موقت آژانس روز گذشته طی گزارشی به اعضای آژانس اعلام کرد که ایران در روز شنبه ١۵ شهریور به آژانس اطلاع داد که قصد دارد سانتریفیوژهای پیشرفته اضافی را در کارخانه غنی سازی سوخت نطنز نصب و آن ها را با اورانیوم طبیعی تست کند.  

کاظم غریب آبادی افزود: برابر این گزارش، در همین روز نیز آژانس راستی آزمایی کرد که ٢٢ سانتریفیوژ آی آر چهار، ١ سانتریفیوژ آی آر پنج، ٣٠ سانتریفیوژ آی آر شش، و ٣ سانتریفیوژ آی آر شش اس، نصب شده یا در حال نصب هستند. این گزارش همچنین می افزاید که تمامی این سانتریفیوژها آماده تست با یو اف شش هستند.

نماینده دائم ایران همچنین اظهار داشت: ایران روز گذشته (١٧ شهریور) نیز به آژانس اطلاع داد که لوله های سانتریفیوژها در دو خط تحقیق و توسعه را مجددا نصب خواهد کرد تا یک زنجیره ١۶۴ تایی سانتریفیوژ آی آر چهار و یک زنجیره ١۶۴ تایی آی آر دو ام را در خود جای دهد.

شنبه گذشته ایران از برداشتن سومین گام کاهش تعهدات برجامی خود خبر داد.

«بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران جزییات چهار اقدام ایران در کاهش تعهداتش از توافق هسته‌ای موسوم به برجام را در کنفرانسی خبری اعلام کرد و از آغاز گازدهی به آی‌آر۶ که براساس برجام، ایران می‌توانست تنها ۱۱ سال پس از برجام گازدهی به آن را انجام دهد، خبر داد.

وی اعلام کرد: “ایران گازدهی ماشین‌های آی‌آر۶ را به صورت زنجیره ۲۰ تایی از دیروز شروع کرده است و زنجیره ۳۰ تایی را در برنامه بعدی انجام می‌دهد”.

به گفته سخنگوی سازمان انرژی اتمی، ایران در گام سوم کاهش تعهداتش چهار اقدام را در دستور کار خود قرار داده است که با بررسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آنان بر این موضوع صحه خواهند گذاشت.

وی، اقدامات گام سوم ایران را در ارتباط با “بند ۳۹ و ماشین‌های سانتریفوژ” دانست و گفت: “سانتریفوژها همان طور که تحقیق و توسعه پیدا می‌کنند، به انباشت ذخایر ما کمک می‌کنند. این اقدام از دیروز انجام و امروز به آژانس اعلام شد و تولیدات تحقیقاتی ما به ذخایر کشور افزوده می‌شود.”

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.