×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
گسترش کتابخوانی و اقتصاد نشر از دستاورد‌ها

تجارت گردان | گسترش کتابخوانی و اقتصاد نشر از دستاورد‌ها

 خانه ملت، آقای سید عباس صالحی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در تشریح گزارش خود از وضعیت فرهنگی کشور، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد در حوزه‌های متنوعی فعالیت می‌کند؛ نخست حوزه فرهنگ بوده که کتابخانه‌های عمومی یکی از اصلی‌ترین محور این حوزه است. حدود ۳۶۵ کتابخانه از جمله ۵ کتابخانه مرکزی طی چند سال اخیر ساخته شده، همچنین صد‌ها نشست و مسابقات کتابخوانی از جمله مسابقه کتابخانه رضوی با بیش از یک میلیون شرکت کننده برگزار شده است.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: نهاد کتابخانه‌ها ۳۵ پروژه ناتمام در دست اقدام دارد که ۳۳ پروژه از آن بیش از ۶۵ درصد پیشرفت داشته که در صورت همراهی مجلس می‌توان به تکمیل این پروژه‌ها امید داشت.
عضو کابینه دولت دوازدهم، با بیان اینکه نهاد کتابخانه‌ها با بیش از ۷۴۰۰ پرسنل در سال ۹۹ باید بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان حقوق پرداخت کند، اظهار کرد: بودجه کمکی دولت حدود ۲۰۰ میلیارد تومان است و اعتبار به دست آمده از نیم درصد شهرداری‌ها نیز کمتر از ۲۰۰ میلیارد است، بنابراین مجموع این اعتبارات تکافوی پرداخت حقوق پرسنل نهاد کتابخانه‌ها را نمی‌دهد.

صالحی با بیان اینکه در صورت کمک مجلس می‌توان دغدغه پرسنل نهاد کتابخانه‌ها را برای تامین هزینه‌های معیشتی رفع کرد، ادامه داد: تعامل مجلس و وزارت فرهنگ برای افزایش حقوق این قشر بسیار موثر است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گسترش کتابخوانی و اقتصاد نشر را یکی دیگر از دستاورد‌های وزارتخانه متبوعش دانست و ادامه داد: حدود ۳۰ هزار باشگاه کتابخوانی در کشور با ۳۰۰ هزار عضو در کشور در حال فعالیت است که پرداخت یارانه‌های فصلی به کتابفروشان یکی از راهکار‌ها برای گسترش کتابخوانی در کشور است.

رونمایی از ۳۶ خدمت وزارت فرهنگ در حوزه هوشمندسازی؛ شهریورماه

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در پایان شهریورماه، از ۳۶ خدمت این وزارتخانه در حوزه هوشمندسازی رونمایی خواهیم کرد.
آقای سید عباس صالحی در ادامه سخنانش در صحن علنی مجلس، با بیان اینکه سازمان اوقاف و حج و زیارت، معاون قرآن و عترت و کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در حوزه دینی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال فعالیت هستند، ادامه داد: ۵۵ جشنواره ملی و بین المللی قرآنی و ۶۰۰ جشنواره استانی و ۲۴۰۰ موسسه قرآنی و دبیرخانه ستاد ترویج قرآنی در کشور فعالیت می‌کنند که در صورت حمایت بیشتر می‌توان این فعالیت‌ها را گسترش داد.

صالحی بیان کرد: ۲۵ هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد با بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار عضو ثابت در حال فعالیت است که اسامی این افراد در پرتال مساجد وجود دارد. اساسنامه کانون فرهنگی و هنری مساجد شورای انقلاب فرهنگی تصویب و به قرارگاه فرهنگی و اجتماعی تبدیل شد.
وی با اشاره به تعامل سازمان اوقاف با شرکت‌های دانش بنیان گفت: این ارتباط منجر به احیای موقوفات شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در حوزه اربعین بیش از ۲ میلیون ثبت نام در سامانه سماح انجام شد، همچنین در حوزه عتبات عالیات نیز فعالیت‌های بسیار خوبی در این وزارتخانه صورت گرفت.


آقای صالحی گفت: در حوزه هنر نیز وزارتخانه اقدامات قابل قبولی به لحاظ کیفیت و کمیت در حوزه معاونت هنری و معاونت سینمایی داشته است که خلق شبکه‌های خلاق در استان‌ها یکی از اقدامات مهم در این حوزه است که به واسطه آن هر شهری می‌تواند در یک یا چند رشته هنری همچون خوشنویسی، گرافیک و انیمیشن جایگاه خودش را پیدا کند.
وی با اشاره به فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد در حوزه سینما تصریح کرد: خوشبختانه در این حوزه هم شاهد اتفاقات بسیار خوبی بودیم، بهبود وضعیت اقتصاد سینمایی، زیرساخت‌ها و حضور در همایش‌های بین المللی از جمله این دستاورد‌ها است که منجر به کسب ۲۰۵ جایزه بین المللی برای اهالی سینما شده است همچنین به زیرساخت‌های سینما در مناطق محروم توجه ویژه‌ای شد.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت‌های وزارتخانه متبوع خود در حوزه رسانه و مطبوعات، تصریح کرد: با بهبود وضعیت رسانه و مطبوعات در سال‌های اخیر شاهد فعالیت‌های مطلوب این حوزه به عنوان مکمل امنیت و سلامت بودیم. ۴ کارگروه در معاونت مطبوعات به شکل منظم تشکیل جلسه می‌دادند. فعالیت‌های اصحاب رسانه در زمان شیوع کرونا به همکاری با کادر درمانی از جمله اقدامات مثبت رسانه‌ها در سال اخیر بود.
وزیر دولت یازدهم با اشاره به افزایش بیمه خبرنگاران و کاهش زمان تمدید مجوزها، تصریح کرد: خبرگزاری ایرنا به عنوان یک سازمان وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد در حوزه‌های مختلف رسانه‌ای تلاش‌های قابل توجهی داشته است.

وی با اشاره به فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد در حوزه فضای مجازی، اظهار کرد: این وزارتخانه جزو اولین وزارتخانه‌هایی بود که برنامه خودش را در حوزه فضای مجازی به مرکز ملی فضای مجازی ارائه کرد. از طرفی این وزارتخانه ۷۲ اقدام موثر در حوزه زیرساختی و محتوایی داشت. همچنین حمایت از استارت آپ‌های حوزه فرهنگ و هنر در فضای مجازی از اقدامات دیگر این وزارتخانه بود.
آقای صالحی افزود: در حوزه بین المللی نیز سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ۷۰ الی ۸۰ رایزنی، ثبت قرارداد داشت، همچنین ۳۷ برنامه معادله فرهنگی با کشور‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به منظور بهبود روابط بین کشور‌ها تدوین شد. از طرفی در سال گذشته بیش از ۸۰ گفتگوی دینی با مجموعه‌های مختلف برگزار کردیم. همچنین در حوزه پژوهش‌های انجام شده در پژوهشگاه فرهنگ و هنر نیز اتفاقات بسیار خوبی را شاهد بودیم.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ۳ رویکرد این وزارتخانه، افزود: رویکرد توجه به استان‌ها از اولویت‌های این وزارتخانه بود چرا که ایران تنها تهران نیست برهمین اساس ۲۰ درصد بودجه را به استان‌ها اختصاص دادند. برهمین اساس در سال ۹۸، ۲۴۰ هزار فعالیت در شهرستان‌ها شاهد بودیم. همچنین در توافقی با ۱۸ استاندار ۱۲۰۰ میلیارد تومان تفاهم نامه برای بهبود وضعیت زیرساخت‌ها و فعالیت‌های مختلف در حوزه فرهنگ و ارشاد تا پایان دولت تنظیم شد.
وی با اشاره به رویکرد شفافیت در وزارتخانه فرهنگ و ارشاد، اظهار کرد: بودجه ریزی عملیاتی در سال‌های اخیر به صورت جدی اجرا شد، همچنین شفافیت در حمایت‌های مالی، قراردادها، هزینه‌های رویداد‌ها و همایش‌ها از رویکرد اصلی این وزارتخانه بود.


آقای صالحی عنوان کرد: هوشمندسازی رویکرد دیگر وزارت فرهنگ و ارشاد بود که منجر شد ۱۳۰ مجوز و شبه مجوز در این وزارتخانه به ۳۶ مجوز تقلیل پیدا کرده و به سامانه تبدیل شد. در پایان شهریورماه از سوی ۳۶ خدمت این وزارتخانه در حوزه هوشمندسازی رونمایی خواهیم کرد.

اختصاص بیش از ۳ میلیارد اعتبار برای اصحاب هنر بعد از کرونا

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از ۴۵ هزار میلیارد تسهیلاتی که دولت برای بنگاه‌ها و مجموعه‌های اقتصادی بعد از شیوع کرونا در نظر گرفته، ما بیش از ۳ میلیارد اعتبار برای اصحاب هنر در نظر گرفته ایم.
سیدعباس صالحی در نشست علنی امروز در بخش دوم اظهارات خود و در پاسخ به سوالات تعدادی از نمایندگان، در تشریح شرایط منابع مالی و بودجه‌ای عرصه فرهنگ، گفت: در سال ۹۹ سهم امور فرهنگ، تربیت بدنی و گردشگری از کل بودجه عمومی ۱.۹۷ بود.


وی ادامه داد: سهم وزارت فرهنگ و ارشاد از کل بودجه عمومی ۱.۹۷ درصدی تنها ۸ درصد است و سهم وزارت فرهنگ و ارشاد از بودجه عمومی کل کشور هم ۲۵/. درصد یعنی یک چهارم درصد است که این مسائل تاثیراتی را در بحث حمایتی از نظر فرهنگ و ارشاد در تمام کشور داشته است و نیازمند همکاری همگرایانه‌ای میان دولت و مجلس و موسسات فرهنگی هستیم تا شرایط برای امسال و به صورت جدی‌تر سال‌های آینده بهتر پیش برود.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سخنان برخی نمایندگان درباره نیاز به فضا و مکان‌های فرهنگی در حوزه‌های انتخابیه آن ها، بیان کرد: در این دوره طی ۶ سال، ۶۰۰ کتابخانه ساخته، تکمیل یا تجهیز شده اند. همچنین ده‌ها پروژه فرهنگی طی ۳ سال گذشته افتتاح و ساخته شده اند.
صالحی تصریح کرد: اکنون بیش از ۲۷۸ فضای درحال احداث داریم که برخی از آن‌ها در مسیر تکمیل و اتمام هستند البته بودجه قابل توجهی برای آن‌ها نیاز داریم. همچنین شهر‌های بسیاری به مکان‌های بزرگ فرهنگی نیاز دارند و با توجه به جمعیت ایران حدود ۱۶ میلیون مترمربع فضا موردنیاز است.


وی افزود: ۲۷۸ فضا ساخته و ۶۲۰ فضای فرهنگی هم وجود دارد که با توجه به تمام این تعداد باز هم کمبود فضای فرهنگی داریم و به حدود ۱۴ میلیون مترمربع مجتمع فرهنگی در کشور نیاز است و برای رسیدن به این مهم مجلس باید همکاری کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ساختار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از نظر پست و سازمانی از سال ۱۳۷۰ کاهش جدی داشته، در صورتی که تعداد شهرستان‌ها از ۲۲۰ به ۴۳۳ عدد اضافه شده بنابراین ما طی جلسه‌ای که با سازمان اداری استخدامی داشتیم، نامه‌ای را به رئیس جمهور نوشتیم که با توجه به افزایش جمعیت شهرنشینی باید ساختار فرهنگ تقلیل پیدا نکند و در این قسمت هم نیازمند کمک‌های مجلس هستیم.


صالحی با اشاره به بحث حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از هنرمندان، گفت: در سال ۹۳ تنها ۲۳ هزار بیمه شده داشتیم که این عدد در سال ۹۸ به ۵۴ هزار بیمه شده افزایش یافت که این موضوع بیانگر افزایش ۲ برابری بیمه شدگان در حوزه رسانه، هنر و قرآن است.
وی درباره بحث حمایت این وزارتخانه بعد از شیوع کرونا از هنرمندان هم، اظهار کرد: حوزه فرهنگ و ارشاد در ۱۳ رسته شغلی قرار می‌گیرد که ما توانستیم ۳ ماه بیمه‌ای که هنرمندان شخصا پرداخت می‌کردند را برعهده گرفته و پرداخت کنیم. همچنین از ۴۵ هزار میلیاردی که دولت برای حمایت از بنگاه‌ها و مجموعه‌های اقتصادی بعد از شیوع کرونا در نظر داشت، بیش از ۳ میلیارد اعتبار برای هنرمندان در نظر گرفتیم.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بیمه بیکاری هنرمندان با توجه به وجود مشکلاتی پرداخت شده است، بیان کرد: حتی بیمه هنرمندانی که به صورت خویش فرما بیمه‌های خود را پرداخت می‌کردند نیز پرداخت شده است.
صالحی با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه‌های انقلابی و ارزشی نظام، خود را متعهد دانسته و به صورت جدی فعالیت می‌کنند، گفت: ما با تشکل‌های گوناگون مانند بسیج هنرمندان، جشنواره عمار، جشنواره مقاومت، حوزه هنری، جشنواره کتاب مقدس، راهیان نور و … ارتباط داریم و آن را به عنوان یک وظیفه اجتماعی و دینی پیش می‌بریم.


وی ادامه داد: همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد رویداد‌های متعددی را مانند تئاتر مرصاد، تئاتر شهدای شرهانی، تئاتر مقاومت، جشنواره روح مقاومت که امسال برگزار می‌شود دنبال می‌کند و جایزه سردار سلیمانی را امسال برای اولین بار به جشنواره فیلم‌های سینمایی اضافه کرده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: همچنین این وزارتخانه در حوزه محصولات فاخر و جدی در حوزه انقلاب، دفاع مقدس و ارزشی خود را مسئول دانسته و فعالیت می‌کند و دستاورد‌هایی مانند فیلم‌های به وقت شام، تنگه ابوقریب و فیلشاه داشته است.


صالحی درباره فعالیت‌های این وزارتخانه در حوزه فضای مجازی، گفت: مرکز شورای عالی فضای مجازی برنامه تحولی را در ۷۲ اقدام عرضه کرده و مرکز ملی فضای مجازی ۱۸ اقدام را از پارسال تاکنون انجام داده و ۲۰ اقدام هم طی امسال در دست اقدام قرار داشته است. همچنین براساس رویکرد بودجه سال ۹۹ تولید محتوای سالم و پاک در فضای مجازی موردنظر بوده است.
وی تاکید کرد: جریان‌های مردمی در فضای مجازی مورد توجه بوده و کانون‌هایی مانند کانون مساجد باید تقویت شود اگرچه اقداماتی انجام شده است.اظهارات نمایندگان مجلس درباره معضلات حوزه فرهنگ نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از تشریح وضعیت فرهنگی کشور از سوی وزیر فرنگ و ارشاد اسلامی در صحن علنی مجلس، به ایراد دیدگاه‌های خود در خصوص معضلات این حوزه پرداختند. نماینده مردم اسدآباد در مجلس با اشاره به گزارش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: بحث ارتقای چارت سازمانی کارکنان اداره فرهنگ و ارشاد در سراسر کشور مورد تاکید است. نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اداره فرهنگ و ارشاد اسدآباد به لحاظ حمایت، امکانات و بودجه نیاز به کمک‌های اعتباری از طرف وزارتخانه دارد.وی افزود: توجه به هنرمندان به لحاظ بیمه، در اختیار قراردادن امکانات مالی و چاپ آثار علمی و هنری آن‌ها مورد تاکید است.آقای سرمدی همچنین گفت: هنرمندان و نویسندگان بزرگی در شهرستان اسدآباد داریم که برای چاپ آثار خود در مضیقه هستند و برای اینکه مردم از آثار آن‌ها استفاده کنند، نیاز به کمک دولت دارند. ضرورت پیگیری بیمه خبرنگاران نماینده مردم نیشابور با اشاره به حقوق خبرنگاران، بر پیگیری بیمه این گروه از افراد تاکید کرد.خانم هاجر چنارانی با اشاره به گزارش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مشکلات بسیاری از جمله کمبود بودجه در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد و یکی دیگر از مشکلات که سالیان است به آن توجهی نشده، موضوع ارتقای چارت سازمانی ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی است. در بسیاری از شهرستان‌ها ادارات ارشاد همچنان تحت نظر معاونت ویژه استاندار اداره می‌شوند. نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی افزود: ارتقای ادارات در سطح ملی باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد، از سوی دیگر ادارات ارشاد از کمبود تجهیزات رنج می‌برند که این مشکل نیز باید مورد توجه وزارت ارشاد قرار گیرد.وی با تاکید بر ثبت رویداد‌ها به عنوان یکی از اقدامات کلانی که در سال‌های اخیر به آن توجه شده تصریح کرد: ۱۰ تیرماه سالروز ورود امام رضا (ع) به نیشابور است و این روز باید ثبت شود. همچنین رویداد‌های دیگری وجود دارد که ضبط آن‌ها باید در اولویت قرار گیرد. خانم چنارانی با اشاره به اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص شهر‌های خلاق گفت: نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه فعالیت‌هایی دارند که می‌توان به عنوان درگاه بین المللی ثبت کرد و این می‌تواند گام بلندی برای تقویت گردشگری باشد.این نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: در ارتباط با حقوق خبرنگاران، بیمه آن‌ها باید هر چه سریعتر انجام شود، همچنین امور زیرساختی ثبت رسانه‌ها نیز فراهم شود تا اقدامات مرتبط با ثبت با سرعت بیشتری انجام شود. خروجی نامناسب حوزه فرهنگ با جزیره‌ای عمل کردن نهاد‌های متولی نماینده مردم تفت و میبد در مجلس معتقد است: هماهنگ نبودن نهاد‌های متولی فرهنگ موجب شده که بخش فرهنگ خروجی مناسبی نداشته باشد، این در حالی است که با برنامه ریزی مناسب می‌توان بخشی از مشکلات موجود را برطرف کرد.آقای سید جلیل میرمحمدی گفت: عدم حمایت جدی از نهاد‌های مردمی فعال در حوزه قرآنی یکی از غفلت‌های وزارت فرهنگ است که باید با برنامه ریزی مدون از این ظرفیت مناسب استفاده کرد. نماینده مردم تفت و میبد با بیان اینکه نهاد‌های مردمی فعال در حوزه قرآنی با مشکلات اعتباری روبرو هستند که باید رفع این مشکل در دستور کار وزارت فرهنگ قرار گیرد، افزود: عدم هماهنگی نهاد‌های متولی فرهنگ موجب شده که بخش فرهنگ خروجی مناسبی نداشته باشد، این در حالی است که با برنامه ریزی مناسب می‌توان بخشی از مشکلات موجود را برطرف کرد.این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در حال حاضر فضای فرهنگ لجام گسیخته شده است که باید فکری اساسی برای آن شود، چرا که کرامت خانواده‌ها و جوانان حفظ نمی‌شود. وی با بیان اینکه سرانه کتابخوانی در کشور مساعد نیست، اظهار کرد: به کتابداران باید با نگاه ویژه‌ای توجه شود تا این افراد بتوانند با انگیزه بیشتر به فعالیت خود ادامه دهند. انفعال وزارت فرهنگ و ارشاد در حمایت از نهاد خانواده  نماینده مردم شیراز در مجلس با بیان اینکه وزارت فرهنگ در زمینه تشویق جوانان به ازدواج برنامه‌ای نداشته، گفت: این وزارتخانه در حمایت از نهاد خانواده منفعل عمل کرده است.آقای جعفر قادری پس از گزارشی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در صحن مطرح کرد، اظهار داشت: انتظار داشتیم وزیر شاخص‌هایی را اعلام کند که نشان دهنده وضعیت فرهنگ باشد، اما متاسفانه کلی گویی صورت گرفت. نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حمایت از نهاد خانواده و تشویق جوانان به ازدواج متاسفانه منفعلانه عمل کرده و هیچ سیاست تشویقی نداشته است.وی با انتقاد از عملکرد وزارت فرهنگ در حوزه فضای مجازی اظهار کرد: چه کسی باید کاستی‌ها را پرکند و با توجه به امکاناتی که در فضای مجازی مهیا شده وزارت فرهنگ برای پر کردن خلاء‌های قانونی اقدامی نکرده است. آقای قادری ادامه داد: کانون‌های مساجد باید مورد حمایت قرار گیرند، زیرا می‌توانند جوانان را جذب کنند، اما دولت در این زمینه حمایتی انجام نمی‌دهد.این نماینده مردم در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی افزود: وضعیت نسبی ما با توجه به اینکه ام القرای جهان اسلام هستیم بحث فیلم و سریال و کار‌های فرهنگی و هنری است، اما وزارت فرهنگ و ارشاد نتوانسته در این زمینه درآمدی داشته باشد.وی با انتقاد از عملکرد دولت در زمینه حمایت از رسانه‌های سالم، افزود: متاسفانه وزارت ارشاد از این رسانه‌ها حمایت نکرده است. آقای قادری در ادامه گفت: وزارت ارشاد برای بیمه خبرنگاران برنامه‌ای نداشته است در حالی که باید از این قشر حمایت می‌کرد، زیرا آن‌ها پاسداران حریم شفافیت هستند.نماینده مردم شیراز در مجلس همچنین خواستار رفع مشکلات کتابداران شد. وزارت فرهنگ برنامه مشخصی برای گسترش کتابخوانی ندارد نماینده مردم سنقر در مجلس با بیان اینکه برنامه وزارت فرهنگ در عرصه کتابخوانی مشخص نیست، اظهار کرد: عدم تولید محتوای مناسب در فضای مجازی بیانگر جاماندگی وزارت فرهنگ در ساماندهی این فضاست.آقای سید جواد حسینی کیا گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد دو رسالت مهم دارد که سیاست‌های این وزارتخانه در این دو عرصه به بازنگری نیاز دارد. نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر به اخلاق مداری در جامعه توجه چندانی نمی‌شود، افزود: عدم نظارت کافی بر تولید هنر و سینما، یکی از نقص‌های وزارت فرهنگ است، در حال حاضر نه تنها اخلاق مداری در فیلم‌های تولیدی رعایت نمی‌شود، بلکه با مهر تایید این وزارتخانه، فیلم‌هایی اجازه انتشار می‌یابند که کیفیت مناسبی ندارند.وی با بیان اینکه برنامه وزارت فرهنگ در عرصه کتابخوانی مشخص نیست، اظهار کرد: عدم تولید محتوای مناسب در فضای مجازی بیانگر جاماندگی وزارت فرهنگ در ساماندهی این فضاست که بهبود این وضعیت به کار ویژه نیازمند است. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیگیری برنامه‌های قرآنی به توجه بیشتری نیاز دارند، تکمیل پروژه‌های نیمه کاره حوزه فرهنگ به توجه بیشتری نیاز دارد.آقای حسینی کیا توجه ویژه به وضعیت کتابداران را خواستار شد و تاکید کرد: در صورت همت وزارت فرهنگ و تلاش وزیر، حوزه فرهنگ می‌تواند به جایگاه واقعی خود دست یابد. کشور نیازمند تحول بنیادین در امور فرهنگی است نماینده مردم نجف آباد در مجلس گفت: سیاست‌های فرهنگی در ۴۰ سال گذشته نتیجه مطلوبی را نداشته بنابراین باید تحول بنیادینی در امورات فرهنگی ایجاد شود.آقای سیدابوالفضل ابوترابی خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: آیا در این ۴۰ سال گذشته وضعیت موجود فرهنگی مطلوب بوده است یا خیر؟ مقام معظم رهبری در بیانیه ارسالی برای مجلس یازدهم بر دو موضوع مسائل فرهنگی و اقتصادی تاکید کردند و مسائل فرهنگی را اساس کشور در همه زمینه‌ها دانستند. وی ادامه داد: وضعیت موجود فرهنگی کشورمان مطلوب نیست پس اگر بخواهیم مانند گذشته یعنی ۴۰ سال پیش راه را ادامه دهیم در حقیقت ۴۰ سال آینده هم همین وضعیت فرهنگی را خواهیم داشت بنابراین باید مجلس و دولت دست به دست هم داده و طرحی نو در اندازند.نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید تحول بنیادین در امورات فرهنگی ایجاد شود، اظهار کرد: اگر طرح‌های پیاده شده تاکنون خوب بود، وضعیت فرهنگی به اینجا نمی‌رسید. مردم امروز از مسائل فرهنگی و اوقاف ناراضی هستند. آقای ابوترابی تاکید کرد: دستگاه‌های متعدد موازی در امور فرهنگی وجود دارند که پاسخگو هم نیستند و امروز هم نیاز به یک جراحی کامل دارند. مدیریت واحد فرهنگی لزوم امروز کشور است.وی تصریح کرد: براساس اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کانون‌های مساجد حتی توان پرداخت حقوق کارمندان خود را هم ندارند پس باید پرسید این کانون‌ها به چه درد این کشور می‌خورند؟ اگر کانون مساجد نمی‌توانند حقوق کارمندان خود را پرداخت کنند پس به چه کار می‌آیند؟ چرا باید یک دستگاه موازی ایجاد کنیم که فقط ۴۰۰ میلیارد تومان حقوق کارمندان آن را پرداخت کنیم. نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیان کرد: جامعه هدفی که باید از وزارت فرهنگ و ارشاد نتیجه بگیرد آن نتیجه مطلوب را دریافت نمی‌کند بنابراین شجاعانه اذعان کنید، تمرکزگرایی بلای جان مردم شده است، شما در تهران قرار است برای دور افتاده‌ترین نقطه کتابخانه یا مسجد بسازید، کلی کارمند و دستگاه در این جریانات نفوذ کرده و جلسه تشکیل می‌دهند تا شما بتوانید این کار را انجام دهید پس چرا برون سپاری نمی‌کنید؟ امروز کشور نیاز به تمرکززدایی دارد. ضرورت ساماندهی فضای از هم گسیخته فرهنگی نماینده مردم سبزوار در مجلس با بیان اینکه دستگاه‌های متولی فرهنگی در کشور متعدد و فراوان هستند، گفت: ساماندهی فضای از هم گسیخته فرهنگی و رفع تعارضات به وجود آمده از سوی وزارت ارشاد ضروری است.آقای علی اصغر عنابستانی افزود: متاسفانه انسجام فرهنگی در کشور وجود ندارد و دستگاه‌های متولی زیادی به مدیریت امر فرهنگ پرداخته اند، بنابراین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید نسبت به ساماندهی فضای از هم گسیخته فرهنگی بپردازد، زیرا مردم دچار تعارضات جدی فرهنگی هستند و این موضوع مشکلات جدی را ایجاد کرده است. نماینده مردم سبزوار در مجلس یازدهم افزود: آقای وزیر؛ در گزارش خود اعلام کرد که خبرنگاران از کمترین امنیت در حوزه مشاغل برخوردارند، بنابراین توجه به حق و حقوق و بیمه آن‌ها ضروری است. متاسفانه ساعت مطالعه و فرهنگ مطالعه نیز در کشور پیشرفت نکرده است که باید مورد توجه قرار گیرد.وی با تاکید بر گسترش کتابخانه‌ها تصریح کرد: در ۶ شهرستان حوزه انتخابیه سبزوار، تعداد کتابخانه‌ها بسیار اندک و در برخی از مناطق حتی یک کتابخانه هم وجود ندارد، در ارتباط با سینما‌ها نیز وزارت ارشاد باید علاوه بر کنترل و نظارت بر محتوا نسبت به گسترس سینما‌ها نیز اقدام کند. ما در تمام ۶ شهرستان حوزه انتخابیه تنها یک سینما داریم. آقای عنابستانی یادآور شد: سیاست مشخصی برای ساماندهی فضای مجازی وجود ندارد و بدون حمایت دقیق از پیام رسان‌های داخلی، کنترل و نظارت بر فضای مجازی گاهی رها و گاهی افراطی می‌شود.وی ادامه داد: وزارت ارشاد ۱۰ خرداد بیانیه‌ای صادر کرد درباره نحوه صدور فعالیت‌های هنری در فضای مجازی، مشخص کرد که هرگونه عرضه هنری در فضای مجازی برخط باید با مجوز وزارت ارشاد انجام شود. در حالی که براساس اصل ۴۴ قانون اساسی و اظهارات مقام معظم رهبری این اقدام از وظایف صداوسیما است، بنابراین وزارت ارشاد باید در تبیین وظایف خود تجدیدنظر کند. ضرورت جبران ضرر و زیان حاصل از شیوع کرونا به عرصه هنر  نماینده مردم بروجرد در مجلس خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: چرا زمانی که فیلم ۵ دقیقه‌ای علمک خستگی را از تن مقام معظم رهبری به در می‌کند، شما از جشنواره عمار حمایت نمی‌کنید.خانم فاطمه مقصودی افزود: چرا شما از جشنواره عمار حمایت نکرده و در این مراسم حضور پیدا نمی‌کنید؟ چرا از نیرو‌های مردمی و انقلابی حمایت نمی‌کنید؟ دلیل عدم حمایت شما از این جشنواره چیست؟ زمانی که فیلم ۵ دقیقه‌ای علمک خستگی را از تن رهبری به در می‌کند پس چرا از جشنواره عمار حمایت نکرده اید؟ وی ادامه داد: بیمه هنرمندان تبدیل به یک آرزویی شده که آن‌ها یکی یکی آن را به گور می‌برند. آیا واقعا شما به اصل هنر اعتقادی دارید؟ غبار بی مهری، چهره کتابخانه‌های عمومی را تکیده کرده چرا برنامه‌ای برای رونق این بخش ندارید. راهی که وزارت ارشاد در پیش گرفته به ترکستان می‌رود.نماینده مردم بروجرد در مجلس تاکید کرد: در این برهه بی برنامگی شایسته و بایسته آن است که گوشه چشمی به پرورش افکار و اندیشه نخبگان داشته باشیم که سال هاست شما را به نقد بسته اند. بی صبرانه در انتظار نشسته ایم تا ببینیم که چگونه ضرر و زیانی که شیوع کرونا به عرصه هنر وارد کرده را جبران می‌کنید و آیا بسته حمایتی شما از هنرمندان عملیاتی می‌شود؟ خانم مقصودی اظهار کرد: درباره همسان سازی حقوق کتابداران چه برنامه‌ای دارید؟ همچنین چه برنامه‌هایی برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام دارید. آیا این موضوع اسراف بیت المال نیست؟

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.