×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
گشایش نماد روبل-ریال گام مهمی در توسعه روابط اقتصادی ایران و روسیه است

به گزارش تجارت گردان به نقل از ایرنا، «علی صالح‌آبادی» در آیین گشایش نماد معاملاتی جفت ارز روبل ریال در بازار متشکل ارز ایران اظهار کرد: موضوع روابط اقتصادی کشورمان با کشورهای همسایه جزو اولویت‌های راهبردی دولت است.

وی افزود: پس از سفر رییس‌جمهور به روسیه و تفاهماتی که انجام شد و سفرهای همکاران ما در بانک مرکزی در دو هفته گذشته در نهایت تفاهمات خوب کارشناسی بین دو طرف ایرانی و روسی انجام شده است که به‌مرور زمان عملیاتی خواهد شد. 

صالح‌آبادی گفت: یکی از تفاهمات استفاده از ارزهای ملی بین دو کشور است که  صادرکنندگان می‌تواند روبل خود را با قیمت توافقی در بازار متشکل ارزی عرضه و دانشجویان و متقاضیان دیگر این ارز را تهیه کند. 

وی توضیح داد: چارچوب کار در نماد معاملاتی روبل- ریال همانند سایر نمادهای بازار متشکل به شکل رقابتی و بر مبنای عرضه و تقاضا خواهد بود.

رییس شورای پول و اعتبار در ادامه با تاکید بر تقویت عرضه ارز روبل در بازار، گفت: حجم معاملات و عمق بازار برای نماد روبل و ریال در آینده نزدیک افزایش می‌یابد و بازار سازها هم می‌توانند در بازار حضور داشته باشند.

صالح‌آبادی افزود: هم اکنون پنج هزار دانشجوی پزشکی در روسیه داریم که می‌توانند با گشایش نماید معاملاتی روبل ریال ارز موردنیاز خود را تامین کنند و علاوه بر آن کشورهای آسیای میانه هم که با روبل کار می‌کنند می‌توانند از این بازار استفاده کنند.

به گفته وی، روس‌هایی که در ایران مشغول به فعالیت هستند نیز می‌توانند جهت تامین نیاز ارزی خود از این بستر ایجاد شده بهره‌مند شوند.

برداشتن گام نخست در زمینه پیمان پولی دو جانبه ایران و روسیه

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه مطمئن هستم با گشایش نماد روبل ریال صادرات ما به روسیه افزایش می‌یابد، اضافه کرد: حجم واردات روسیه از کشورهای دیگر بالاست و با توجه به ظرفیت‌هایی که در کشور ما وجود دارد و بستری که فراهم شده باید سهم بازارمان را از روسیه بیشتر کنیم.

وی تاکید کرد: این اقدام گامی جدی در توسعه روابط اقتصادی دو کشور ایران و روسیه خواهد بود.

صالح‌آبادی اظهار داشت: در شرایط سیاسی دنیای کنونی ارزهای جهانروا همچون دلار ابزار سیاسی و عامل سلطه شده است. ارزهای محلی و پیمان های پولی دو و چند جانبه  وسیله و راه حل مناسبی برای خنثی کردن ابزار سلطه و سیاسی ارزهای جهانروا خواهد بود و در همین راستا امروز شاهد برداشتن گام نخست و بسیار مهم در زمینه پیمان پولی دو جانبه ایران و روسیه هستیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.