×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
گلایه مندی مردم از سرعت پایین و بی کیفیت اینترنت ثابت

 به گزارش تجارت گردان به نقل از خانه ملت، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری صبح امروز در نشست هم‌اندیشی نمایندگان برای اجرای سیاست‌های کلی نظام ضمن بیان اینکه این وزارتخانه در دوره قبل تنها به توسعه ارتباطات پرداخته و موضوعات فناوری و فضایی مورد غفلت واقع شده است، گفت: ما در این وزارتخانه بر روی ۴ محور توسعه دولت هوشمند، اقتصاد دیجیتال، شبکه ملی اطلاعات و بخش فضایی اقدامات ویژه‌ای را انجام داده‌ایم.

وی ادامه داد: بحث توجه به شبکه ملی اطلاعات دغدغه است و براین اساس از روز اول بر روی این موضوع برنامه‌ریزی ویژه ای انجام داده ایم. حدود ۱۰سال طول کشیده تا شبکه ملی اطلاعات دقیقا بررسی شود و اکنون سندی در این خصوص تدوین و تکالیف دستگاه‌ها در این حوزه مشخص شده است.

زارع‌پور با تأکید بر اینکه شبکه ملی اطلاعات دو بال اصلی دارد، اظهار کرد: شبکه پرسرعت و باکیفیت اولین بال آن است که باید مستقل و امن باشد تا در صورت قطع اینترنت با استفاده از سرویس‌های داخلی، مردم دچار مشکل نشوند. همچنین موضوع خدمات بال دوم شبکه ملی اطلاعات است که باید به سرعت نیازهای مردم در این حوزه پیگیری شود.

وزیر ارتباطات و فناوری ضمن تأکید بر اینکه ۷ کلان پروژه در این حوزه تعریف شده است، افزود: این ۷ کلان پروژه تبدیل به ۲۰۰ پروژه کوچک و بزرگ شده تا بتوانیم تمام محورها و برنامه‌ریزی‌های انجام شده را به ثمر برسانیم. پیش از این معاون سازمان فناوری ارتباطات مجری توسعه شبکه ملی اطلاعات بود اما اکنون شخصا این مسئولیت را برعهده گرفته‌ام.

وی تصریح کرد: این پروژه‌ها اکنون تبدیل به موافقتنامه‌ها با دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت ارتباطات شده است. همچنین شورای راهبردی راهبری در این وزارتخانه تشکیل و ما پیشرفت پروژه‌ها را در جلسات دوشنبه صبح‌‌ها مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم.

زارع‌پور با اشاره به اینکه با رعایت الزامات امنیتی و استقلال کارهای شبکه ملی اطلاعات در حال انجام است، گفت: پیش از روی کار آمدن دولت سیزدهم تنها ۲۰ درصد شبکه ملی اطلاعات پیشرفت داشت که طی ۱۰ ماه گذشته این رقم به ۴۷ درصد رسیده و براساس برنامه‌ریزی ها تا پایان سال این عدد به ۶۰ درصد خواهد رسید.

وزیر ارتباطات و فناوری تأکید کرد: طی این مدت دسترسی حدود ۱۷۰۰ روستا به اینترنت فراهم شده و تلاش داریم تا دسترسی اینترنت ۹۵ درصد روستاهای کل کشور را تا پایان سال برقرار کنیم. حدود ۴ هزار روستا نیز هنوز باقی مانده و براین اساس استان‌ها کمتر برخوردار در اولویت کار این وزارتخانه قرار دارند. 350 روستا که به اینترنت دسترسی پیدا کرده‌اند از توابع روستای سیستان و بلوچستان بوده‌اند.

وی بیان کرد: همچنین برای ساخت تجهیزات مورد نیاز به صورت بومی در داخل یک کنسرسیوم تشکیل شده و فعلاً تا زمانی که این موضوع به نتیجه برسد باید تجهیزات مورد نیاز را وارد کنیم.

زارع‌پور با بیان اینکه مردم نسبت به سرعت اینترنت و شبکه ارتباطات ثابت گلایه‌مند هستند، گفت: شبکه ارتباطات ثابت بسیار بی‌کیفیت است و طی ۱۲ سال گذشته در این حوزه سرمایه‌گذاری نشده، رتبه کشورمان طی ۱۰ سال اخیر در بحث اینترنت ثابت میان ۱۹۰ کشور دنیا در مقام ۱۴۰ قرار دارد و با توجه به اینکه میانگین اینترنت ثابت در دنیا ۶۰ است، اما در کشور ما این عدد تنها به ۱۰ می‌رسد.

وزیر ارتباطات و فناوری با تأکید بر اینکه تغییر شبکه ارتباطات ثابت بسیار سخت است و نیاز به راه‌اندازی یک نهضت فیبرکشی در کشور دارد، اظهار کرد: در گذشته بیشتر بر روی توسعه اینترنت موبایلی کار شده و اقدام خاصی برای توسعه سرعت اینترنت ثابت انجام نشده است البته ما باز هم برای افزایش سرعت اینترنت‌های موبایلی اقدامات بسیاری از جمله ارائه فرکانس‌های بالاتر به اپراتورها انجام داده‌ایم که تاکنون یکی  از شرکت ها از این اقدام استفاده کرده است و امیدواریم دیگر اپراتورها نیز این موضوع را مد نظر قرار دهند./

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.