×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
گوگل سال گذشته از انتشار ۱٫۲ میلیون اپ ناقض حریم خصوصی در پلی استور جلوگیری کرده است

گوگل با هدف امن‌تر کردن فضای پلی استور، در یک سال اخیر تغییرات محسوسی را در این فروشگاه آنلاین اپلیکیشن اعمال کرده است. اهالی مانتین‌ویو روز گذشته در بیانیه‌ای به شماری از این تغییرات اشاره کردند و توضیح دادند که چگونه از کاربران اندروید دربرابر اپلیکیشن‌های آلوده به بدافزار حفاظت می‌کنند.

براساس آنچه XDA Developers می‌نویسد، گوگل در سال گذشته قابلیت‌های جدیدی را با تمرکز بر حریم خصوصی به پلی استور اضافه کرده و ایمنی داده‌های SDK را بالا برده است. افزون‌بر این‌ها گوگل همچنان به بهبود سیستم‌های یادگیری ماشینی و روند بررسی اپلیکیشن ادامه می‌دهد.

گوگل در یک سال اخیر از انتشار ۱٫۲ میلیون اپلیکیشن ناقض حریم خصوصی کاربر در پلی استور جلوگیری کرده؛ اقدامات گوگل با هدف مقابله با توسعه‌دهندگان سودجو به مسدودسازی بیش از ۱۹۰٬۰۰۰ حساب کاربری توسعه‌دهنده در سال ۲۰۲۱ منجر شده است.

سال گذشته گوگل بخش جدیدی تحت عنوان ایمنی داده برای پلی استور معرفی کرد. این بخش توسعه‌دهندگان را ملزم به ارائه‌ی توضیحاتی درباره‌ی سیاست‌های اپلیکیشن‌هایشان در قبال امنیت و حریم خصوصی کاربر می‌کند. بخش امنیت داده، هفته‌ی گذشته در پلی استور آغاز به‌ کار کرد و توسعه‌دهندگان باید تا روز ۲۰ ژوئیه ۲۰۲۲ (۲۹ تیر ۱۴۰۱) توضیحات لازم را به صفحه‌ی اپلیکیشن اضافه کنند.

گوگل همچنین با توسعه‌دهندگان SDK همکاری کرده تا ایمنی اپلیکیشن‌ها بیش از پیش بالا برود، محدودیت‌هایی روی اشتراک‌گذاری داده‌ها اعمال شود و خطوط ارتباطی با توسعه‌دهندگان بهبود پیدا کند.

گوگل می‌گوید کیت‌های توسعه‌ی نرم‌افزار یا SDK مزایای زیادی برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن به‌ارمغان می‌آورند، اما گاهی اوقات اعتماد به ایمن بودن آن‌ها سخت است. ایمن‌سازی SDK اهمیت زیادی دارد، چون به گفته‌ی گوگل صدها هزار اپلیکیشن مشغول استفاده از SDKها هستند و در این بین میلیاردها نفر تحت تأثیر قرار می‌گیرند. گوگل خودش را به ایمن‌سازی هرچه بیشتر کیت‌های توسعه‌ی نرم‌افزار متعهد می‌داند.

گوگل می‌گوید بهترین راه برای اطمینان از ایمنی داده‌ها، محدودسازی دسترسی است. این شرکت برای عملی کردن هدفش سیستم‌های امنیتی جدیدی روی کار آورده و خط مشی جدیدی برای پلتفرمش تعریف کرده است تا دسترسی به APIهای حساس و داده‌های کاربران در ۹۸ درصد از اپلیکیشن‌هایی که برای اندروید ۱۱ و نسخه‌های بعدی ارائه می‌شوند، محدود شود.

گوگل همچنین در اقدامی که چندی پیش خبرساز شد گفت اپلیکیشن‌های متفرقه‌ی ضبط تماس را از دسترس خارج می‌کند.

مهندسین گوگل به تغییرات Advertising ID اشاره کرده‌اند. به گفته‌ی آن‌ها، جمع‌آوری آی‌دی تبلیغاتی (موسوم به AAID) و دیگر شناسه‌های دستگاه در اپلیکیشن‌هایی که به‌طور خاص برای کودکان طراحی شده‌اند ممنوع است. گوگل همچنین کاربران را قادر می‌سازد تا به‌سادگی آی‌دی تبلیغاتی خودشان را به‌طور کامل حذف کنند.

گوگل توجه ویژه‌ای به کاربران گوشی‌های پیکسل نیز نشان داده است. بخش امنیتی جدید گوشی‌های پیکسل با ارائه‌ی نگاهی جامع به وضعیت کلی دستگاه، به کاربران برای حفاظت از گوشی، اپلیکیشن‌ها، حساب کاربری گوگل و رمزهای عبور کمک می‌کند. به گفته‌ی گوگل دستگاه‌های پیکسل متکی‌بر مدل‌های جدید یادگیری ماشینی هستند تا عملکرد سیستم Google Play Protect برای پیدا کردن بدافزار تقویت شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.