×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
یران عملاً در حوزه دارویی و غذایی تحریم است/ موجودی کالا و تأمین آن در کشور بسیار خوب است/ کشور ما جزو آماده‌ترین و مهیاترین کشورها برای مقابله با کرونا است

تجارت گردان | یران عملاً در حوزه دارویی و غذایی تحریم است/ موجودی کالا و تأمین آن در کشور بسیار خوب است/ کشور ما جزو آماده‌ترین و مهیاترین کشورها برای مقابله با کرونا است

 به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از روابط‌عمومی شرکت بازرگانی دولتی ایران “یزدان سیف” در گفتگو با شبکه‌ی خبری “العالم” درباره زنجیره تامین غذایی کشور و تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم گفت: دوبخش مجزا و مرتبط با این موضوع وجود دارد ، یکی بخش تولید است که با توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه های وزارت جهاد کشاورزی ظرف چند سال اخیر تلاش شده که ضریب امنیت غذایی کشور در بسیاری از بخش ها افزایش پیدا کند و علی رغم اینکه به لحاظ بارندگی در منطقه خشکی از دنیا قرار گرفته ایم و تنش آبی که داریم ، عملا با اتکا به برنامه های بهره وری آب چه در حوزه سخت افزاری و چه در حوزه نرم افزاری تلاش کرده ایم راندمان میزان تولید کالاها در بخش کشاورزی و غذا را افزایش بدهیم .

معاون وزیر صمت درباره بخش تجارت غذا به خرید تضمینی محصولات کشاورزی و حمایت از کشاورزان اشاره کرد و گفت: چون بخش عمده ای از ریسک موجود در بخش تولید در بخش بازرگانی آن نهفته است و کشش تابع محصولات کشاورزی خیلی بالا نیست ، اگر بازارنتواند به تولیدات کشاورزان پاسخ مثبتی بدهد به زیان کشاورزان تمام می شود. بنابراین دولت جمهوری اسلامی ایران سیاست های تقویت بخش بازرگانی و تجارت در بخش حمایت از تولید و خرید تضمینی محصولات اساسی و پایه ای کشور نظیر جو ، گندم ، دانه های روغنی و چغندرقند را در دستور کار دارد و اینگونه بخش تجارت توانسته در کنار بخش تولید به عنوان دو بال مکمل بخش های مختلف را تکمیل و از بخش تولید حمایت کند . باید این نکته را متذکر شد که به واسطه اقلیم و مزیت های نسبی اقتصاد کشور بخشی از مواد غذایی کشور قابل تامین از داخل نیست و ما بر پایه واردات و تجارت خارجی تلاش می کنیم کالا و مایحتاج عمومی مردم را مطابق با اصولی ترین سیاست های کشور تامین کنیم و بحمدالله کشور ما توانسته با تعامل با دنیای خارج در سخت ترین شرایط تحریم همواره غذای مورد نیاز و زنجیره غذایی کشور، از یک زنجیره پایدار و مستمر و تسهیل شده برخوردار باشد .

وی درباره دلایل واردات کالاهای اساسی در حوزه مواد غذایی چنین توضیح داد که اقلیم خودمان یا توان تولید ظرفیت آن را کمتر دارد یا ظرفیت های موجودمان میزان کفایت مصرف مان را نمی دهد در لیست کالاهای اساسی مورد نیازمان نهاده های دامی را داریم که خوراک دام و طیور هستند و برای تامین مواد پروتئینی جمعیت ایران کالاهایی مثل گندم ، شکر و دانه های روغنی را داریم که از آن هم نهاده دامی و هم روغن خام برای مصرف خانوار استحصال می شود ، داروهای دامی را داریم و کالاهایی از این جنس به اسم کالاهای اساسی یاد می کنیم که کشور روی آن حساس است و همواره ما تلاش می کنیم زنجیره مطمئن و مداوم را برای تامین کالاها فراهم کنیم . اما درباره اینکه ما با چه کشورهایی مبادله داریم باید بگویم ما تقریبا دو سه تا استراتژی داریم استراتژی اول تلاش کنیم آنچه را که می توانیم از کشورهای همسایه و اطرافمان فراهم کنیم. یعنی مزیت های نسبی کشورهای همسایه را در راستای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران که به شدت مورد توجه نظام هست و از کشورهایی که رابطه سیاسی مطلوب داریم فراهم کنیم و آنچه که مزیت نسبی آنها قرار دارد به عنوان مزیت نسبی کشور خودمان قلمداد کنیم برخی از این کالاها به واسطه ظرفیت هایی که معمولا برخی کشورها دارند ما این کالاها را از آن کشورها وارد می کنیم.

معاون وزیر صنعت و معدن و تجارت ایران در ادامه گفت‌وگوی خود با ویژه برنامه «من طهران» شبکه العالم گفت: تحریم‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی و روی کار آمدن جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک دولت مستقل و غیر مرتبط با سیاست‌های مستکبرانه آمریکا، همواره با ایران عجین بوده است.

وی افزود: اگرچه تحریم‌ها برای کشور و مردم ایران با سختی‌هایی همراه بوده و مسئولان همواره سعی کردند این تحریم‌ها روی مردم تاثیر کمتری بگذارد، اما این تحریم‌ها ما را قوی‌تر کرده است.

سیف تصریح کرد: متاسفانه دولت فریبکار آمریکا تلاش کرده در افکار عمومی جهان اینگونه جلوه می دهد که تحریم‌ها مواد غذایی و دارویی را شامل نمی‌شود، ولی ما عملا در حوزه دارویی و غذایی تحریم هستیم؛ چراکه کانال‌های مالی کشور با تحریم مواجه است، بنایراین تامین غذا و داروی ما هم با دشواری مواجه است.

وی گفت: مسئولان آمریکایی و غربی پیشتر اعلام کرده بودند که تا پایان سال در ایران قحطی خواهد آمد و مردم را تشویق و ترغیب به تهیه کالاها در فروشگاه‌های کشور می‌کردند، اما اکنون دو سال از این ادعای آنها می‌گذرد و امروز می‌بینیم که زنجیره غذایی کشور حتی بهتر از هر زمان دیگری است.

معاون وزیر صنعت و معدن و تجارت ایران تاکید کرد که آمریکایی‌ها خیلی تلاش می کنند کشورمان را به بن بست بکشانند، ولی به گفته مقام معظم رهبری ما هیچ گاه در ایران بن بست نخواهیم داشت.

سیف در پاسخ به سوالی با این عنوان که آیا تحریم های بانکی و تحریمهای مربوط به کشتیرانی مشکل خاصی برای ایران در زمینه خرید ملزوماتش ایجاد کرده است یا خیر، بیان داششت: بدون شک دشمنان ما قصد ایجاد مشکلات را برای ما دارند و نمی توان گفت اقدامات آنها برای ما هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد. مشکلاتی که دشمن درباره مسائل بانکی ایجاد کرده بزرگترین حربه آنها برای ضربه زدن به زنجیره تامین غذایی کشور است. بنده به عنوان یکی از فعالان صنعت غذایی کشور اعلام می کنم آمریکا بر خلاف ادعاهایی که می کند، در پی ایجاد وقفه در زنجیره غذایی ایران است و با اخلال در شبکه بانکی کشور ما سعی می کنند به هدف خود برسند تا جریان تامین مواد غذایی در کشور کُند شود. یقیناً این مسائل مشکلاتی را برای مردم ایجاد می کند اما ما ایمان داریم خدا با ماست و تک تک مسئولین کشور تلاش می کنند این حیله و مکر دشمن را به خودش بازگردانند و حتماً این اتفاق رخ خواهد داد.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون اینکه برخی شبکه های خارجی گزارشاتی پخش می کنند که در آن مردم را به خرید بیشتر در این اوضاع تشویق می کنند و در تصاویر خود بازارها و فروشگاههای خالی از مواد غذایی را نشان می دهند. تحلیل شما در این باره چیست اظهارداشت: مردم ما میزان وفور کالا را در فراوانی اجناس در فروشگاه ها می بینند. ما نه نگرانی از خرید کالاهای اساسی توسط مردم داریم و نه نگرانی از موجودی کالا در کشور. به لطف خداوند موجودی کالا در کشور بسیار خوب است و هیچ مشکلی در تامین کالا نداریم. البته گزارشات پخش شده از شبکه‌های خارجی بیشتر ناظر به برخی کمبودها در بازار کالاهای بهداشتی و ماسک بود که به علت افزایش ناگهانی تقاضا در این بخش کمی طول کشید که بخش عرضه خود را با این میزان تقاضا تطبیق دهد. بحمدالله در حال حاضر به نظر می رسد با توجه به سه شیفته شدن فعالیت کارخانه های تولید مواد بهداشتی و افزایش تولید به تدریج عرضه و تقاضا در این بخش متعادل شده و مشکل رفع شود. در بخش مواد غذایی با توجه به سطح تولید بالا و نیز ذخائر مناسب در کشور، به هیچ وجه نگران افزایش میزان خرید مردم نیستیم. ضمن اینکه مردم کشور ما با کید و حیله دشمنان خود آشنا هستند و نگرانی از این بابت ندارند.

 وی بیان داشت ما امیدواریم به حکم ایمان و تعلیمات قرآنی از هیچ چیز نترسیم، ملت ایران از هیچ چیز نمی ترسند، کرونا مشکل ایران نیست مشکل کل کشورهاست من به شما عرض می کنم کشور ما جز آماده ترین کشور و مهیاترین برنامه ها برای مقابله با بحران را دارد همین امروز که من خدمت شما هستم ستاد ملی مقابله با کرونا در وزارتخانه های مختلف از جمله وزارتخانه صنعت معدن تجارت تشکیل شده چه در بخش تولید و چه در بخش تجارت و چه در بخش توزیع تلاش داریم همه امکانات فراهم کنیم تا به دست مردم برسد وی گفت در جریان هستین که مواد اولیه کارخانه ها ی بهداشتی به سرعت تامین شده و کارخانه ها سه شیفت مشغول به کار و تولید هستند در شبکه های مشخص توزیع و پخش میشود وزارت صنعت معدن وتجارت نظام بهداشتی کشوررا پشتبانی می کند همه ابزارهای تولید فراهم است در حوزه تجارت مجوزهای لازم برای تامین مواد بهداشتی در صورت ضرورت انجام شده همانطور که مستحضر هستید ما یکی از کشورهای صادر کننده مواد اولیه بهداشتی در دنیا هستیم ولی اگر یک روزی کمبودی در بعضی از اقلام داشته باشیم زمینه های لازم در حوزه تجارت فراهم شده من فکر میکنم با مدیریتی که دارد انجام میشه و مردم کمی نگرانی شان کمتر بشه و این ویروس مانند ویروسهای دیگر مثل انفلونزا بپذیرنند و دانشمندان هم بتوانند دارو یا واکسن ان را به‌زوذی کشف کنند من فکر میکنم به زودی به آرامش نسبی می‌رسیم .

 وی گفت: آمریکا از این ادعاها زیاد می کند و ادعای آمریکا متاسفانه بر پایه یک بنیاد دروغ شکل گرفته آمریکاییها تلاش می کنند زنجیره شبکه بهداشت غذا و دارو کشور به چالش بکشند ولی تا آنجایی که خداوند متعال کمک میکند و همه مسئولین سعی بر این دارنند که کمترین مشکلی برای مردم پیش بیاد انشاالله ما مشکلی نخواهیم داشت.

 سیف ادامه داد: چه در حوزه عقل و چه در حوزه شرع به ما توصیه شده با کسانی مراوده داشته باشید که بتوانید به انها اعتماد کنید آمریکاییها به‌خصوص در سالهای اخیر نشان دادند که قابل اعتماد نیستند و روی حرف شان نمی شود حساب کرد و آن‌هارا جدی گرفت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.