×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
یزدانی: لیگ به طور حتم در کشتی ملی تاثیرگذار است

در هر رویداد و مسابقه‌ای کافی است تا ورزشکاران جنگجو و با تعصب با حضورشان، حساسیت و رقابت را به اوج برسانند. کشتی از همان رشته‌های است که طی این سال‌ها قهرمانان و پهلوانان آن در میادین مختلف دل علاقمندان را بارها شاد کردند. اینجا صبحت از پلنگ جویبار است. «رضا یزدانی» دارنده ۲ مدال طلا و ۲ برنز پیکارهای کشتی آزاد قهرمانی جهان، که هر چند تجربه ۳ دوره حضور در بازی‌های المپیک را در کارنامه دارد اما حسرت مدال المپیک هنوز هم در دلش و هم در دل هواداران مانده است.

مبارزه‌های جانانه او را با حریفان قدرتمند همچون «ساجید ساجیداف» روسی دارنده طلای سال ۲۰۰۳ جهان و برنز المپیک ۲۰۰۴ آتن، «ماگومد کوروگلیف» دارنده مدال برنز جهان از قزاقستان، «زائوربک سوخیف» دارنده مدال برنز جهان از ازبکستان، «نوروز تمرزاف» آزادکار روسی‌الاصل جمهوری آذربایجان، «عبدالسلام گادیسف» روسی، «ماگومد موسائف»  قزقیزستانی، «ختاگ گازیموف» آزدکار مکار و روسی‌الاصل جمهوری آذربایجان و «جک وارنر» آمریکایی و همچنین مصدومیت ناجوانمردانه او در المپیک ۲۰۱۲ لندن و ناداوری در المپیک ۲۰۱۶ ریو در مبارزه با گازیموف را هیچکسی فراموش نمی‌کند.

او این مرتبه همراه با تیم کشتی آزاد استقلال قرار است به عنوان سرمربی در لیگ برتر کشتی آزاد حضور داشته باشد و هر چند قصد دارد به عنوان کشتی گیر نیز در لیگ پای به تشک کشتی بگذارد. تجربه‌ای که سال‌ها قبل در کنار تیم خونه به خونه بابل نیز داشته است.

آغاز لیگ برتر کشتی آزاد از روز نهم مهر ماه خواهد بود. تیم استقلال این روزها در سالن تازه تعمیر شده جهانبخت توفیق در مجموعه ورزشی شهید شیرودی تهران تمرین می‌کند. اما آنچه که این تیم را نسبت به سایر تیم‌ها متفاوت کرده نه به دلیل آزادکاران و کشتی‌گیران با انگیزه این تیم است بلکه حضور «رضا یزدانی» به عنوان سرمربی در کنار کادر فنی با تجربه این تیم است. محمود اسماعیل‌پور، هادی حبیبی، بهروز یاری، محمد طلایی و مهدی برائتی دیگر اعضا کادر فنی تیم استقلال را تشکیل می‌دهند که با کوله‌باری از تجربه و دانش قرار است این تیم را راهی لیگ برتر کنند.

این موضوع بهانه‌ای شد تا گفت و گویی را با پلنگ جویبار داشته باشیم.

آقا رضا در خصوص شروع تمرینات تیم استقلال توضیح دهید.

تیم ما با توجه به شرایطی که دارد در روزهای پایانی و قبل قرعه‌کشی در لیگ ورود پیدا کرد. برای حضور در لیگ محدودیت داشتیم اما سعی کردیم با همان زمان کم، یکسری کشتی‌گیران را در اختیار بگیریم و هر چه سریعتر اردو را برگزار کنیم. در اردوها هم پروتکل‌ها کاملا رعایت می‌شود چرا که در تمرینات سلامتی کادر و کشتی‌گیران برای ما اولویت دارد.

سعی می‌کنیم با نفراتی که داریم با بهترین آمادگی در لیگ برتر حضور پیدا کنیم.

برای قهرمانی تیم را بستید؟

نتیجه کشتی اصلا مشخص نیست و منطقی هم نیست که من پیش‌بینی کنم.  فقط اینکه سعی می‌کنیم با نفراتی که در اختیار داریم با بهترین آمادگی و شرایط در لیگ حضور پیدا کنیم و امیدوارم که اتفاقات خوبی را بتوانیم رقم بزنیم. تیم استقلال یک تیم محبوب و مردمی است و انتظارات از آن زیاد است و طرفداران خودش را دارد و امیدوارم ورودش در لیگ کشتی بتواند برای کشورمان آینده‌ساز باشد و سبب شود تیم‌ها و سایر باشگاه‌های محبوب نیز به این رشته ورود پیدا کنند تا ضمن جذب حامیان مالی و جلب تماشاگران، شور و هیجان را به کشتی بازگرداند.   

بعد از تعطیلی ۷ ماهه مسابقات، کشتی‌گیران برای حضور در میادین لحظه شماری می‌کردند. حال این اتفاق با آغاز لیگ خواهد افتاد؟

بله.  دوری جامعه کشتی به خاطر عوامل مختلف و ویروس کرونا بود که همه را خانه‌نشین کرده بود و همه اشتیاق زیادی برای حضور در میادین داشتند و ما سعی کردیم شرایط را در قالب اردو و با رعایت پروتکل‌ها برای کشتی‌گیران تیم فراهم کنیم تا  خطری را برایشان ایجاد نکند و قبل از اینکه وارد تیم شوند تست دادند و خدا را شکر چندین روز است که تمرینات را پشت‌سر می‌گذارند و روز به روز وضعیتشان هم بهتر می‌شود.

دومین تجربه مربیگری خودتان را لیگ پشت‌سر خواهید گذاشت. چه حسی دارید؟

بله. پیش از این در تیم خونه به خونه بابل نیز سرمربی بودم. کار سختی است و سخت‌تر از کشتی گرفتن است و شما آنجا فقط خودت هستی اما زمانی که سرمربی هستی با کل تیم درگیری و باید سرو کله بزنی و شرایطشان را در نظر بگیری و برنامه‌ریزی کنی. اما زمانی که کشتی می‌گرفتم تنها بودم و برای خودم برنامه‌ریزی می‌کردم.

کلا زمانی هم که کشتی می‌گرفتی، کشتی‌گیر کم حاشیه‌ای بودی.

ببینید نمی‌شود گفت کم حاشیه یا پرحاشیه. من همیشه کار خودم را در کشتی می‌کردم.  سعی کردم با آن عادت تمرینی خودم پیش بروم،  اما گاهی مشکلاتی به وجود می‌آمد آن هم سر چیزهای جزیی و فکر می‌کنم اتفاقاتی که افتاده هم برای من و هم کادر فنی به نوعی تجربه خواهد بود.

فکر می‌کنم که در آینده سرمربی خوبی باشید. نظر خودت در این رابطه چیست؟

توکل به خدا. من چند وقت پیش جای همین بچه‌ها نشسته بودم و تمام فکر و ذکرم این است که با شناختی که دارم محیط آرامی را فراهم کنم تا با آرامش تمرینات را دنبال کنند و دغدغه‌ای نداشته باشند تا در لیگ بتوانند خوب بدرخشند.

بعد از حضور شما به عنوان سرمربی تیم استقلال در لیگ برتر، این شائبه به وجود آمد که از کشتی خداحافظی کردید. این موضوع صحت دارد؟

من از کشتی خداحافظی نکردم. المپیک عقب افتاده و با توجه به این شرایط و متمرکز شدن لیگ مسوولیت سرمربیگری تیم استقلال را قبول کردم و هنوز هم تاریخ مشخصی را برای المپیک اعلام نکرده‌اند و اتحادیه جهانی نیز برنامه‌ای را نداده و برای همین مربیگری را دنبال می‌کنم و سعی می‌کنم تمریناتم را نیز در کنار تیم داشته باشم.

به احتمال زیاد مسابقات جهانی برگزار می‌شود. لیگ چقدر می‌تواند برای آماده‌سازی ملی‌پوشان موثر باشد؟

برگزاری لیگ اگر با شرایط پروتکل باشد برای حفظ آمادگی قهرمانان به نظر من لازم هست. به خاطر دارم چند سالی را که لیگ ضعیف شده بود در تیم ملی هم تاثیر گذاشته بود. باید سعی کنیم لیگ را با بهترین کیفیت و بهترین شکل و با حضور تیم‌های بزرگتر و قدرتمندتر، سطحش را بالاتر ببریم و این قطعا در کار ملی هم تاثیر خواهد گذاشت.

در حال حاضر بیشتر کشتی‌گیران شاخص در یک تیم دیگر هستند و توازن در بین تیم‌ها وجود ندارد. به این موضوع اعتراضی ندارید؟

امیدوارم که سال آینده شرایطی به وجود آید و قانونی که بگذارند که این توازن حفظ شود. با این وجود باید از سرمایه‌گذارانی که به کشتی ورود می‌کنند، استقبال کرد. البته تیم استقلال نیز خیلی دیر بسته شد و ۲ روز مانده به مراسم قرعه‌کشی ورود پیدا کرد.

برای حضور تیم استقلال در لیگ کشتی، «احمد سعادتمند» مدیرعامل باشگاه این پیشنهاد را مطرح کرد؟

مدیرعامل استقلال علاقمند به کشتی و چند رشته دیگر است که با حضور این تیم در لیگ برتر استارتش را زدند.  بقیه رشته‌ها را در جریان نیستم اما فکر می‌کنم که باشگاه استقلال در چند رشته ورزشی دیگر با قدرت ورود پیدا کند.

بعد از حاشیه‌های فراوان سرانجام کمیته انضباطی فدراسیون کشتی رای به حضور «عباس فروتن» و «نادر حاج‌آقانیا» در تیم استقلال داد.

یک حاشیه بود به خاطر یک سری شیطنت‌ها که سازمان لیگ و فدراسیون کشتی آنرا جمع کردند.

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.