×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
یک هفته با بورس کالا

به گزارش تجارت گردان به نقل از کالاخبر ،وزیر اقتصاد در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی گفت: یکی از مطالبات جدی فعالان اقتصادی که به بحث بازار نیز ارتباط پیدا می‌کند، اصل پیش بینی پذیری و عدم تغییر مکرر مقررات و آیین نامه‌های فعالیت های تولیدی است؛ این موضوع با همکاری مجلس و با بخشیدن نگاه بلند مدت در حوزه مصوبات و مقررات در حوزه شاخص‌های کلیدی صنایع بورسی، دور شدن از قیمت‌گذاری‌های غیرکارشناسی که موجب اُفت ارزشی صنایع بورسی می‌شود، در حال پیگیری است.

احسان خاندوزی گفت: محور دوم نقش صنعت مالی در تشکیل سرمایه ناخالص است؛ موفق شده‌ایم رشد سرمایه گذاری منفی ۵ درصد سال ۱۴۰۰ را به رشد سرمایه گذاری حدودا ۷ درصدی برسانیم. بر این اساس از سیاه چاله رشد منفی سرمایه گذاری خارج شدیم. اگر بناست رشد تولید صورت بگیرد نمیتوانیم بخش مالی را در اختیار سفته‌بازان قرار دهیم.

نمایشگاه صنعت مالی فرصتی برای توسعه سواد مالی است

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در آیین افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی اظهار کرد: نمایشگاه صنعت مالی فرصتی طلایی برای توسعه سواد مالی است

مجید عشقی گفت:در سازمان بورس مرکز افکارسنجی راه‌اندازی کرده‌ایم که سواد مالی مردم را بسنجیم که بتوانیم سواد مالی در سطوح مختلف (دانش آموزی، دانشجویی، مدیران و عموم مردم) را توسعه دهیم.

وی ادامه داد: در روزهای آینده، سه موافقت اصولی برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازنشستگی تکمیلی صادر خواهد شد که هم در جهت تامین آینده شاغلین و بازنشستگان است و هم منابع جدید و مستمر و پایدار برای بازار فراهم خواهد کرد.

توزیع رانت های کلان در اقتصاد با قیمت گذاری دستوری

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه)، گفت: در حوزه صنعت مالی کشور انتظار داریم همانند سایر کشورها از ظرفیت تخصصی برای تقویت بخش مالی و اقتصادی کشور استفاده کنیم. این در حالی است که در تحقق اهداف نیازمند بازنگری هستیم.

محمدرضا پورابراهیمی، افزود: ما اگر بخواهیم از بازار سرمایه برای پیشرفت کشور استفاده کنیم، باید قواعد آن را رعایت کنیم. ما با سیاست قیمت‌گذاری دستوری قواعد بازار سرمایه را بهم زدیم. فقط در قضیه قیمت‌گذاری دستوری تایر، ۷ هزار میلیارد تومان رانت توزیع شده است.

موافقت سازمان بورس با افزایش سرمایه بورس کالا

بورس کالای ایران با انتشار اطلاعیه ای در سامانه اطلاع رسانی ناشران کدال از صدور مجوز افزایش سرمایه حدود ۶۴ درصدی شرکت از ۸۳۰ میلیارد تومان به ۱۳۶۰ میلیارد تومان از محل سود انباشته و سایر اندوخته ها خبر داد.

براساس اطلاعیه مندرج در سامانه اطلاع رسانی ناشران کدال، مدیریت نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار با افزایش سرمایه شرکت بورس کالای ایران به میزان ۵۳۰ میلیارد تومان موافقت کرد تا سرمایه این شرکت با افزایش حدود ۶۴ درصدی از ۸۳۰ میلیارد تومان به ۱۳۶۰ میلیارد تومان افزایش یابد.

چالش‌های جدی صنایع با اعمال نظام قیمت‌گذاری دستوری

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره نظام قیمت‌گذاری دستوری گفت: اقتصاد دستوری بدان معناست که سازوکارهای بازار کارکردی ندارد و تنها با امر و نهی، سیاست‌ها پیش می‌رود، موضوعی که می‌تواند به عنوان یک عامل اثرگذار انگیزه کسب‌وکار و فعالیت تولیدی آحاد فعالان اقتصادی را کاهش دهد.

جعفر قادری، اضافه کرد: نمی‌توان در جایی که با افزایش تقاضا و کمبود عرضه مواجهه هستیم و قیمت‌ها مسیر افزایشی دارد، به صورت تحکمی و دستوری، قیمت‌ها را به صورت بلندمدت کنترل کنیم.سیاست گذار می‌تواند سیاست‌های حمایتی اعمال کند، اما دستکاری سازوکارهای تخصیص بهینه منابع بر مبنای علم اقتصاد، امکان‌پذیر نیست.

پیامد ناخوش نظام دستوری در اقتصاد ایران

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران گفت: سایه سنگین نظام دستوری در اقتصاد ایران طی سال های گذشته پیامدهای ناگواری همچون کاهش اشتغال، به خطر افتادن حیات صنایع، فرار سرمایه و سود بردن عده‌ای رانت‌باز را به همراه داشته است که امیدواریم دولت سیزدهم تلاشش را برای اصلاح این موضوع به کار گیرد.

علی نقیب به تبعات وجود قیمت‌گذاری دستوری در اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: متأسفانه نظام قیمت‌گذاری دستوری در سطح کلان و خُرد بر اقتصاد ایران سایه انداخته است. به طوری که دولت برای نان به عنوان قوت غالب مردم با ارایه یارانه، مانع از افزایش قیمت نان می‌شود، اما اعمال نظام قیمت‌گذاری دستوری برای کالاهای مصرفی بادوام همانند خودرو باعث می‌شود اقتصاد، کارآمدی خود را از دست بدهد.

سیاست‌های دستوری، عامل کاهشِ سود در صنعت شوینده

مدیرعامل گروه پاکسان گفت: با سیاست‌های دستوری در نرخ مصوب محصولات و عدم تناسب و همخوانی در افزایش نرخ‌ها همسو با هزینه های تولید، شاهد کاهش چشم‌گیر سودناخالص صنعت شوینده خواهیم بود.

شهریار محمدی‌راد با بیان اینکه صنعت شوینده به علت قیمت‌گذاری دستوری دولت، زیان سنگینی متحمل شده است، به دیگر چالش‌های قیمت‌گذاری دستوری اشاره کرد و گفت: انجمن شوینده طی ارتباط با سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان سعی در حل مشکل قیمت‌گذاری دستوری را داشته است. انجمن شوینده نیز در فرآیندهای توجیهی خود قیمت تمام مواد اولیه و فرمالیسیون را مورد محاسبه قرار می‌دهد و به این سازمان ارائه می‌کند. با وجود اینکه سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان متوجه بوده که محصولات با زیان و یا سودناویژه بسیار ناچیزی به‌فروش می‌رسد اما بنا بر شرایط دشوار اقتصادی سعی در حمایت بیشتر از مصرف‌کننده دارد.

استقبال از کارگاه آموزشی بورس کالا در نمایشگاه صنعت مالی

کارگاه آموزشی آشنایی با معاملات گواهی سپرده کالایی با محور معاملات گواهی سپرده شمش طلا در نمایشگاه صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه) برگزار شد و جواد فلاح، مدیر بازارهای مالی بورس کالای ایران به تشریح مزایا، فرآیندها و مکانیزم های این ابزار پرداخت.

مدیر بازارهای مالی بورس کالا گفت: شمش های عرضه شده در بازار فیزیکی بورس کالا دارای عیار ٩٩۶ تا ٩٩٩ است که از سوی تولیدکنندگانی شامل گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران، تهیه و تولید مواد معدنی ایران، پیشتازان کانی کاران غرب فرآوری و گروه صنعتی معدنی زرمهرمارلیک عرضه می شوند.

وی از جمله مزایای گواهی سپرده شمش طلا را امکان معامله طلا با حداقل سرمایه (به میزان ۰.۱ گرم) برای تمامی مشتریان بازار سرمایه عنوان کرد و گفت: سرمایه‏گذاری در گواهی سپرده طلا به عنوان دارایی پایه امن و سپر تورم، نگهداری دارایی پایه در خزانه بانک و ایجاد اطمینان برای مشتری، تضمین اصالت کالا (ارزیابی شمش طلا پیش از ورود به انبار، مسئولیت خزانه در مقابل کمیت و کیفیت شمش)، انجام معامله به صورت قطعی با تسویه نقدی در کوتاه‌ترین زمان ممکن، معافیت معاملات گواهی سپرده کالایی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و امکان متنوع سازی پرتفوی سرمایه گذاران از دیگر مزایای این ابزار به شمار می رود.

تازه واردان چگونه در بازار مشتقه سرمایه گذاری کنند؟

در روز ۱۸ خرداد ماه پنل بازار مشتقه در غرفه نخبگان بازارهای مالی پانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی در استقبال پرشور بازدیدکنندگان برگزار شد که مدیر بازار مشتقه و صندوق های کالایی بورس کالا با ارائه توضیحاتی در خصوص جزییات این معاملات، چند توصیه به سرمایه گذاران برای ورود به بازار مشتقه ارائه کرد.

رحمان آراسته گفت: بازارهای مشتقه که دارای اهرم معاملاتی هستند، ریسک و البته جذابیت بیشتری به نسبت سایر بازارها دارند و تجربه این ابزارهای مالی در دنیا به دهه ها قبل برمی گردد و بخش بزرگی از معاملات بورس های پیشرفته دنیا نیز به معاملات آتی و اختیار معامله اختصاص دارد.طبیعتا در بازار مشتقه، ریسک بیشتر، بازدهی بیشتری به همراه دارد اما موضوع مهم آن است که این ریسک باید مدیریت شود.

وی در توصیه به افرادی به تازگی قصد ورود سرمایه گذاری در بازارهای مشتقه سهام و کالا را دارند گفت: پس از کسب دانش، باید این معاملات جذاب را تجربه کرد اما توصیه این است که افراد ابتدا با سرمایه های کم وارد معاملات شوند و به مرور و پس از کسب تجربه لازم، حضور خود پررنگ تر کنند.

بورس کالا میزبان عرضه ۵۰۰ دستگاه کارا

بهمن موتور سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۵۰۰ دستگاه کارا تک کابین و دو کابین را راهی بورس کالا می کند.به این ترتیب ۲۵۰ دستگاه کارا تک کابین (سفید) به قیمت پایه ۴۰۷ میلیون تومان با پیش پرداخت ۵۰ درصدی و ۲۵۰ دستگاه کارا دو کابین (سفید) به قیمت پایه ۴۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و پیش پرداخت ۵۰ درصدی عرضه می شود.

عرضه ۱۴۰ دستگاه کامیون کشنده فاو

سیبا موتور نیز در روز سه شنبه هفته آینده ۲۳ خرداد ماه ۱۴۰ دستگاه کامیون کشنده فاو (FAW CA۴۱۸۰) را در تالار خودرو بورس کالا عرضه می کند. به این ترتیب تعداد ۱۴۰ دستگاه کامیون کشنده فاو به قیمت پایه ۳ میلیارد و ۴۸ میلیون تومان با پیش پرداهت ۳۰ درصدی عرضه می شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.