×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
۱۱ طرح پتروشیمی در منطقه ویژه پارسیان در حال اجرا است

به گزارش تجارت گردان به نقل از روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی پارسیان، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تأکید کرد: اگر اقدام‌های تخصصی در زمینه تأمین مالی در صنعت پتروشیمی انجام شود می‌توانیم از همه موانع حتی تحریم‌ها نیز عبور کرد.

مرتضی شاهمیرزایی در نخستین همایش سرمایه‌گذاری و تأمین مالی صنعت پتروشیمی با اشاره به اینکه این همایش برای عارضه‌یابی و آسیب‌شناسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تأمین مالی طرح‌های پتروشیمی برگزار شده است، اظهار کرد: این موضوعات باید به صورت جدی در نشست‌های تخصصی این همایش بررسی شود تا به نتایج مثبتی برای سرمایه‌گذاران این صنعت دست یابیم.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومان هدیه صنعت پتروشیمی به واحدهای پایین‌دستی در هفت ماه سال ۱۴۰۲ در قالب عرضه اعتباری محصولات بوده است، گفت: صنایع تکمیلی دچار عارضه نقدینگی و سرمایه در گردش بودند که با این اقدام ۳۵ هزار میلیارد تومان از عرضه اعتباری محصولات جذب شده است.

شاهمیرزایی با بیان اینکه از ۷.۲۰۰ هزار میلیارد تومان عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی در آبان‌ماه امسال، ۵.۲۰۰ هزار میلیارد تومان خریداری شده است، تصریح کرد: عرضه اعتباری انقلابی را در صنایع تکمیلی ایجاد کرد و واحدهای غیرفعال، فعال شدند که در نتیجه آن ۱.۳ میلیون تن تقاضای داخلی محصولات افزایش می‌یابد و صنعت پتروشیمی رونق اقتصادی را به صنایع گوناگون هدیه کرد.

رضا نکویی در نخستین همایش سرمایه‌گذاری و تأمین مالی صنعت پتروشیمی با تبریک هشتم دی‌ماه، سالروز صنعت پتروشیمی با اشاره به اینکه تحقق رشد ۸ درصدی اقتصادی مورد تأکید مقام معظم رهبری و رسیدن به اهداف توسعه‌ای صنعت پتروشیمی تا پایان برنامه هشتم توسعه نیازمند سالانه ۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است، اظهار کرد: این رقم بیانگر ظرفیت بالای این صنعت برای جذب منابع مالی داخلی و خارجی است.

وی با بیان اینکه این همایش همسو با بازطراحی ساختار تأمین مالی طرح‌های صنعت پتروشیمی برگزار می‌شود، افزود: طرح‌های صنعت پتروشیمی در دو سال گذشته با برگزاری ۴۰ کمیته بازنگری، بازبینی و طرح‌های جایگزین متناسب با نیاز کشور به سرمایه‌گذاران معرفی شد و بعضی طرح‌ها نیز از ادامه فعالیت انصراف دادند.

نکویی به ۷۰ مجتمع پتروشیمی فعال در کشور با ظرفیت نصب‌شده سالانه بیش از ۹۲ میلیون تن اشاره کرد و افزود: ظرفیت این صنعت بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده به ۱۴۱ میلیون تن در پایان برنامه هفتم توسعه و به ۱۹۹ میلیون تن تا پایان برنامه هشتم توسعه می‌رسد.

وی تصریح کرد: سعی شده است با توجه به گستردگی محصولات پتروشیمی به سمت تکمیل زنجیره ارزش حرکت کنیم.

به گفته مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی، ۲۰ طرح با سرمایه مورد نیاز ۷ میلیارد دلار با مجموع ظرفیت سالانه ۹ میلیون تن در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، ۲۲ طرح با سرمایه مورد نیاز ۲۲ میلیارد دلار با مجموع ظرفیت سالانه ۲۸ میلیون تن در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، ۱۴ طرح با سرمایه مورد نیاز ۱۱.۵ میلیارد دلار با مجموع ظرفیت سالانه بیش از ۱۳ میلیون تن در منطقه پارس ۲، ۱۱ طرح با سرمایه مورد نیاز بیش از ۱۱ میلیارد دلار با مجموع ظرفیت سالانه ۱۴ میلیون تن در منطقه پارسیان، سه طرح با سرمایه مورد نیاز ۴ میلیارد دلار با مجموع ظرفیت سالانه ۹ میلیون تن در منطقه چابهار و چهار طرح با سرمایه مورد نیاز ۵ میلیارد دلار با مجموع ظرفیت سالانه ۱۰ میلیون تن در منطقه قشم در حال اجراست.

پارسیان یک فرصت استثنایی برای استقرار صنایع پایین دستی پتروشیمی است

همچنین در این همایش سید علی اصغر علامه بیان داشت: منطقه ویژه پارسیان با استقرار در ۳۰ کیلومتری عسلویه و غربی ترین نقطه استان هرمزگان با مساحت ۱۰ هزار هکتار محیای جذب سرمایه گذاران است.

وی عنوان کرد: تا گنون ۱۱ طرح پتروشیمی و تکمیل این زنجیره در پارسیان مستقر شده اند و در مرحله ساخت قرار دارند.

علامه خاطرنشان کرد: وجود بندر منطقه ویژه با ظرفیت ۴۰ میلیون تن در آینده یک ظرفیت مناسب برای صادرات و واردات کالاهای مورد نیاز صنایع و کشور است. این بندر می تواند کشورهای آسیای میانه را به دنیا متصل کند. کشورهای روسیه و شمال ایران با بهره گیری از این ظرفیت جدید می توانند با سهولت بیشتری کالاهای خود را صادر کنند.

وی با بیان اینکه خوراک مورد نیاز صنایع پتروشیمی در منطقه ویژه پارسیان فراهم است، افزود: با موافقت وزیر نفت و همکاری خوب صنایع ملی پتروشیمی ایران بسترهای سرمایه گذاری در حوزه پتروشیمی فراهم شده است. در سفر دوم رییس محترم جمهور به استان هرمزگان پارک متانول و یک طرح جدید پتروشیمی کلنگ زنی خواهد شد.

لازم به ذکر است؛ در این همایش دکتر علامه با دکتر علی عسکری مدیر هلدینگ خلیج فارس در خصوص آغاز عملیات اجرایی پارک متانول در دور دوم سفر رئیس محترم جمهور و هیات دولت به هرمزگان گفتگو کردند. پارک متانول در سایت شمالی منطقه ویژه اقتصادی پارسیان به عنوان مهمترین پارک صنایع زیر مجموعه پتروشیمی در هرمزگان احداث می شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.