×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
۱۷ هزار فوتی در حوادث ترافیکی/ ۱۹.۶ درصد عابران پیاده بوده اند

به گزارش تجارت گردان به نقل از مهر، سردار سید تیمور حسینی، در نشست خبری با بیان اینکه تعداد افراد دارای گواهینامه در کشور ۳.۲ درصد افزایش داشته است، افزود: ترددهای جاده‌ای ما نیز ۵.۱ درصد و ترددهای شهری ۶.۲ افزایش داشته است.

وی ادامه داد: در ۱۰ ماه ۱۴۰۲ شاهد ۵۳۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تردد در سطح کشور بودیم که نسبت به سال قبل ۶.۶ درصد افزایش پیدا کرد است.

وی با اشاره به اینکه ۱۷ هراز و ۱۷۷ نفر در تصادفات رانندگی در سال ۱۴۰۲ جان خود را از دست دادند، گفت: ۴.۹ درصد افزایش جانباختگان داشتیم.

سردار حسینی افزود: عدم توجه به جلو، عدم رعایت حق تقدیم و عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه ۳ عامل اصلی تصادفات است که ۶۰ درصد از وقوع تصادفات را به خودش اختصاص داده است.

وی درباره تفکیک جانباختگان نیز گفت: ۲۲.۹ درصد فوتی‌ها راننده، ۲۲.۷ درصد موتورسوار، ۲۴ درصد سرنشین و ۱۹.۶ درصد هم عابران پیاده بودند.

رئیس پلیس راهور فراجا گفت: ۲۶ درصد از کل تصادفات نیز به واژگونی منجر شده و ۶۰ درصد از تصادفات هم در حریم ۳۰ کیلومتری شهرها رخ داده است.

وی با بیان اینکه ۵۱ درصد جان‌باختگان به دلیل شدت جراحات در صحنه تصادف جان باخته‌اند، گفت: شش درصد در حین انتقال و ۴۳ درصد هم در مراکز درمانی فوت شدند. این آمار نشان می‌دهد که ما باید باید دو موضوع را در اولویت قرار دهیم، اول کنترل و مدیریت سرعت و دوم تجهیز مراکز درمانی و بیمارستان‌ها که حتماً باید مورد توجه قرار گیرد.

سردار حسینی همچنین از صدور ۱۵۷ میلیون جریمه برای انواع تخلفات در سال جاری خبر داد و گفت: میزان جریمه‌ها افزایش ۲۸ درصدی داشته اما اگر بخواهیم آن را در مقایسه با ترددها حساب کنیم، تنها دو درصد از ترددها مشمول جریمه شده است.

رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به اینکه ۳۳.۵ درصد از کل تخلفات اعمال شده گفت: حدود ۵۰ میلیون جریمه مربوط به سرعت غیرمجاز بوده است.

وی گفت: در طول سال جاری یک میلیون و ۲۵۶ هزار و ۱۳۱ دستگاه خودروی نوشماره به شبکه حمل و نقلی کشور وارد شده است که نسبت به سال گذشته ۲ درصد کاهش داشته است و نقل و انتقال خودروها در مراکز تعویض پلاک حدود ۵ میلیون بوده است.

سردار حسینی گفت: در سال جاری یک میلیون و ۵۳۳ هزار و ۲۱ جلد انواع گواهینامه جدیدالصدور صادر شده است و در مجموع ۲ میلیون ۱۵۴ هزار و ۳۲۳ جلد گواهینامه صادر شده است که نسبت به سال گذشته ۵ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: در طول سال گذشته ۲ میلیون و ۱۸۴ هزار فقره تخلف حادثه‌ساز ثبت شده است و در ۳ مرحله اگر راننده‌ای مرتکب چنین تخلفاتی شود و نمره منفی بگیرد بعد از بار سوم گواهینامه باطل می‌شود.

رئیس پلیس راهور فراجا ادامه داد؛ امسال ۲۹ هزار و ۵۱۳ فقره گواهینامه به مرز ابطال رسیده است که از این تعداد ۲ هزار و ۹۴۳ فقره ضبط و به الباقی هشدار داده شده است.

وی بیان کرد: در طول سال جاری برای ۲۸۶ هزار و ۵۸۵ دستگاه خودرو به دلیل خلافی بیش از یک میلیون تومان شکایت ثبت شده است و به مالک خودرو هم اطلاع‌رسانی شده است. همچنین بالغ بر ۲ میلیون ک ۹۰۰ هزار پیامک تخلف و ۵۰ میلیون و ۷۶۴ هزار پیامک اولیه ارسال شده است.

رئیس پلیس راهور فراجا گفت: بیشترین خلافی مربوط به یک دستگاه خودرو با ۶۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است که این خودرو توقیف شده است.

وی افزود: ۷۵ هزار و ۸۸۴ دستگاه خودرو و ۳۶۸ هزار موتورسیکلت در پارکینگ‌ها وجود دارند که این دستگاه‌ها همان وسایل نقلیه رسوبی است که عمدتاً پرونده قضائی مفتوح دارند و برخی دیگر تصادفات جرحی و فوتی داشتند و تعیین تکلیف نشدند.

سردار حسینی گفت: تهران، مازندران و البرز بیشتر تردد را در سال گذشته داشتند و فارس، کرمان و خراسان رضوی بیشترین فراوانی تصادفات را داشته‌اند و خراسان رضوی، تهران و چهار محال و بختیاری بیشترین افزایش تصادفات را داشته‌اند.

رئیس پلیس راهور با بیان اینکه تصادفاتی که بیش از ۳ جان باخته داشته باشند تصادفات مهمه هستند، گفت: ۱۹۴ فقره تصادف مهم در سال ۱۴۰۲ باعث شد ۸۷۱ نفر از هموطنان جان خود را از دست بدهند.

وی گفت: پراید، ساینا و پژو بیشترین فوتی تصادفات را داشته‌اند و پراید، ساینا و سمند بیشترین تخلفات رانندگی را مرتکب شده‌اند.

سردار حسینی بیان داشت: ۲ میلیون و ۱۲۶ هزار و ۹۲۶ فقره انواع تصادفات در کشور در سال ۱۴۰۲ رخ داد که شدیدترین تصادف در تیرماه در استان کهگیلویه و بویراحمد بود که ۶ نفر فوت کردند و ۲۲ نفر مصدوم شدند.

رئیس پلیس راهور با اشاره به اینکه از پنجشنبه ۲۴ اسفندماه طرح نوروزی پلیس راهور آغاز شده گفت: بیش از ۸۷ هزار نفر از دستگاه‌های مختلف در این طرح در آماده‌باش کامل هستند.

وی ادامه داد: در دو روز گذشته ۷۴ نفر از هموطنان در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند و هزار و ۷۱۷ نفر مجروح شدند.

رئیس پلیس راهور فراجا در پایان گفت: همچنین در همین دو روز گذشته شاهد ۳ فقره تصادف مهم و شدید بودیم، اولین مورد در استان فارس بود که ۳ نفر فوت کردند و مورد بعدی محور خرمشهر به اهواز بود که باعث شد ۵ نفر جان خود را از دست بدهند و مورد بعدی هرمزگان بود که ۴ نفر از اعضای یک خانواده در این تصادفات جان باختند.

وی گفت: به تمامی همکاران پایس راهور ابلاغ شده است که در طول طرح نوروزی هیچ خودرویی به خاطر داشتن خلافی به پارکینگ منتقل نشود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.