×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
۱ میلیارد متر مکعب به ظرفیت استحصال آب دریا اضافه می‌شود

عیسی بزرگ زاده مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان منابع آب و تلفیق بودجه شرکت مدیریت منابع آب  و سخنگوی صنعت آب در خصوص نقشه راه وزارت نیرو برای استفاده از منابع آب دریا گفت: ۵ ابرپروژه با برآورد سرمایه گذاری اولیه بیش از ۸ میلیارد دلار تعریف شده است.

او ادامه داد: پروژه دالان شرقی برای استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی، دو خط برای یزد و کرمان که یکی از آن‌ها ۹۶ درصد پیشرفت داشته  و خط یک در حال بهره برداری است. پروژه خط اصفهان و پروژه فارس را هم داریم که همگی پیشرفت کار داشته اند.

بزرگ زاده می‌گوید: با اجرای این پروژه‌ها رشد قابل توجهی در زمینه استفاده ما از منابع آب دریا رقم خواهد خورد. هر کدام از این خط‌ها حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب ظرفیت خواهند داشت و تنها با این پنج پروژه ۱ میلیارد مترمکعب به ظرفیت ما در استفاده از منابع آب دریا اضافه خواهد شد. این موارد تنها برای بخش درون سرزمینی است و ما برای ساحل هم برنامه‌هایی داریم.

بزرگ زاده در خصوص زمان بهره برداری از این طرح‌ها گفت: بخش زیادی از این پروژه‌ها باید تا پایان دولت سیزدهم به سرانجام برسد. به عنوان مثال سیستان و بلوچستان هدف‌گذاری شده و تا انتهای سال بعد به زاهدان برسیم، اما خراسان بیشتر طول خواهد کشید.

او در پاسخ به اینکه آب استحصال شده به چه بخش‌هایی تخصیص داده خواهد شد گفت: اصل مصرف برای صنعت است، اما برای شرب شهر‌های در مسیر هم جوابگو خواهد بود. در سیستان و بلوچستان ۵۰ میلیون مترمکعب در سال به نوار ساحلی برای چابهار تحویل خواهیم داد. ۳۰ میلیون مترمکعب به شهر‌های مسیر تا زاهدان خواهیم دادیم و برای خود زاهدان و سیستان هم ۱۰۰ میلیون مترمکعب در نظر گرفته شده که امیدوارم آب شرب این مناطق تأمین شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.