×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
۱.۵ میلیون هکتار طرح آبخیزداری در کشور اجرا می‌شود

به گزارش ایرنا، پرویز گرشاسبی روز سه‌شنبه در حاشیه بهره‌برداری از ۳۲ طرح آبخیزداری استان ایلام اظهار داشت: تاکنون ۳۰ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار در کشور طرح آبخیزداری انجام شده و امسال نیز قرار است این طرح در سطح یک و نیم میلیون هکتار تداوم داشته باشد.

وی با اشاره به کارکردهای آبخیزداری افزود: حوزه آبخیز کارکردهای متنوعی دارد که کاهش فرسایش خاک، کنترل سیل، تغذیه سفره‌های زیرزمینی، افزایش بیومس مرتعی و چوبی و ترسیب کربن و میکرو اقلیم از جمله آن‌هاست.

وی یادآور شد: به طور متوسط ارزش اقتصادی عملیات آبخیزداری در کشور ۴.۷ است یعنی به ازای هر یک میلیون تومان هزینه، ۴.۷ میلیون تومان سالانه درآمد ایجاد می‌شود.

و ی تاکید کرد: بنابراین در یک سرزمین گرم و خشک که آب بهای بالایی دارد بهترین کار اجرای طرح‌های آبخیزداری و تغذیه سفره‌های زیرزمینی است.

گرشاسبی گفت: در کشور ۱۴۰ میلیارد مترمکعب ذخایر راهبردی آب زیرزمینی استفاده شده است که اکنون نیاز است با اجرای طرح‌های آبخیزداری تقویت شوند.

وی اضافه کرد: اگر ۴.۵ میلیون هکتار طرح‌های آبخیزداری را توسعه دهیم پنج میلیارد مترمکعب به ذخایر آب زیرزمینی اضافه و به طور متوسط در هر هکتار هزار مترمکعب آب به ذخایر سفره‌های زیرزمینی اضافه می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی ایلام نیز گفت: از محل صندوق توسعه ملی ۳۰ میلیارد تومان برای کنترل سیل در شهر ایلام اختصاص یافته است.

رضا احمدی اظهار داشت: با کمک این اعتبار ۱۳ هزار هکتار عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در قالب ۳۲ پروژه و بیش از ۵۰ هزار مترمکعب و همچنین ۷۰۰ پروژه خشکه‌چینی انجام گرفت.

وی ادامه داد: همچنین چهار هزار و ۱۰۰ هکتار کار بیولوژیکی نیز در اراضی بالا دست شهر ایلام انجام شد.

وی اضافه کرد: این طرح‌ها ظرف مدت چهار ماه با یک کار بسیجی و جهادی به اتمام رسید و اگر بارش‌های پاییزی رخ دهد دیگر نگران سیلاب در شهر نخواهیم بود.

احمدی گفت: در کل کشور زراعت چوب قرار است در سطح  ۳۰ هزار هکتار انجام گیرد که سهم استان ایلام شش هزار هکتار است.

وی یادآور شد: تولید نهال برای زراعت چوب در نهالستان‌های استان به میزان چهار میلیون اصله انجام گرفته و دو میلیون در دست تولید است.

وی ابراز امیدواری کرد: با اجرای این طرح اقتصادی درآمدی برای مردم استان ایجاد شود.

 به گزارش ایرنا، رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری صبح امروز به منظور بهره‌برداری از ۳۲ طرح آبخیزداری وارد ایلام شد.

دیدار با امام جمعه ایلام، استاندار و بازدید از چند پروژه در شهر ایلام و شهرستان‌های ایوان و مهران از دیگر برنامه های رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور است.

استان ایلام دارای یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار جنگل و مرتع است.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.