×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
۲۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی اختصاص یافت

تجارت گردان | ۲۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی اختصاص یافت

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، کامبیز عباسی در رابطه با برنامه‌های این مرکز در سال جهش تولید، اظهار کرد: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری در نامگذاری سال جاری به سال جهش تولید، مرکز مکانیزاسیون کشاورزی نسبت به تبیین و جهت گیری برنامه‌های خود اقدام کرد.

وی افزود: با هماهنگی با بانک کشاورزی و حوزه‌های برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی، امسال مبلغ ۲۵۰۰ میلیارد تومان به خط اعتباری شماره ۸ مکانیزاسیون کشاورزی برای تجهیز و نوسازی ناوگان مکانیزاسیون اختصاص یافت.

عباسی در رابطه با برنامه‌های مرکز مکانیزاسیون، خاطرنشان کرد: در بخش مکانیزاسیون و با تاکید وزیر جهاد کشاورزی برای تمامی زیر بخش‌ها اعم از مکانیزاسیون زراعت، باغبانی، دام و طیور، شیلات، گیاهان دارویی، جنگل و مرتع و گلخانه‌ها برنامه و هدف گذاری انجام شده است.

وی افزود: با راه اندازی خط اعتباری شماره ۸ مکانیزاسیون، استان‌های کشور در هر یک از این زیربخش‌ها با توجه به اهداف پروژه تجهیز و نوسازی ناوگان ماشینی، تسهیلات دریافت خواهند کرد.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی اظهار امیدواری کرد: این مبلغ را تا پایان سال به صورت کامل و قطعی جذب کنیم و اگر استان‌ها نیازشان بیش از این مبلغ باشد، مبالغ به حساب آن‌ها واریز خواهد شد.

وی افزود: در دو سال گذشته نوساناتی را در بازار ماشین‌آلات کشاورزی داشتیم که قیمت ادوات کشاورزی افزایش نسبی داشت و از این رو در این اعتبار تمام افزایش قیمت‌ها و نوسانات را لحاظ کردیم و امیدواریم که حوزه صنعت بتواند با ما همراهی بیشتری را در تامین و رفع نیاز‌های ماشینی و ثبات قیمت ماشین‌های مورد عرضه داشته باشد.

عباسی با اشاره به این نکته که عمده خرید کشاورزان به صورت تسهیلات بوده و زمان بیشتری برای تکمیل پرونده تسهیلاتی و اقدام به خرید ماشین‌آلات نیاز دارند، خاطرنشان کرد: از این رو ثبات قیمتی برای ما بسیار حائز اهمیت است و خواهش ما از بخش صنعت این است که حمایت‌های بیشتری از کشاورزان به عمل آورند تا این صنعت هم در تامین مواد اولیه و هم در تعیین قیمت دچار مشکل نشود و بتواند ثبات قیمتی کاملی را در طول سال داشته باشد.

وی افزود: درآمد کشاورزان سالانه تعیین می‌شود و این افراد مبتنی بر درآمد‌های خود اقدام به خرید ماشین‌آلات می‌کنند که ۳۵ درصد از افزایش تولید محصولات کشاورزی هم ثمره استفاده از ماشین‌آلات است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی عنوان کرد: در حوزه مکانیزاسیون برنج از یک افزایش و جهش تاریخی برخوردار بوده‌ایم که دلیل آن وجود نشاکار‌های برنج و کمباین‌های برداشت است و خوشبختانه توانستیم میزان استفاده از این ماشین‌آلات را از ۱۰ تا ۱۵ درصد به ۸۰ درصد در سال ۹۸ برسانیم.

وی افزود: حضور نشاکار باعث می‌شود در اراضی شالیزاری به شدت بیماری ویروسی مانند کرونا متوقف شود؛ به این خاطر که در صورت عدم وجود افراد شالیکار در کنار هم در اراضی، جلوی شیوع این بیماری گرفته می‌شود و تنها یک نفر اپراتور ماشین آلات را در مزرعه هدایت می‌کند.

عباسی در رابطه با مکانیزاسیون گندم، اذعان کرد: در حوزه محصول اساسی مانند گندم در حال حاضر به طور متوسط ۷۰ درصد کشت به صورت مکانیزه است و امیدواریم بتوانیم تا پایان سال ۹۹ به محدوده ۹۰ درصد برسانیم.

وی افزود: در حوزه محصولات ردیفی مانند ذرت و چغندرقند هم در حوزه کاشت با مشکل مواجه نیستیم و در بخش برداشت نیازمند فناوری‌های نوین به خصوص در زمینه محصول پنبه هستیم.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی ادامه داد: در حوزه مکانیزاسیون شیلات کماکان به دنبال ارتقاء بهره‌وری سیستم تصفیه هرچه مناسب‌تر منابع آبی و توسعه و به کارگیری سیستم هواده هستیم.

وی افزود: در حوزه مکانیزاسیون دام و طیور هم کماکان در صدد توسعه تکنیک‌های نوین شیردهی هستیم.

عباسی عنوان کرد: در حوزه گلخانه‌ها هم سیستم‌های کنترل گلخانه ها، تنظیم دما، رطوبت و آبیاری در گلخانه‌ها را در دستور کار قرار دادیم.

وی با اشاره به این که در گیاهان دارویی هم با محوریت زعفران کماکان در حال برنامه‌ریزی و توسعه این بخش هستیم، افزود: در مکانیزاسیون کاشت زعفران موفق بودیم و در حوزه برداشت هم چندین دستگاه را در کشور تولید و بومی‌سازی کردیم که در حال تکثیر است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی تاکید کرد: با استمرار خطوط اعتباری مکانیزاسیون بخش عمده‌ای از نیاز‌های کشاورزان برطرف شده است، اما حوزه صنعت از بخش کشاورزی جا مانده و باید ماشین‌های مورد نیاز بخش کشاورزی را تامین کند و کشاورزان نباید در نوبت دریافت تراکتور و کمباین بمانند.

وی افزود: بانک کشاورزی همراهی خوبی را با ما داشت و به لحاظ منابع مالی و سرمایه‌گذاری وضعیت مناسبی داریم، اما در حوزه صنعت و در تأمین ماشین برای نیاز‌های بخش کشاورزی مشکلاتی در تامین مواد اولیه و عدم ثبات قیمت را داریم و ما خواهشمندیم با ارتقای جایگاه ماشین‌آلات کشاورزی در صنعت این مشکلات را برطرف سازند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.