×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
۲۵ کشتی در حال تخلیه ۵۸۹ هزار تن کالای اساسی در بنادر هستند

تجارت گردان | ۲۵ کشتی در حال تخلیه ۵۸۹ هزار تن کالای اساسی در بنادر هستند

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، «محمد راستاد» روز یکشنبه در نشست خبری که در محل سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد، افزود: در پی گشترش  ویروس کرونا در جهان و کاهش تجارت جهانی، حمل‌و نقل دریایی نیز افت قابل ملاحضه‌ای داشت تا جایی که پیش‌بینی می‌شود حجم جابجایی کالا از طریق بنادر که در سال ۲۰۱۹ حدود ۱۱ میلیارد تن بوده است ۶۰۰ میلیون تن کاهش یابد.

وی اشاره کرد: سفارش ساخت کشتی در چهار ماهه نخست سال میلادی تنها ۱۰۰ فروند شامل انواع کشتی تجاری و باری بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از ۷۰ درصد کاهش داشته است.

مدیرعامل سازمان بنادر گفت: با این حال با تمهیداتی که در بنادر تجاری و همزمان با شیووع کرونا «۳۰ بهمن ۱۳۹۸»داشتیم یک روز هم عملیات تخلیه و بارگیری متوقف نشد و توانستیم بالغ بر ۱۴ میلیون تن عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر کشور داشته باشم.

به گفته راستاد با وجود تلاش‌های هر روزه، عملیات تخلیه و بارگیری به نسبت مدت مشابه سال گذشته ۳۸ درصد کاهش داشته که امیدواریم با عادی شدن شرایط تجارت جهانی در جهان و منطقه، حجم تخلیه و بارگیری در بنادر کشور افزایش یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد که سال گذشته و با وجود افزایش تحریم‌ها، عملیات تخلیه و بارگیری هفت درصد افزایش داشت اما امسال در بخش تخلیه و بارگیری کانتینری ۳۵ درصد کاهش ثبت شده است.

به گفته راستاد شیووع کرونا بیشترین تاثیر را در بخش جابجایی مسافران دریایی داشته تا جایی که گردشگری دریایی امسال با کاهش ۹۷ درصدی مواجه بوده است.

راستاد با اعلام وضعیت کالاهای اساسی موجود در بنادر کشور، گفت: اکنون چهار میلیون و ۱۵۴ هزار و ۱۷۷ تن کالای اساسی در بنادر کشور موجود است که بالغ بر سه میلیون تن آن در بندر امام خمینی و بقیه در سایر بنادر کشور است.

وی توضیح داد: بیشترین میزان کالای اساسی«ذرت» به میزان ۲.۴ میلیون تن است و بعد از آن گندم، جو، سویا، برنج، شکر، روغن خام و دانه‌های روغنی با وزن حدود چهار میلیون تن است.

راستاد اضافه کرد: سه هزار تن کالای اساسی در بندر امام درحال خروج و ۴۵۰ هزار تن در مرحله انجام تشریفات گمرکی است و ۳۰۰ هزار تن کالای اساسی در مرحله کارشناسی و ارزیابی برای ترخیص قرار دارد.

راستاد همچنین از حمله سایبری از خارج از کشور به اپراتورهای بندر شهید رجایی خبر داد و گفت: البته این حمله باعث توقف عملیات تخلیه و بارگیری نشده است و صدور بیجک خروجی در اثر این حمله دچار اختلال شد که به سرعت مدیریت شد و توقف کشتی به این علت نداشتیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره کاهش درآمدهای سازمان بنادر به دلیل کاهش تجارت دریایی در بنادر کشور، گفت: اگر وضعیت تخلیه و بارگیری به همین ترتیب بماند با کاهش درآمد مواجه می شویم و ممکن است برخی پروژه ها را تعطیل کنیم اما تا این لحظه به چنین نتیجه‌گیری‌ای نرسیده ایم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.