×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
۲۷۰۰ میلیارد تومان سود خالص ۹ماهه صبا

تجارت گردان | ۲۷۰۰ میلیارد تومان سود خالص ۹ماهه صبا

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، هفتادودومین نشست خبری یک دیدار یک عرضه در فرابورس ایران در آستانه عرضه اولیه ۱۲ درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین با نماد «صبا» به دلیل پیشگیری از شیوع کرونا به صورت مجازی برگزار و از طریق صفحات آپارات و اینستاگرام فرابورس به طور زنده پخش شد که مدیران این شرکت علاوه بر تشریح وضعیت مالی و عملیاتی شرکت، به تمامی سوالات خبرنگاران و مخاطبان که به صورت آنلاین مطرح شد، پاسخ دادند.

به گزارش مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، محمدعلی شیرازی مدیرعامل سرمایه‌گذاری صباتامین در آغاز این نشست، شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین را که در سال ۷۷ تاسیس شده معرفی کرد و گفت: هلدینگ شستا، ۱۰۰ درصد مالکیت این شرکت که حوزه فعالیت آن عمدتا سرمایه‌گذاری در بازارهای بورس و فرابورس است را در اختیار دارد.

شیرازی، بهای تمام شده سهام شرکت‌های متعلق به سرمایه‌گذاری صباتامین را حدود ۶ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ۷۲ درصد پورتفو صبا به ارزش ۴۲۰۰ میلیارد تومان، بورسی و ۲۸ درصد آن غیربورسی است.

او در مورد پرتفو بورسی صباتامین با اشاره به اینکه بیش از ۳۰ درصد این پرتفو در اختیار سهام شرکت‌های صنعت استخراج کانه‌های فلزی قرار دارد که عمدتا مربوط به سرمایه‌گذاری در شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین با نماد تاصیکو است، افزود:همچنین ۳۰ در صنعت بانکداری و موسسات اعتباری سرمایه‌گذاری کرده‌ایم که سهام ما شامل بانک‌های ملت، تجارت و کارآفرین می‌شود.

به گفته مدیرعامل سرمایه‌گذاری صباتامین دیگر صنایعی که به ترتیب ۱۲، ۸، ۶ و ۵ درصد پرتفو «صبا» را شامل می‌شود، شامل صنایع شیمایی و پتروشیمی، دارویی، فلزات اساسی و بیمه و بازنشستگی است و حدود ۱۰ درصد مابقی پرتفو مربوط به سایر صنایع می‌شود.

شیرازی سبد سهام سرمایه‌گذاری صباتامین را از نظر متنوع بودن صنایع و نوع شرکت‌ها دارای توازن مناسبی دانست. او در ادامه در مورد پرتفو غیربورسی سرمایه‌گذاری صبا تامین که دارای ارزش ۱۶۰۰ میلیارد تومانی است، گفت: این پرتفو عمدتا شامل شرکت‌های وابسته و فرعی مجموعه صباست که ۱۹ درصد سهام شرکت سنگ آهن مرکزی، ۲۹ درصد سهام شرکت تامین سرمایه امین، ۱۰۰ درصد سهام کارگزاری‌های صباتامین و بیمه تامین آینده، ۱۰۰ درصد سرمایه‌گذاری هامون شمال و… را شامل می‌شود.

عملکرد مالی شرکت صبا

مدیرعامل صباتامین سود خالص ۹ماهه این شرکت را ۲۷۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد که به گفته او ۳۰ درصد آن مربوط به سود تقسیمی شرکت‌ها و مابقی، سود حاصل از خریدوفروش سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه است.

شیرازی همچنین برآورد کرد که سود تقسیمی شرکت‌های تابعه و وابسته به صبا تا پایان سال بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان باشد که این امر نسبت سود تقسیمی به سود سرمایه‌ای را متعادل خواهد کرد.

او در مورد بازدهی سرمایه‌گذاری‌های صباتامین اظهار کرد: از ابتدای سال مالی جاری یعنی از اول خردادماه ۹۸ بازدهی صباتامین حدود ۲۸۰ درصد بوده که رقم مناسبی به نظر می‌رسد.

رعایت اصول حاکمیت شرکتی

مدیرعامل سرمایه‌گذاری صبا تامین با اشاره به اینکه تلاش کرده‌ایم اصول حاکمیتی شرکت را در مجموعه رعایت کنیم و کمیته حسابرسی و حسابرسی داخلی نیز زیر نظر هیات مدیره در شرکت مستقر شده است، افزود: همچنین کمیته ریسک و کمیته جبران خدمات به درستی به وظایف خود عمل می‌کنند.

او در بخش دیگری از این نشست خبری، راهبرد شرکت صبا را مدیریت پرتفو بورسی و غیربورسی متنوع و توجه به معیارهایی همچون ارزش و ماهیت شرکت‌ها به لحاظ ارزشی، رشدی و تدافعی بودن، وابستگی یا عدم وابستگی به مبادلات خارجی و … عنوان و اظهار کرد: همچنین توجه داریم که شرکت‌ها از نظر DPS و P/E وضعیت مناسبی داشته باشند.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری صباتامین در ادامه از برنامه این مجموعه برای پذیرش ۴ شرکت‌ تامین سرمایه امین، ذغال سنگ پرورده طبس، سرمایه‌گذاری هامون شمال و سنگ آهن مرکزی در بورس و فرابورس خبر داد.

جزئیات ارزش‌گذاری شرکت صباتامین

در بخش دیگری از هفتادودومین نشست خبری یک دیدار یک عرضه، وحید حسن‌پور‌دبیر مدیرعامل کارگزاری صباتامین به عنوان مدیر عرضه صبا در مورد ارزش‌گذاری این شرکت گفت: مدل ارزش‌گذاری صباتامین روش NAV بوده و صورت‌های مالی حسابرسی نشده ۹ماهه منتهی به ۳۰ بهمن ۹۸ را مبنا قرار داده‌ایم که ارزش افزوده تا ۲۹ اسفندماه ۹۸ محاسبه و روی NAV لحاظ شده است.
حسن‌پور دبیر با بیان اینکه برای شرکت تاصیکو که بزرگ‌ترین شرکت موجود در پرتفو سرمایه‌گذاری صباتامین است نیز از روش NAV استفاده کرده‌ایم، توضیح داد: از آنجا که پرتفو این شرکت در بورس ۶۰ درصد NAV معامله می‌شود با توجه به این موضوع از این روش استفاده شد. در مورد مابقی شرکت‌ها نیز از قیمت‌های تاریخی ۲۸ اسفندماه ۹۸ استفاده شد که فعالان بازار سرمایه شاهد رشد کلیت بازار و پرتفو صباتامین بوده‌اند.
به گفته او با در نظر گرفتن پتانسیل‌هایی که در شرکت ‌های تابعه وجود دارد، قیمت سرمایه‌گذاری صبا تامین جذاب‌تر خواهد شد.
از سوی دیگر هادی قره باغی مدیر سرمایه‌گذاری شرکت کارگزاری صبا تامین عنوان کرد: ارزش‌گذاری تاصیکو بر مبنای اطلاعات پرتفو و اطلاعات مربوط به حقوق صاحبان سهام در ۲۹ اسفند ۹۸ انجام شده و روش NAV به دلیل کنترل سرمایه‌گذاری صبا بر شرکت تاصیکو انتخاب شده است.
قره باغی ارزش‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین را منصفانه عنوان کرد و گفت: بسیای از سهام ارزنده موجود در پرتفو تاصیکو مثل ملی مس، فولاد مبارکه، توسعه معادن فلزات و شرکت‌های غیربورسی اعم از زغال سنگ طبس، فولاد اکسین و … ارزش‌های بالاتری نسبت به آنچه در گزارش ارزش‌گذاری ذکر شده را دارند و سرمایه‌گذاران این موارد را مد نظر داشته باشند.

نخستین عرضه اولیه بازار سرمایه ایران در سال ۹۹ امروز بیستم فروردین‌ماه در فرابورس رقم می‌خورد و یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون سهم از سهام سرمایه‌گذاری صباتامین در دامنه قیمتی ۱۱ تا ۱۲ هزار ریال عرضه می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.