×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
۲ واکسن ویروس کرونا وارد مرحله آزمایش‌های انسانی شد

تجارت گردان | ۲ واکسن ویروس کرونا وارد مرحله آزمایش‌های انسانی شد

سازمان بهداشت جهانی (WHO) تأیید کرده است که دو واکسن بیماری کووید-۱۹ وارد مرحله اول کارآزمایی بالینی انسان شده‌اند و ۶۰ واکسن دیگر نیز در مراحل پیش از بالینی قرار دارند.

یکی از واکسن‌های تایید شده برای آزمایش بر روی انسان از وکتور ویروسی بدون تکرار به عنوان پلتفرم همانند واکسن‌های بیماری غیر کرونا مانند ابولا که بر روی “آدنوویروس‌های نوع ۵” (Adenovirus Type ۵) متمرکز هستند، استفاده می‌کند.

آدنوویروس‌ها ویروس‌های بدون غشاء لیپیدی و دارای دی‌ان‌ای دو رشته‌ای خطی هستند که از طریق رسپتور‌های خود به سلول‌ها می‌چسبند و با اندوسیتوز وارد سلول‌ها می‌شوند.

به گفته محققان آدنوویروس‌ها ویروس‌های متداولی هستند که باعث ایجاد ذات‌الریه می‌شوند و می‌توانند آنتی‌ژن‌های بالقوه را برای تحریک تولید آنتی بادی‌هایی که علیه این بیماری کار می‌کنند، ارسال کنند. یکی از شرکت‌های سازنده این واکسن با همکاری آکادمی بیو مهندسی آکادمی علوم پزشکی نظامی چین، در سال ۲۰۱۷ واکسن ابولا را نیز تولید کرده بود.

واکسن دیگری که وارد مرحله اول کارآزمایی شده است، توسط یک شرکت بیوتکنولوژی آمریکایی و موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی (NIAID) توسعه داده شده است. این نانوذرات لیپیدی (LNP) واکسن کاندیدای ام آر. ان.‌ای را در یک محفظه قرار می‌دهند و از یک بستر آر. ان.‌ای استفاده می‌کنند. در این روش، اطلاعات ژنتیکی ویروس از دی. ان.‌ای برای ساختن پروتئین رمزگذاری می‌شود.

ام آر. ان.‌ای یا پیام‌دهنده آر. ان. ای، به عنوان واسطه‌ای بین اطلاعات ژنتیکی موجود در دی. ان.‌ای و توالی اسید آمینه پروتئین‌ها عمل می‌کند که به سلول‌ها دستور می‌دهد پروتئین‌هایی را که با ویروس‌ها مبارزه می‌کنند، تولید کنند. سازمان جهانی بهداشت می‌گوید ۶۰ واکسن دیگر نیز در مرحله کارآزمایی پیش‌بالینی هستند. کارشناسان معتقدند که ۱۲ تا ۱۸ ماه طول خواهد کشید تا واکسن در دسترس عموم قرار گیرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.