×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
۳ هزار مگاوات نیروگاه جدید به شبکه برق کشور اضافه شد

تجارت گردان | ۳ هزار مگاوات نیروگاه جدید به شبکه برق کشور اضافه شد

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران گفت: در یکسال گذشته توانسته‌ایم با بهره‌برداری از ۱۵ نیروگاه جدید در ۱۲ استان کشور حدود سه هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه کنیم.

او در ادامه با اشاره به تفاهم‌نامه‌های صنعت برق در صنایع مختلف افزود: در حال حاضر ۲۰۰ هزار تفاهم‌نامه در صنایع مختلف با صنعت برق منعقد شد.

سخنگوی صنعت برق کشور با اشاره به حذف قبوض برق گفت:با توجه به برخی از شایعات در خصوص افزایش تعرفه برق با حذف قبوض تکذیب است و اگر کسی افزایش متعارفی ناشی از افزایش برق داشته باشند و اشتباه آن محرز شود تا یکسال از پرداخت قبوض برق معاف می شود.

رجبی مشهدی گفت: برای نخستین بار ۳۸۷۴ مگاوات صرفه‌جویی مصرف را در پیک امسال رقم زد که صنعت برق را قادر ساخت بدون اعمال خاموشی برنامه‌ریزی شده از پیک تابستان ۹۸ عبور کند.

او افزود: این اقدام باعث شد بتوانیم صادرات برق را برابر تعهدات وزارت نیرو به کشور‌های همسایه محقق کنیم وعلاوه بر آن صادرات برق کشور نسبت به سال گذشته ۱۲۰ درصد افزایش یافت و نقش به سزایی در تأمین منافع ملی ایفا کرد.

رجبی مشهدی صرفه‌جویی مصرف برق امسال را برابر احداث ۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید با ۷ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری عنوان کرد که حاکی از نقش قابل توجه مدیریت مصرف برق در جبران محدودیت‌های اقتصادی این صنعت زیربنایی است.

سخنگوی صنعت برق با اشاره به رعایت سقف الگوی مصرف برق از سوی ۲۴ میلیون از ۲۹ میلیون مشترک برق کشور گفت: تابستان امسال ۵ میلیون مشترک بیبشتر از الگو برق مصرف کردند که باعث شد بهای برق مصرفی آن‌ها برابر مصوب وزارت نیرو ۲۳ درصد افزایش یابد و حدود ۸ میلیون مشترک کم مصرف که نسبت به سال گذشته برق کمتری مصرف کردند، ۱۰۶ میلیارد تومان تشویق منظور شد.

رجبی مشهدی تصریح کرد: در حال حاضر برنامه ای در سال ۹۹ برای پیوستن ۳ هزار مگاوات نیروگاه جدید به مدار تولید برق کشور تا تابستان ۹۹ و انجام برنامه‌های تعمیرات اساسی و بازدید‌های دوره‌ای سایر نیروگاه‌ها در دستور کار داریم و همچنین برنامه ریزی شده حدود ۴ هزارمگاوات از پیک تابستان از طریق برنامه‌های مدیریت مصرف جبران شود و حدود هزار مگاوات نیز برای نخستین بار با استفاده از ظرفیت استارتاپ‌ها که مقررات آن درحال وضع است جبران می‌شود.

سخنگوی صنعت برق در خصوص آلایندگی نیروگاه‌ها نیز اضافه کرد: بر اساس آمار رسمی منتشر شده ۷۰ درصد آلایندگی موجود در کلانشهر‌ها به دلیل وجود و انتشار ذرات معلق است که منشأ این ذرات نیز بیش‌تر موتورسیکلت‌ها و خودرو‌های سنگین است.

او ادامه داد: سهم صنعت نیروگاهی و مجموعه سایر صنایع از آلایندگی هوا در کلانشهر‌ها تنها ۲۷ درصد است که آن در هنگام مصرف سوخت مایع رخ می‌دهد و در حال حاضر نیز مصرف سوخت مایع بسیار کم است، صنعت برق تا زمانی که مجبور نباشد، تمایلی به استفاده از سوخت مازوت در تولید برق ندارد.

مشهدی فاصله مصرف در تابستان و زمستان را هم مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: هم اکنون نزدیک به ۲۲ هزار مگاوات ظرفیت خالی وجود دارد که دقیقاً به میزان مصرف سیستم‌های سرمایشی است که هنگام فصل گرما وارد مدار می‌شود.

او در خصوص سرمایه گذاری مورد نیاز برای احداث نیروگاه نیز گفت: به ازای احداث هر کیلووات ظرفیت نیروگاهی باید ۶۰۰ تا ۷۰۰ یورو سرمایه گذاری شود.

سخنگوی صنعت برق همچنین در خصوص نرخ خرید برق از نیروگاه‌ها نیر گفت: براساس پیشنهاد سندیکای تولیدکنندگان، تسهیلات ارائه شده به سرمایه گذاران که از محل صندوق توسعه ملی بوده است، در صورت تصویب مجلس می‌تواند به نرخ زمان دریافت تسهیلات محاسبه شود که دراین صورت افزایش ناشی از نوسان اخیر نرخ ارز را پوشش خواهد داد.

رجبی مشهدی در خصوص عرضه برق در بورس انرژی گفت: ما مشتاق به عرضه برق در بورس انرژی هستیم، اما قرارداد‌هایی را از سال‌های گذشته داریم که موظف به تامین برق آن‌ها هستیم.

وی با بیان این که از این پس قرارداد‌های خرید تضمینی برق با نیروگاه‌ها به شیوه فعلی منعقد نخواهد شد، بیان کرد: از این پس با برگزاری مناقصه، نسبت به انتخاب سرمایه گذار اقدام خواهد شد که این شیوه براساس ماده ۴۸ قانون برنامه ششم توسعه انجام می‌گیرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.